Docelowo ma powstać w Łodzi 17 parkingów wielopoziomowych. Na razie miasto realizuje pierwszy etap inwestycji.
W pierwszym etapie powstaną w Łodzi cztery parkingi wielopoziomowe. Zaplanowano je przy ul. Zachodniej 66, Tuwima 10 i przy Wschodniej 48 i 67. Przy Zachodniej ma być około 360 miejsc postojowych. W pozostałych lokalizacjach po 120 miejsc.
Magistrat postanowił zrealizować program budowy parkingów w formule partnerstwa prywatno-publicznego, aby nie obciążać budżetu Łodzi. Miasto przekaże partnerowi działkę pod inwestycję, a zadaniem firmy będzie zaprojektowanie i wybudowanie parkingu, a następnie zarządzanie nimi przez 30 lat. Ze wstępnych kalkulacji wynika, że prywatny partner powinien zarabiać na parkingach przy zachowaniu takich samych stawek, jakie obowiązują w strefie płatnego parkowania, czyli 3 zł za godzinę w Śródmieściu. Zyski powinny być zapewnione przy 70-procentowym obłożeniu parkingu.
Procedura wyłonienia partnera do budowy parkingów wielopoziomowych znacznie się wydłużyła. Rok temu zgłosiło się sześć firm zainteresowanych inwestycją. Negocjacje z potencjalnymi partnerami miały trwać od czterech miesięcy do pół roku, a pierwsze parkingi miały być gotowe w tym roku. Nie udało się zrealizować tych planów. W październiku ubiegłego roku zaproszono do negocjacji pięć spośród sześciu zainteresowanych firm.
W ostatnich dniach procedura wyłonienia prywatnego partnera nabrała dynamiki. Najpierw podano informację o zakończeniu negocjacji, a następnie zaproszono firmy do składania ofert.
- Zakończenie negocjacji oznacza, że firmy biorące w nich udział zostały zaproszone do składania ofert na budowę parkingów. Do składania ofert zaprosiliśmy wszystkich pięć firm biorących udział w negocjacjach. 28 września oferty spłyną do urzędu i zostaną poddane ocenie. Spodziewamy się, że w pierwszej połowie października wybierzemy najkorzystniejszą ofertę i firmę, która zostanie partnerem w projekcie - powiedziała Aleksandra Hac z Biura Rzecznika Prasowego i Nowych Mediów UMŁ.
Urzędnicy nie chcą podawać terminów otwarcia pierwszych parkingów, bo na realizację inwestycji wpływa wiele czynników.
- Czas ich realizacji zdeterminuje zaproponowana technologia budowy, czas projektowania oraz uzyskanie pozwoleń przez partnera - dodaje Aleksandra Hac.
Wszystko wskazuje, że większość parkingów będzie tzw. mechanicznych, czyli kierowca płaci, a maszyna odstawia samochód na miejsce postoju. To rozwiązanie jest tańsze od klasycznych budowli, a budowa jest znacznie szybsza. Jedynie przy Zachodniej 66 planuje się wybudowanie parkingu z żelbetonu. Miastu zależy, żeby odbudować zdegradowaną pierzeję ulicy. Parking ma być tam zabudowany, aby od ulicy Zachodniej była możliwość prowadzenia działalności handlowej i usługowej.
Częścią projektu parkingowego jest również stworzenie aplikacji, dzięki której kierowcy będą mogli sprawdzić, gdzie są wolne miejsca postojowe, a nawet zarezerwować z wyprzedzeniem miejsce, w którym chcą zostać samochód.
O budowie parkingów wielopoziomowych mówi się od połowy 2015 roku. Wtedy pojawiła się informacja, że pierwsze parkingi powstaną przy Nawrot 3/5 i Zachodniej 66. Budowa miała zacząć się w sierpniu 2016 roku. Z lokalizacji przy Nawrot zrezygnowano. Działka jest wystawiona przez miasto na sprzedaż. Przetarg odbędzie się 7 września. Cena wywoławcza to 2,6 mln zł.
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?