Tunel średnicowy w Łodzi. Przeszliśmy kolejowym tunelem pod centrum miasta. Zobacz zdjęcia z tej niezwykłej wyprawy

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Budowa tunelu średnicowego w Łodzi
Budowa tunelu średnicowego w Łodzi Krzystof Szymczak
Budowa tunelu kolejowego łączącego stacje Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec z Łodzią Fabryczną od środka - takie zdjęcia udało nam się zrobić podczas przejścia już gotową częścią tej dziejowej inwestycji. Wykonawca wraz z inwestorem - PKP Polskimi Liniami Kolejowymi SA zdecydowali się na pokazanie tego co już zrobiono. A zrobiono sporo, choć to wciąż nie jest półmetek zaplanowanych prac.

Tunel średnicowy w Łodzi

Budowa tunelu kolejowego łączącego stacje Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec z Łodzią Fabryczną od środka - takie unikalne widoki udało nam się uwiecznić podczas przejścia już gotową częścią tej dziejowej inwestycji.

Wykonawca wraz z inwestorem - PKP Polskimi Liniami Kolejowymi SA zdecydowali się na pokazanie tego co już zrobiono. A zrobiono sporo, choć to wciąż nie jest półmetek zaplanowanych prac.

Na razie powstał odcinek dwutorowego tunelu pomiędzy przyszłym podziemnym przystankiem osobowym Łódź Polesie, zlokalizowanym pod ul. Ogrodową w pobliżu Manufaktury, a komorą rozgałęźną na Kozinach i budowanym w jej pobliżu przystankiem o roboczej nazwie Łódź Koziny.

Wybudowany fragment tunelu jest już gotowy - zabezpieczony, odwodniony i oświetlony. Można by już montować w nim torowisko, gdyby była wykopana dalsza część tunelu od Ogrodowej w kierunku Łodzi Fabrycznej. Na razie jednak maszyna drążąca Katarzyna nie pracuje - trwają prace przygotowawcze. Prowadzona jest także budowa trzeciego podziemnego przystanku na trasie tunelu - zlokalizowanej u zbiegu ulic Zielonej i Zachodniej Łodzi Śródmieście.

W środę uruchomiono mniejszą z maszyn drążących - Faustynę (film). W obecności wicepremiera Piotra Glińskiego tarcza skrawająca przebiła się przez betonową ścianę komory rozgałęźnej i rozpoczęła swoją wędrówkę w kierunku Łodzi Żabieniec.

To kolejny etap tej jakże ważnej dla Łodzi budowy, która pozwoli na ożywienie i właściwe wykorzystanie dworca Łódź Fabryczna - mówi Piotr Gliński. - Przybliżamy się do chwili, gdy Łódź zyska dobrą komunikację kolejową z całym krajem, a także oczekiwane od wielu lat szybkie połączenia miejskie, zwane "małym metrem".

Według naszych szacunków Faustyna dotrze do końca jednotorowego tunelu, do komory przy ul. Skarpowej na przełomie kwietnia i maja - mówi Mariusz Serżysko z firmy PBDiM, generalnego wykonawcy tunelu średnicowego w Łodzi. - Potem zostanie rozmontowana, przeniesiona na drugą stronę torów i tam zmontowana ponownie. Po tej operacji zacznie drążenie tunelu od strony Łodzi Żabieniec do komory rozgałęźnej na Kozinach. Swą pracę zacznie w komorze przy ul. Żniwnej.

Z kolei większa z maszyn - Katarzyna jest już gotowa do rozpoczęcia drążenia tunelu dwutorowego od przystanku Łódź Polesie (obok Manufaktury). Zostanie uruchomiona w najbliższych tygodniach, zaraz po zakończeniu przygotowań na powierzchni. Chodzi o wzmocnienie kamienic, pod którymi maszyna będzie drążyła tunel. Większość tych prac została już wykonana, ale pewne czynności nadal trwają.

Trzeba też będzie czasowo wyprowadzić z kamienic kilkuset lokatorów, planowane jest również zamykanie dla ruchu kołowego ulic, pod którymi przechodzić będzie Katarzyna. Na jej trasie znajdą się m.in. ulice Mielczarskiego, Legionów Gdańska, Więckowskiego i Wólczańska. Wykonawca deklaruje, że o ile nie wystąpią jakieś nieprzewidziane okoliczności, Katarzyna powinna dowiercić się do przystanku Łódź Śródmieście (róg Zachodniej i Zielonej) w sierpniu. Termin ten jest jednak bardzo niepewny, bo po drodze czyhać może wiele niespodzianek - zarówno geologicznych, jak i technicznych - np. stare studnie, których w tym rejonie miasta przed wojną było kilkadziesiąt.

Staraliśmy się zinwentaryzować i zabezpieczyć wszystkie tego typu przeszkody, ale nie można wykluczyć, że coś okaże się dopiero po rozpoczęciu prac - mówi Mariusz Serżysko.

Gdy Katarzyna dotrze do przystanku Śródmieście rozpocznie się ostatni etap drążenia tunelu - w kierunku Łodzi Fabrycznej. Jego wylot znajdzie się w miejscu, gdzie kiedyś stał Hotel Centrum. W tym samym czasie mniejsza z maszyn - Faustyna będzie drążyć czwarty tunel jednotorowy od komory rozgałęźnej Koziny w kierunku Łodzi Kaliskiej. Dopiero po zakończeniu wszystkich tuneli możliwy będzie montaż podziemnych torów i sieci trakcyjnej, a także urządzeń sterowania ruchem. Nikt nie jest obecnie w stanie przewidzieć, kiedy pojedziemy przez tunel pociągiem, ale najnowsze szacunki mówią o 2025 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Stanisław Żaryn o ruchach prorosyjskich

Materiał oryginalny: Tunel średnicowy w Łodzi. Przeszliśmy kolejowym tunelem pod centrum miasta. Zobacz zdjęcia z tej niezwykłej wyprawy - Express Ilustrowany

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie