Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tunel średnicowy pod Łodzią. Znamy wykonawcę

Marcin Bereszczyński
Tunel kolejowy połączy Łódź Fabryczną i Dworzec Kaliski
Tunel kolejowy połączy Łódź Fabryczną i Dworzec Kaliski Krzysztof Lokaj
Wybrano najkorzystniejszą ofertę wykonawcy tunelu średnicowego łączącego Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską. Tunel ma powstać do 2022 r.

Energopol Szczecin oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów to konsorcjum, które złożyło najbardziej atrakcyjną ofertę w przetargu na budowę tunelu średnicowego. To jeszcze nie oznacza, że wykonawca został wyłoniony, ponieważ można spodziewać się odwołań od wyboru wykonawcy.

Do przetargu na budowę tunelu kolejowego między Łodzią Fabryczną i Łodzią Kaliską stanęło sześć podmiotów. W ostatecznej rozgrywce zostały tylko dwa konsorcja. Pozostałe oferty zostały odrzucone. Konsorcjum Energopolu Szczecin i PBDiM uzyskało maksymalną liczbę punktów w ocenie przetargowej. Drugie konsorcjum - firm Astaldi i Torpol, które budowało dworzec Łódź Fabryczna, przegrało ceną. Oferta cenowa Energolopu i PBDiM wynosiła 1,29 mld zł netto (1,59 mld zł brutto), zaś drugi oferent wycenił swoją pracę na 1,36 mld zł netto.

Komisja przetargowa oceniała oferty według trzech kryteriów. Cena stanowiła 60 proc. wartości oferty. Termin realizacji to 25 proc. oferty, natomiast okres gwarancji to 15 proc. Oferenci zadeklarowali taki sam termin realizacji i gwarancji, czyli prace mają trwać 48 miesięcy od podpisania umowy, natomiast gwarancja ma obejmować 72 miesiące od zakończenia odbiorów technicznych.

Energopol Szczecin i PBDiM złożyły najbardziej korzystną ofertę na budowę tunelu

Tunel średnicowy, który będzie biegł pod miastem, ma połączyć podziemną stację Łódź Fabryczna z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieńcem. Inwestycja ma być ukończona przed 2022 r. W tunelu powstaną dwie stacje: Łódź Centrum (u zbiegu Kościuszki, Zachodniej i Zielonej) i Łódź Manufaktura (u zbiegu Ogrodowej i Karskiego). Tunel skróci czas przejazdu pociągów przez Łódź i zapewni dojazd do najważniejszych miejsc. Będzie to mini-metro. Budowa tunelu jest ściśle powiązana z podziemnym dworcem Łódź Fabryczna. Gdyby nie zapadła decyzja o budowie tunelu, to miasto i kolej musiałyby zwrócić unijne dofinansowanie tej inwestycji. UE zadecydowała, że podziemny dworzec ma sens jedynie, gdy tunel wyprowadzi pociągi w stronę dworców Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec.

Jeśli w tym roku dojdzie do podpisania umowy z wykonawcą tunelu średnicowego, to prace powinny rozpocząć się już wiosną przyszłego roku. Najwięcej komplikacji będzie wiązało się z budową stacji kolejowej Łódź Centrum. Będzie ona budowana metodą odkrywkową, co oznacza, że w tym miejscu zostanie zamknięty ruch samochodowy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto