Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tunel średnicowy pod Łodzią. Ruszyły odwierty

Redakcja
Adam Tubilewicz
W 16 punktach miasta ruszyły badania geologiczne przed budową tunelu, który połączy dworce Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska.

W połowie grudnia ruszyły przygotowania do budowy kolejowego tunelu średnicowego pod Łodzią. Pierwszym etapem będzie wykonanie 120 odwiertów geologicznych.

W Łodzi łatwiej niż w stolicy

- Na planowanej trasie tunelu co 50-100 metrów wykonujemy badania geotechniczne - mówi Michał Janiszewski z łódzkiej Pracowni Geologiczno-Inżynierskiej. - Jest to standardowa procedura w przypadku tak dużej inwestycji. W ten sposób sprawdzamy nośność gruntu.

Prace mają zakończyć się jeszcze w grudniu. Do końca stycznia raport w tej sprawie trafi na biurko inwestora, spółki PKP PLK.

Będzie tunel średnicowy pod Łodzią. Budowa ruszy w 2016

Jak przyznaje Michał Janiszewski, dokument pozwoli wyeliminować do minimum możliwe niespodzianki, jakie mogą czekać na wykonawcę już w trakcie prac. - Łódź jest w dużo lepszej sytuacji niż miasta położone nad dużymi rzekami, jak Warszawa, Wrocław czy Poznań albo nadmorski Gdańsk. W zasadzie jedynym problemem są u nas wody gruntowe. Warto dodać, że najbardziej nieprzewidywalne jest pierwsze 5-10 metrów gleby. Im dalej w głąb ziemi, tym mniejsze jest ryzyko napotkania nieprzewidzianych trudności - dodaje.

Jak wydrążą "łódzkie metro"

Łódzki tunel średnicowy rozpocznie się tuż za Dworcem Fabrycznym. Pociągi przejadą pod miastem na głębokości od 16,5 do 25 metrów pod powierzchnią ziemi. Wylot tunelu zaplanowano w pobliżu ul. Srebrzyńskiej, gdzie nowe tory połączą się z istniejącą linią między dworcem Łódź Kaliska a Żabieńcem.

Trasa W-Z. Przejazd przez Sienkiewicza w grudniu, membrana na wiosnę [zdjęcia]

Podziemna konstrukcja będzie wykonywana metodą górniczą za pomocą tarcz TBM, podobnie jak metro w Warszawie. Dopiero ostatni fragment w okolicach Srebrzyńskiej zostanie wydrążony za pomocą ścian szczelinowych, metody dobrze znanej z placów budowy Łodzi Fabrycznej czy Trasy W-Z.

Decyzję o budowie tunelu średnicowego pod Łodzią ogłoszono w połowie listopada. Projekt został wpisany na listę zadań priorytetowych, które będą sfinansowane ze środków unijnych na lata 2014-2022. Koszt budowy szacuje się na ponad 2 mld złotych. (czytaj więcej)

Adam Tubilewicz

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto