Transport olbrzymiego "kreta" przez Łódzkie. Maszyna TBM na A1 i na S8

Agnieszka Olejniczak
Agnieszka Olejniczak
Transport ogromnej maszyny do wiercenia tunelu pod Rzeszowem przejedzie w tym tygodniu przez województwo łódzkie. Maszyna TBM w naszym regionie jest wieziona w konwoju przez Autostradę A1 oraz drogę S8. Porusza się nocami z prędkością 10 km/h.

Trwa transport maszyny TBM, która ma wydrążyć tunel na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Babica (woj. podkarpackie). Maszyna dziś w nocy (z 14 na 15 listopada) wjedzie na teren wojewówdztwa łódzkiego. Potężna wiertnica o średnicy ponad 15 metrów przemieszcza się autostradą A1. Potem wjedzie na S8.

Obecnie maszyna TBM znajduje się na MOP Woźniki koło Częstochowy na autostradzie A1. Dziś (14 listopada) około godziny 22 zacznie się ostatni etap transportu TBM na Śląsku. Około godz. 5 wjedzie na teren województwa Łódzkiego.

Jak informuje GDDKiA, w nocy z 14 na 15 listopada (poniedziałek/wtorek). Transport wjedzie na teren woj. łódzkiego autostradą A1 z woj. śląskiego we wtorek (15 listopada) ok. godz. 5. Okoł godz. 6 kolumna pojazdów ma dotrzeć do Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) Stobiecko Szlacheckie Wschód (km 388) i tam będzie miał miejsce pierwszy w woj. łódzkim planowany postój.

Konwój będzie się poruszał z prędkością 10 km/h i zajmował całą szerokość jezdni. Będzie możliwość ominięcia go, zjeżdżając na węźle Radomsko na DK91 i wracając na autostradę na węźle Kamieńsk.

Noc z 15 na 16 listopada (wtorek/środa). Kolejny etap przejazdu zacznie się we wtorek (15 listopada) o godz. 22. Konwój pojazdów wyruszy z MOP Stobiecko Szlacheckie Wschód i będzie podążał autostradą A1 w kierunku Piotrkowa Trybunalskiego.

Tej nocy kolumna pojazdów przejedzie przez będący w budowie odcinek A1 Kamieńsk - Piotrków Trybunalski, co oznacza, że przez ok. 2 godziny nie będzie możliwości przejazdu zarówno w kierunku Łodzi, jak i Katowic.

Jadący od strony Warszawy mogą ominąć to miejsce, zjeżdżając na węźle Piotrków Trybunalski Wschód na DK91. Z kolei poruszający się z południa w kierunku Łodzi lub Warszawy zjadą na węźle Kamieńsk i DK91 dotrą do węzła Piotrków Trybunalski Wschód. Stąd będą mogli kontynuować podróż zarówno drogą ekspresową S8 w kierunku Warszawy, jak również do węzła Piotrków Trybunalski Zachód, na którym to mogą zjechać na autostradę A1 w stronę Łodzi i Gdańska.

W nocy z wtorku na środę transport opuści autostradę A1 i wjedzie na drogę ekspresową S8 (na węźle Piotrków Tryb. Zach.), którą dotrze na parking ADR - dla pojazdów przewożących ładunki niebezpieczne (km 338 między węzłami Polichno i Wolbórz) ok. godz. 3.

Zespół pojazdów będzie zajmował całą jezdnię w kierunku Piotrkowa. Nie będzie możliwości wyprzedzania. Podobnie jak w przypadku węzła Radomsko, jadący w kierunku Piotrkowa Trybunalskiego będą mogli ominąć konwój, zjeżdżając na węźle Kamieńsk na DK91. Z kolei po minięciu węzła Kamieńsk przez transport, zamknięty zostanie dodatkowo przejazd między węzłami Piotrków Trybunalski Południe i Kamieńsk w kierunku Katowic - ten odcinek to jeszcze plac budowy. Możliwość objazdu po DK91.

Noc z 16 na 17 listopada (środa/czwartek). Transport wyjedzie na drogę ekspresową S8 z parkingu ADR o godz. 22. W okolicy MOP Czerniewice (km 367) planowana jest obowiązkowa 45-minutowa pauza. Po jej zakończeniu przejazd będzie kontynuowany do kolejnego parkingu ADR, który usytuowany jest za węzłem Rawa Mazowiecka (km 398). Transport dotrze tu 17 listopada (czwartek) ok. godz. 5. Ze względu na obowiązujące przepisy w tym miejscu konieczne będzie zrobienie co najmniej 24-godzinnej przerwy. Ze względu na fakt, że przejazd odbywa się tylko nocą, w praktyce przerwa potrwa ok. 40 godzin.

Ruch w kierunku Warszawy będzie odbywał się całą szerokością jezdni z prędkością 10 km/h. Brak możliwości wyprzedzania. Należy rozważyć wybór alternatywnej trasy. Jadący ze Śląska w kierunku Warszawy mogą ominąć odcinek trasy S8, po której prowadzony jest transport, jadąc z Piotrkowa Trybunalskiego autostradą A1 w kierunku Łodzi i zjeżdżając na węźle Łódź Północ na autostradę A2 w stronę Warszawy.

Noc z 18 na 19 listopada (piątek/sobota). Wyjazd z parkingu ADR nastąpi 18 listopada (piątek) ok. godz. 23. Transport skieruje się drogą ekspresową S8 w stronę Warszawy. Przewidujemy, że między północą a godz. 1, opuści województwo łódzkie i wjedzie na teren województwa mazowieckiego.

Ruch w kierunku Warszawy będzie odbywał się całą szerokością jezdni z prędkością 10 km/h. Brak możliwości wyprzedzania. Należy rozważyć wybór trasy alternatywnej, jednak jadący ze Śląska w kierunku Warszawy mogą ominąć odcinek trasy S8, po której prowadzony jest transport, jadąc z Piotrkowa Trybunalskiego autostradą A1 w kierunku Łodzi i zjeżdżając na węźle Łódź Północ na autostradę A2 w stronę Warszawy.

Maszyna TBM jedzie do Rzeszowa

Tunel na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Babica drążony będzie przez specjalną maszynę o długości 112 m i średnicy tarczy 15,2 m. Ten olbrzymi „kret” transportowany jest z Hiszpanii w elementach. Część bezpośrednio drogą lądową na ciężarówkach, a największe elementy przypłynęły do Polski statkiem z portu Santander do Szczecina. Z portu do Opola przetransportowane zostały barkami i pontonami po Odrze, a dalej jadą lądem.

Prace przy drążeniu tunelu rozpoczną się w przyszłym roku. Tunel drogowy będzie wykonany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM o długości 112 m, masie 4000 ton z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m.

Maszyna TBM jest ogromna i będzie składana na placu budowy przy pomocy żurawi gąsienicowych o udźwigu 650 i 300 ton. To nie zmienia faktu, że te części to potężny ładunek, który wymaga specjalistycznego transportu.

Cały transport składa się z czternastu zestawów transportowych podzielonych na trzy konwoje. Do przewozu największych elementów wykorzystane zostały zestawy o wymiarach - szerokość 9 m, długość 74 m i waga ok. 260 ton, co łącznie z ładunkiem wyniesie 500 ton. Składają się z ciągnika balastowego ciągnącego zestaw, dwóch wielkich platform i drugiego ciągnika balastowego - pchającego, który będzie zamykał zestaw. Pozostałe transporty (składające się z jednego ciągnika i platformy) są szerokości od 6 do 8 m i długości 35-40 m.

Cała trasa została zaplanowana, a poszczególne odcinki i obiekty inżynierskie poddane szczegółowym ekspertyzom pod kątem przyjęcia tego niecodziennego transportu.

- Trzeba pamiętać, że obiekty inżynierskie (mosty, wiadukty) pracują. A gdy taki „gigant” wjedzie na jeden z nich, ten musi „odpocząć”, tj. odprężyć się i wrócić do pierwotnego stanu. Eksperci określi ten czas na co najmniej pięć minut. W związku z tym, aby utrzymać odpowiednie przerwy między zestawami, odległości między nimi muszą wynosić co najmniej 850-900 m. To z kolei oznacza, że cały „peleton” będzie liczył ok. 4,5 km długości, czyli czas przejazdu w danym punkcie między pierwszym i ostatnim zestawem będzie wynosił około pół godziny. Transport będzie się poruszał z maksymalną prędkością 10 km/h. Z uwagi na gabaryty i planowaną prędkość jeden przejazd będzie trwał ok. 20-25 dni. Ostatni z transportów dotrze na plac budowy najpóźniej z końcem stycznia przyszłego roku - informuje GDDKiA.

Transport będzie się odbywał wyłącznie w godzinach nocnych, pomiędzy 22 a 6. Nie zmienia to jednak faktu, że na trasie przejazdu wystąpią pewne utrudnienia. Będzie to związane m.in. z czasowym zwężeniem pasów czy przeniesieniem ruchu na drugą jezdnię. Będą też okresowe wyłączenia z użytkowania danego odcinka drogi czy obiektu, co będzie się wiązało również z lokalnymi objazdami.

Ładunki rozpoczęły podróż po drogach województwa opolskiego, następnie przez województwa śląskie, łódzkie, mazowieckie i lubelskie dotrą na miejsce budowy na Podkarpaciu. Transport pojedzie m.in. autostradą A4, dalej przez węzeł Gliwice Sośnica wjedzie na A1, a następnie poruszał się będzie S8 w kierunku Warszawy. Dalej mostem w ciągu S2, gdzie przekroczy Wisłę i na S17 w kierunku Lublina. Stąd skieruje się na S19 i w okolicach Rzeszowa na obecną DK19, aby dotrzeć na plac budowy odcinka szlaku Via Carpatia.

Transport olbrzymiego "kreta" przez Łódzkie. Maszyna TBM na A1 i na S8

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup najtaniej

Thule

Thule Snowpack bagażnik czarny L (TH7326)

1 199,00 zł

kup najtaniej

Thule

Thule Box Dachowy Motion Xt L Titan Glossy

3 149,00 zł

kup najtaniej

Eco

Eco Box Dachowy 431 Antracyt

1 094,00 zł

kup najtaniej

Thule

Thule WingBar Edge 9584

1 349,00 zł

kup najtaniej

Peruzzo

Peruzzo Parma (4 rowery)

1 299,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Materiał oryginalny: Transport olbrzymiego "kreta" przez Łódzkie. Maszyna TBM na A1 i na S8 - Zduńska Wola Nasze Miasto

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Agnieszka
SUPER to dopiero wyzwanie transportowe!!!

https://www.eu-transport.pl/transport-niskopodwoziowy-tiefbett/
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie