Budowa terminalu w Karsznicach
Spółka PKP Cargo Terminale 29 lipca zawarła umowę z firmą ZUE na budowę portu multimodalnego w Zduńskiej Woli - Karsznicach. Natomiast 1 sierpnia nastąpiło przekazanie placu budowy wykonawcy. Z kolei 3 sierpnia wykonawca poinformował o rozpoczęciu robót. Terminal multimodalny w Zduńskiej Woli Karsznicach jest więc już w budowie od dwóch miesięcy. Widać pierwsze efekty.
Terminal ma być gotowy w przyszłym roku. Zgodnie z umową, terminal ma zostać oddany do użytku z końcem października 2023 roku.
Inwestycja prowadzona jest przez PKP Cargo Terminale pod nazwą „Budowa terminalu multimodalnego w Zduńskiej Woli – Karsznicach”. Umowa dotyczy wykonania robót budowlanych, a wartość umowy to 124,4 mln złotych. Wykonawcą jest firma ZUE. Nadzór inwestorki w imieniu PKP Cargo Terminale prowadzi ECM Group Polska za 1 mln 291 tys. 500 złotych.
Terminal w Karsznicach jest budowany na terenie należącym do PKP. 28 lipca 2022 roku inwestor z Polskimi Kolejami Państwowymi zawał umowę dzierżawy gruntu w Zduńskiej Woli - Karsznicach o łącznej powierzchni 11,6 ha. Zawarto ja na 10 lat z możliwością przedłużenia o kolejny okres. Opłata za dzierżawę to 13 mln 272 tys. 962,47 złotych.
Spółka PKP Cargo Terminale dostanie na port multimodalny w Karsznicach 46 mln zł z unijnych funduszy w ramach Regionalnego programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. Pieniądze zostały przeznaczone na sfinansowanie budowy portu multimodalnego w pobliżu linii kolejowej 131 oraz trasy S8 w Zduńskiej Woli Karsznicach. Port ma pozwolić na przeładowywanie towarów z pociągów na transport kołowy i na odwrót.
Port przeładunkowy w centrum Polski na skrzyżowaniu szlaków
Lokalizacja wpisuje się w transeuropejską sieć transportowa – TEN-T. Terminal umiejscowiono na skrzyżowaniu szklaków kolejowych Bałtyk - Adriatyk oraz szlaku z Chin. A przy tym jest w dużej bliskości ekspresowej drogi S8.
Za lokalizacją w pobliżu Łodzi przemawia przede wszystkim skomunikowanie. Jak podkreśla PKP Cargo, Łódź będzie pierwszym miastem z pełnym ringiem, to znaczy ze skomunikowaniem we wszystkich kierunkach poprzez autostrady i drogi ekspresowe. Chodzi o węzły A1/A2 oraz A1/S14, S8/S14 oraz S8/A2.
Kolej planuje budowę terminala w centrum Polski przewidując rozwój transportu intermodalnego, w którym kontenery dostarczane najpierw koleją następnie trafiają do odbiorców transportem drogowym. Za lokalizacją w pobliżu Łodzi przemawia przede wszystkim skomunikowanie.
Rozpoczęta budowa portu, to pierwszy etap inwestycji. Są możliwe kolejne i rozbudowa. Docelowo terminal miałby obsługiwać ruch wielkości 500 tys. kontenerów rocznie, czyli około tysiąca kontenerów dziennie.
Terminal będzie zapewniał kompleksową obsługę logistyczną połączeń kontenerowych na Nowym Jedwabnym Szlaku w relacji Chiny – Europa, a także z portów bałtyckich na południe naszego kraju i cały region środkowoeuropejski.
- Inwestycja w Zduńskiej Woli Karsznicach ma wzmocnić pozycję Grupy PKP Cargo w segmencie usług terminalowych, zapewniając obsługę ładunków na Nowym Jedwabnym Szlaku i w połączeniach z portami polskimi i zagranicznymi. Możliwości przeładunkowe w Zduńskiej Woli Karsznicach docelowo sięgną 220 tys. TEU rocznie, natomiast pojemność składowa wyniesie 4500 TEU. Będzie to największy tego typu obiekt w centralnej części Polski - podje PKP Cargo w komunikacie.
Co powstaje w Karsznicach?
Wykonawca robót budowlanych dla zadania „Budowa terminalu multimodalnego w Zduńskiej Woli – Karsznicach” buduje miejsce przeładunku towarów. To przede wszystkim budowa torów i rozjazdów oraz płyty terminala wraz z parkingiem i drogami.
W zakres zadania wchodzi między innymi: budowa jezdni z betonu asfaltowego, budowa parkingu z kostki brukowej dla samochodów ciężarowych, budowa torów i rozjazdów, sieci elektroenergetycznej, w tym linii oświetleniowej, oświetlenie parkingu, sieci wodociągowej wraz z hydrantową, sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej. Powstać ma także budynek hali naprawczej z częścią socjalną dla pracowników.
Terminal od planów do realizacji
Węzeł kolejowy w Karsznicach przygotowywano pod port przeładunkowy już w latach 60. XX wieku. Powstał wówczas projekt tak zwanej "Nowej grupy". To tam przygotowano nowoczesne rozwiązania kolejowych bocznic i zaprojektowano możliwość przeładunku towarów. Nigdy jednak terminalu nie uruchomiono, a na początku lat 90. całą infrastrukturę rozebrano w niejasnych okolicznościach.
Powrót do pomysłu powrócił jako projekt samorządowy - Port Multimodalny w Karsznicach w 2013 roku. Powiat zduńskowolski w partnerstwie z samorządami miasta i gminy Zduńska Wola, a także gminy Sędziejowice oraz Łask i powiatem łaskim, przygotował projekt Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Zduńska Wola Karsznice. Miał być finansowany z unijnych funduszy na sieć kolejową TEN-T, a wart był około 270 mln zł.
Opracowanie projektowe, jakie wówczas powstało, zostało przekazane przez samorządy spółce PKP Cargo w 2020 roku. To projekty budowy portu wraz z infrastrukturą, raporty i gotowy wniosek o dofinansowanie. Na jego podstawie kolejowa spółka ubiegała się o unijna dotację i teraz rozpoczyna budowę terminalu.
Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?