Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tańszych biletów MPK Łódź nie będzie. Społeczny projekt uchwały o poprawie komunikacji miejskiej odrzucony przez Radę Miejską 10.02.2022

Marcin Darda
Marcin Darda
Po czterogodzinnej dyskusji w środę (9 lutego) Rada Miejska odrzuciła obywatelski projekt uchwały "Komunikacja miejska na 100 proc." zakładający m.in. obniżenie cen biletów. Pomysły społeczników z ich udziałem mają być jednak omawiane  na komisjach Rady Miejskiej.
CZYTAJ DALEJ NA KOLEJNYM SLAJDZIE>>>
Po czterogodzinnej dyskusji w środę (9 lutego) Rada Miejska odrzuciła obywatelski projekt uchwały "Komunikacja miejska na 100 proc." zakładający m.in. obniżenie cen biletów. Pomysły społeczników z ich udziałem mają być jednak omawiane na komisjach Rady Miejskiej. CZYTAJ DALEJ NA KOLEJNYM SLAJDZIE>>>
Po czterogodzinnej dyskusji w środę (9 lutego) Rada Miejska odrzuciła obywatelski projekt uchwały "Komunikacja miejska na 100 proc." zakładający m.in. obniżenie cen biletów. Pomysły społeczników z ich udziałem mają być jednak omawiane na komisjach Rady Miejskiej.

Dyskusję na sesji można podzielić na dwie części: jedna była merytoryczną debatą na temat stanu łódzkiej komunikacji, choć przeradzała się dość często w ostre przesłuchanie społeczników, druga część to głosy oburzenia opozycji, w jaki sposób traktowane są projekty obywatelskie przez radnych, było nie było, Koalicji Obywatelskiej.

Społeczników z prawa spółek kapitałowych "egzaminował" radny Mateusz Walasek (KO), który chciał wiedzieć, w jaki sposób spółki miejskie miałyby przekazać do budżetu oszczędności, bo projekt zakłada m.in. uszczuplenie składów rad nadzorczych miejskich spółek, albo "czy mają już dzierżawcę" lotniska, bo też i taką formę funkcjonowania portu lotniczego znajdziemy w tym projekcie. Rady Marcin Hencz (KO) dopytywał m.in. na jakiej zasadzie społecznicy wnioskują, iż niższe ceny biletów spowodowałyby większy popyt na usługi Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, bo radny akurat zna wyniki badań wedle których podwyższenie cen wcale nie oznacza, że pasażerowie odchodzą od komunikacji miejskiej. Z kolei szef komisji transportu Krzysztof Makowski (NL) stwierdził wprost, że pomysły społeczników - priorytet na wszystkich skrzyżowaniach dla tramwajów i zwiększenie częstotliwości ich kursowania - doprowadziłby do "paraliżu miasta".

Społecznicy - Magdalena Gałkiewicz, Kosma Nykiel i Daniel Walczak - odpowiadali, że wcale nie byli zobowiązani do przedstawienia źródeł finansowania projektu, a jednak to zrobili. Zebrali ze współpracownikami blisko 2,4 tys. podpisów za swym projektem, cytowali też opinie mieszkańców: część z nich w ogóle nie miała pojęcia o podwyżkach cen biletów, inni podpisywali projekt mimo komentarzy, że i tak "Rada Miejska projekt uwali". Społeczników - mimo zadawania twardych pytań - tłumaczył radny Bartosz Domaszewicz (KO), bo - jak stwierdził - "nie mają za sobą tak jak radni armii urzędników, którzy im wszystko wyliczą".

Dyskusję próbował zamknąć niezrzeszony opozycyjny radny Bartłomiej Dyba-Bojarski wnioskując, by projekt trafił do komisji finansów, a także transportu i tam go przedyskutowano razem z urzędnikami, ale głosowanie przegrał. Radny Walasek chciał bowiem głosowania nad całym projektem - w domyśle odrzucenia go - ponieważ od 1 marca wchodzi nowa taryfa opłat za bilety, a łodzian miałby według niego dezorientować fakt funkcjonowania drugiego projektu z potencjalnie inną taryfą. Nastawienie radnych KO zmienił Domaszewicz, który dość niespodziewanie oznajmił, że chętnie przedyskutowałby pomysły społeczników na komisjach wraz z nimi. Po tej deklaracji zmiękli także radni Walasek i Hencz. Ostatecznie projekt został odrzucony głosami KO i Nowej Lewicy, za jego przyjęciem głosowało dwunastu radnych PiS, Łódzkiej Lewicy i niezrzeszonych radnych opozycyjnych. Pomysły społeczników wrócą zatem na komisje, radny Makowski zaprosił ich także na spotkanie w Centrum Sterowania Ruchem.

WIADOMOŚCI Z ŁODZI

Osobna historia to dyskusja nad formą debaty nad obywatelskim projektem, głównie zarzuty pod adresem radnych KO. Małgorzata Niewiadomska-Cudak (ŁL) oceniła, do projektu należało podejść z szacunkiem, bo pracowali nad nim mieszkańcy Łodzi, a radnemu Maciejowi Rakowskiemu (ŁL) było wstyd, że pytania padające w stronę społeczników miały formę "ścieżki zdrowia". Z kolei radny Sebastian Bulak (PiS) zapowiedział, że zainteresuje tematem odrzucenia tej uchwały wojewodę łódzkiego, także dlatego, że od początku sesji trwały spory, czy w ogóle powinna być procedowana na tej sesji.

30-procentowa podwyżka cen biletów wchodzi w życie od 1 marca, wyższe ceny zatwierdzili radni Koalicji Obywatelskiej i Nowej Lewicy, powody to m.in. wyższe o 22 mln zł koszty energii i paliw, a także podwyżka dla załogi MPK, zwiększająca koszty spółki także o 22 mln zł względem 2021 r. Cena biletu 20-minutowego normalnego wzrośnie z 3 zł do 4 zł, a 40-minutowego z 3,80 zł do 5 zł, ulgowe z 1,5 zł i 1,9 zł, do 2 i 2,50 zł, droższe będą także bilety okresowe. Taryfa zaproponowana w projekcie "Komunikacja miejska na 100 %" zakładała obniżkę biletów do 2,20 zł za normalny 1,1 za ulgowy bilet do 20 minut, 3 zł za normalny i 1,5 zł za ulgowy bilet do 40 minut, również tańsze bilety okresowe.

WIADOMOŚCI Z ŁODZI

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto