Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Stara i nowa matura - komentuje dr Sylwia Dęga-Frątczak (część 2)

Dariusz Piekarczyk
Dariusz Piekarczyk
Sylwia Dęga-Frątczak
Sylwia Dęga-Frątczak Archiwum Sylii Dęga-Frątczak
Dr Sylwia Dęga-Frątczak, wicedyrektor Centrum Rozwoju Edukacji Woj. Łódzkiego w Sieradzu i jednocześnie nauczycielka języka polskiego w Powiatowym Zespole Szkół nr 2 im. M. Dąbrowskiej w Sieradzu zabrała głos na temat tegorocznej matury. Oto jej komentarz, już drugi, a będą kolejne.

- Młodzież maturalna zastanawia się często, czy warto powtórzyć zagadnienia z antyku? Czy tak odległy okres literacki pojawia się na egzaminie maturalnym? Odpowiadam z pełną odpowiedzialnością – Tak, choć częściej wśród zagadnień na egzaminie ustnym. Proponuję Wam, tegoroczni Maturzyści, abyście odnaleźli swoje zeszyty przedmiotowe z pierwszej klasy szkoły średniej i starannie je przejrzeli. Wiem, że posiadacie, albo zastanawiacie się nad zakupem repetytoriów i vademeców z zadaniami maturalnym. Myślę, że warto zostawić/ zakupić sobie tylko jedno. Takie wydanie, które najbardziej do Was dociera, lubicie po nie sięgać, gdy uczycie się do sprawdzianów, testów. Złym nawykiem jest korzystanie z kilku, w pewnym momencie pogubicie się, zmęczycie, zniechęcicie, a przecież nie o to chodzi w czasie powtórek. Warto pomyśleć nad zaopatrzeniem się w taki materiał pomocniczy, który uzupełnia Wasz podręcznik i wydany został przez to samo wydawnictwo.

Dzieła pochodzące z epoki zwanej antykiem, choć tak odległe, mogą okazać się dla Was przysłowiowym „asem w rękawie”. I znów okazuje się, że z jednej strony młodzież nie lubi tej epoki, a z drugiej strony, często przywołuje antyczne tytuły, tworząc na ich podstawie argumenty w swoich rozprawkach maturalnych. Zapytacie: dlaczego? Bo już w szkołach podstawowych czy gimnazjalnych poznaliście wybrane mity starożytnej Grecji czy Rzymu, treść ksiąg Biblii itp. utwory. Tak, antyk określa dwie starożytne cywilizacje – grecką i rzymską. Przez lata pracy w komisjach egzaminacyjnych zauważam, że młodzież nie radzi sobie z nazwą tej epoki. Epoka ta określana jest za pomocą dwóch terminów, które są używane wymiennie. Kochani, zapamiętajcie raz na zawsze – świat starożytnych Greków i Rzymian możemy nazywać starożytnością klasyczną oraz antykiem (z jęz. łac. antiquus oznacza „dawny”). Trudne zjawiska i zagadnienia zawsze tłumaczę swoim uczniom obrazowo: rysuję na tablicy dwie ogromne kolumny i podkreślam, że tę epokę podtrzymują/ tworzą dwa potężne filary, takie właśnie kolumny – jeden filar to dzieła starożytnych Greków i Rzymian (ogromne dwie cywilizacje, miasta-państwa (Ateny, Rzym)), a drugi to Biblia (głównie skupiona wokół Jerozolimy). Tym szerokim terminem, jakim jest nazwa starożytność, określa się dzieła powstałe od kultury minojskiej przez okres archaiczny, klasyczny, hellenistyczny, aż po rzymski. Jeśli chodzi o Biblię, która składa się ze Starego i Nowego Testamentu, sięga XIII w. p.n.e., przez Narodziny Chrystusa, od którego zaczyna się nasza era, aż po 96 r. n.e., i w przeciwieństwie do kultury skupionej wokół Grecji i Rzymu, oparta jest na monoteizmie (wiara w istnienie jednego Boga) wypierając politeizm (wielobóstwo). Tyle teorii. A teraz praktyka. W arkuszach na pisemnym egzaminie z języka polskiego możemy spotkać mity – częściej jednak greckie, niż rzymskie, dzieła antycznego tragika Sofoklesa („Król Edyp”, „Antygona”), fragmenty „Iliady” lub „Odysei” Homera, poezję Tyrteusza, Safony (pierwszej poetki), Anakreonta. I to wszystko z Greków. Starożytny Rzym to głównie Horacy i jego ody oraz pieśni, fragmenty eposu Wergiliusza czy traktatu Cycerona. Jakie już były tematy z powtarzanej epoki? Oto parę przykładów (fragmenty tematów pochodzą z materiałów WSiP, Wyd. Szkolnego OMEGA czy oficjalnej strony CKE dla piszących w Formule 2015 – tzw. „starej” maturze):

1. Różne oblicza miłości i sposoby mówienia o niej. Dokonaj analizy i interpretacji porównawczej podanych tekstów Anakreonta: „Słodki bój”, „Piosenka” i fragmentu „Pieśń nad pieśniami” z Biblii.

2. Literackie spotkania wrogów. Rozwiń temat na przykładzie przedstawionego fragmentu „Iliady” oraz znanej Ci spowiedzi ks. Robaka.

3. Rola przeznaczenia w życiu Edypa. Opracuj temat, analizując podaną pieśń w kontekście całego utworu Sofoklesa „Król Edyp”.

4. Człowiek wobec losu. Rozwiń temat, analizując podane fragmenty „Króla Edypa” Sofoklesa w odwołaniu do całości tragedii oraz mitu, na którym się opiera. Zwróć uwagę na postawy bohaterów.

5. Człowiek i jego sytuacja egzystencjalna według „Króla Edypa” Sofoklesa i wybranych pieśni Horacego. W wypowiedzi uwzględnij zagadnienie przeznaczenia.

Drodzy Maturzyści, przestraszyłam Was trochę? To dobrze, może zachęcę Was do powtórek z antyku, bo zagadnienia z tego okresu literackiego mogą pojawić się na maturze. Mity, biblijne przypowieści, psalmy, listy, „Hymn o miłości” św. Pawła, fragmenty z „Apokalipsy św. Jana”, postać Hioba czy Koheleta, która przecież może być przywołana z literaturą epoki baroku. Sporo pracy przed Wami.

od 12 latprzemoc
Wideo

Akcja cyberpolicji z Gdańska: podejrzani oszukali 300 osób

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Stara i nowa matura - komentuje dr Sylwia Dęga-Frątczak (część 2) - Sieradz Nasze Miasto

Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto