Skargi konsumentów przyniosły efekt. UOKiK nałożył 150 tys. zł kary na firmę, która zarządzała parkingami przy Biedronce i Aldi

Józef Lonczak
Józef Lonczak
150,8 tys. zł kary ma zapłacić firma TD System, która pobierała opłaty parkingowe przy sklepach Biedronka i Aldi.
150,8 tys. zł kary ma zapłacić firma TD System, która pobierała opłaty parkingowe przy sklepach Biedronka i Aldi. Krzysztof Kapica
150,8 tys. zł kary ma zapłacić firma TD System, która pobierała opłaty parkingowe przy sklepach Biedronka i Aldi. Tak zdecydował prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, do którego dotarło wiele skarg od klientów tych sieciowych sklepów, również z Rzeszowa i innych miast Podkarpacia.

Wszystko zaczęło się jeszcze w 2018 r. i wtedy też w Nowinach opisywaliśmy perypetie klientów, którzy skarżyli się na karne opłaty 90 zł lub 150 zł nakładane na nich za minimalne lub żadne uchybienia regulaminów parkingowych.

- Chciałam zrobić zakupy w Biedronce. Poszłam pobrać bilet i w międzyczasie ktoś włożył mi za szybę mandat. Godzina pobrania biletu to 20.37, a wezwanie 20.40. Na początku pomyślałam, że to formalność, odpiszę i wszystko będzie w porządku. Niestety, tak się nie stało. Wcale to nie jest takie piękne, jak firma Jeronimo Martins obiecuje

- opisała swą sytuację w “N” mieszkanka Łańcuta.

Mnóstwo telefonów ze skargami

Tego typu spraw jak w Łańcucie było coraz więcej. Karne opłaty były nakładane, także gdy urządzenie wydające bilety się zacięło lub było uszkodzone. Klienci skarżyli się do rzeczników konsumentów czy Federacji Konsumentów.

- Problem dotyczący płatnych parkingów jest nam dobrze znany. Rzeczywiście od 2018 r. odebraliśmy mnóstwo telefonów od skarżących się konsumentów na nieprawidłowości w działaniu parkingów zarządzanych m.in. przez firmę TD System sp. z o.o. (w Bielsku Białej dop. JL) W Rzeszowie problem ten dotyczył m.in. parkingów przy sklepie Biedronka, Obi czy Centrum Handlowym Full Market – wspomina Radomir Stasicki, miejski rzecznik praw konsumenta w Rzeszowie.

Skarg jednak przybywało, rzecznicy interweniowali, ale firma niezbyt się tym przejmowała.

- Na podstawie zgłaszanych skarg Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Rzeszowie pisemnie interweniowało kilkanaście razy, ale ta spółka negatywnie rozpatrywała wszelkie reklamacje, również te, w których konsumenci udowodnili pobranie biletu parkingowego – mówi Monika Kwaśniak, podinspektor w Biurze Ochrony Konsumentów Urzędu Miasta Rzeszowa.

Brak uczciwego i rzetelnego traktowania konsumentów

W końcu miarka się przebrała, a obroną spraw klientów zajął się prezes UOKiK. Ustalił on, że spółka TD System odmawiała anulowania wezwań do uiszczenia opłaty za brak biletu parkingowego, mimo że konsument pobrał bilet, ale nie umieścił go za przednią szybą samochodu.

– Nie kwestionujemy wprowadzenia wymogu pobrania biletu na parkingach przed sklepami, ale brak uczciwego i rzetelnego traktowania konsumentów, którzy zgłosili reklamację i byli w stanie udowodnić, że pobrali bilet. W takiej sytuacji przedsiębiorca powinien umożliwić konsumentom złożenie wyjaśnień i uwzględniać reklamacje. Tymczasem udowodnienie przez klienta, że pobrał bilet i robił zakupy w danym sklepie nie stanowiło podstawy do anulowania opłaty

– stwierdził Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

CZYTAJ TEŻ: Awantura o parkingi bez szlabanów. Sypią się kary dla klientów, czy są zgodne z prawem?

Warto dodać, że spółka TD System miała przygotowaną odmowną odpowiedź na reklamacje i w takiej formie, nie analizując faktów i dowodów przedstawianych przez konsumentów, odpowiadała im stwierdzając, że konsument złamał regulamin parkingu.

150 774 zł kary

Takie traktowanie wielu poszkodowanych spotkało się ze zdecydowaną reakcją. W komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów czytamy: "Tomasz Chróstny, prezes UOKiK stwierdził, że spółka TD System odmawiając uznania zasadnych reklamacji naruszyła zbiorowe interesy konsumentów i nałożył na nią karę finansową w wysokości 150 tys. zł (150 774 zł). Przedsiębiorca poinformuje o decyzji osoby, którym nie anulował wezwań do zapłaty i zamieści informację na stronie internetowej. Konsumenci na podstawie ustawy o nieuczciwych praktykach rynkowych mogą dochodzić od TD System zwrotu opłaty, powołując się na decyzję Prezesa UOKiK."

Przy ALDI nie ma już opłat parkingowych

W związku z tą sytuacją zwróciliśmy się o komentarz do rzeczników prasowych sieci Biedronka oraz do sieci ALDI.
Usatysfakcjonowała nas zwłaszcza odpowiedź tej drugiej sieci.

- W Rzeszowie na parkingu zlokalizowanym przy sklepie ALDI od ponad miesiąca nie są pobierane żadne opłaty parkingowe, a szlabany pozostają otwarte. W związku z decyzją prezesa UOKiK w sprawie naruszenia zasad parkingu przy sklepach i nałożeniem kary na operatora parkingów firmę TD System informujemy że obecnie jedynym operatorem, z którym współpracuje sieć ALDI jest firma APCOA

- Dominika Juszczyk, menadżer ds. Komunikacji & PR ALDI sp. z o.o.w Katowicach.

Z informacji UOKiK, wynika też, że za rozpatrzenie zgłoszeń dotyczących parkingów przy placówkach sieci handlowej Biedronka odpowiada obecnie jej właściciel - Jeronimo Martins Polska.

Poprosiliśmy także o odniesienie do tej sprawy spółkę TD System, ale do 10 lipca 2021 r. (sobota, do godz. 15.45) nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

Kredyt hipoteczny, to coraz większe ryzyko. UOKiK ostrzega.

Wideo

Materiał oryginalny: Skargi konsumentów przyniosły efekt. UOKiK nałożył 150 tys. zł kary na firmę, która zarządzała parkingami przy Biedronce i Aldi - Nowiny

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie