Kilkanaście dni temu starostowie powiatów częstochowskiego, radomszczańskiego i piotrkowskiego zaapelowali do premiera Mateusza Morawieckiego o spowodowanie korekty zapisu w ustawie o Funduszu dróg samorządowych.
„W 2019 r. rozpoczęto budowę autostrady A-1 na odcinku od Częstochowy do Piotrkowa Trybunalskiego. To wielkie i bardzo celowe przedsięwzięcie komunikacyjne, zarówno dla Polski, jak i dla Europy. Jednakże dla mieszkańców naszych powiatów pojawiły się z tego powodu bardzo duże problemy dotyczące lokalnego ruchu komunikacyjnego. Autostrada A-1 na tym odcinku budowana jest – jako jedyny taki przypadek w Polsce – na istniejącym śladzie drogi ogólnokrajowej DK-1. W związku z tym użytkownicy nie mają żadnej alternatywy objazdów, jak tylko przez drogi lokalne, na których natężenie ruchu wzrosło kilkukrotnie. Budowa autostrady spowodowała olbrzymie obciążenie ruchu naszych dróg powiatowych i gminnych przez użytkowników korzystających z jednego z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w kraju, tj. z kierunku północ-południe i południe-północ Polski. W tej sytuacji nasze lokalne drogi zaczęły podlegać gwałtownej degradacji z powodu ich technicznego nieprzystosowania do takich obciążeń. Społeczności naszych powiatów, Starostowie, Zarządy i Rady Powiatów, Wójtowie i Burmistrzowie oraz Rady Miast i Gmin – wszyscy razem przystąpili do planów odbudowy tych zniszczeń. Jednakże wymaga to zaangażowania olbrzymich środków finansowych, a w naszych skromnych budżetach ich brakuje." - informowali premiera samorządowcy.
Starostowie prosili premiera o zainicjowanie takich działań w zapisach prawnych (m. in. w ustawie o Funduszu dróg samorządowych), które umożliwiłyby – w tym szczególnym przypadku – zwiększenie dofinansowania do 100% kosztów odbudowy dróg gminnych i powiatowych, zniszczonych w wyniku objazdów związanych z budową autostrady A-1 na odcinku Częstochowa (Rząsawy) – Piotrków Trybunalski.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odpowiada na zarzuty
Apel samorządowców, który został opublikowany w mediach, nie pozostał bez odpowiedzi ze strony Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
"Wprowadzona tymczasowa organizacja ruchu dla budowy autostrady A1 (odc. E) wykonana została w oparciu o projekt, który po uzyskaniu niezbędnych opinii, m.in. zarządców dróg – właściwych starostów i wójtów, został zatwierdzony przez właściwy organ zarządzający ruchem - Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Zakłada ona przejezdność trzema pasami ruchu (2+1), to jest dwoma w jednym kierunku i jednym w kierunku przeciwnym po istniejącej jezdni drogi krajowej nr 1" - podkreśla GDDKiA.
GDDKiA przypomina, że od granicy województw śląskiego i łódzkiego do km 406+200 (okolice miejscowości Kruszyna) w kierunku Łodzi dostępny jest jeden pas ruchu, a w kierunku Katowic dwa pasy.
Od km 406+200 do rejonu budowanego węzła Częstochowa Północ, w kierunku Łodzi dostępne są dwa pasy ruchu, a w kierunku Katowic jeden. Zgodnie z harmonogramem taka organizacja będzie obowiązywała do II kwartału 2021 roku.
Jednocześnie w związku z wyznaczeniem przekroju 2+1 konieczne stało się zamknięcie istniejących przejazdów w poziomie jezdni. W celu zapewnienia dojazdu do okolicznych gmin wyznaczono dwa objazdy:
- - do miejscowości Grabowa (od strony Łodzi),
- - do miejscowości Borowno, Kruszyna, Bogusławice (od strony Katowic).
- W związku z powyższym objazdy wprowadzone na czas budowy służą jedynie do obsługi ruchu lokalnego. Wykonawca uzyskał pozytywne opinie samorządów w tym zakresie. Zgodnie z zatwierdzonym projektem tymczasowej organizacji ruchu przejezdność dla ruchu tranzytowego jest zapewniona poprzez wyżej wskazane rozwiązanie, czyli zapewnienie przejezdności w przekroju 2+1 po istniejącej DK1 - tłumaczy GDDKiA, która dodaje:
"Należy zwrócić także uwagę na zapisy kontraktowe obowiązujące Wykonawcę, a dotyczące projektów organizacji na czas wykonywania robót. Wykonawca został zobligowany do:
• wykonania takich projektów oraz uzyskania niezbędnych opinii dla czasowej organizacji ruchu, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem,
• uzgodnienia proponowanych objazdów drogami niższych kategorii (przed złożeniem czasowej organizacji ruchu do zatwierdzenia) z zarządcami dróg. W przypadku zniszczeń wynikłych z użytkowania tych dróg przez pojazdy budowy lub zniszczeń wynikających z wykorzystania tych dróg jako objazdy, koszty a także prace związane z naprawą leżą po stronie Wykonawcy."
- Należy również podkreślić, że zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych „Drogą publiczną jest droga zaliczona na podstawie niniejszej ustawy do jednej z kategorii dróg, z której korzystać może każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem i ograniczeniami… - twierdzi GDDKiA. - Wskazywane w artykułach prasowych drogi są drogami publicznymi, przeznaczonymi dla wszystkich użytkowników ruchu zgodnie z przywołaną powyżej ustawą. Zarówno GDDKiA, jak i wykonawcy nie dysponują narzędziami prawnymi, aby zabronić korzystania z dróg użytkownikom, którzy są do tego uprawnieni. Organami mogącymi wprowadzić ograniczenia są władające drogami lokalnymi samorządy. Natomiast organami odpowiedzialnymi za kontrole w zakresie przestrzegania przepisów ruchu drogowego, jak i w zakresie warunków przewozu drogowego są Główny Inspektorat Transportu Drogowego oraz Policja.
Częstochowa: Natężenie ruchu wzrosło ponad dwukrotnie
Problemy z powodu budowy nowego odcinka A1, a przede wszystkim z powodu nie zakończenia autostradowej obwodnicy miasta, ma Częstochowa. Miejski Zarząd Dróg i Transportu dokonał pomiarów natężenia ruchu. Wyniki są szokujące!
- Po przeprowadzonych badaniach natężenia ruchu w ciągu ul. Gościnnej, Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie stwierdził wzrost liczebności wszystkich pojazdów przemierzających DW 908 w Częstochowie w obu kierunkach o 100% (z ok. 8 tys. pojazdów na dobę do ok. 18 tys. pojazdów na dobę). Współczynnik ten jest wynikiem porównania natężenia ruchu dwóch analogicznych okresów: przed otwarciem autostradowego odcinka A1 na linii Pyrzowice – Częstochowa Dźbów i po udrożnieniem dla ruchu wspomnianego fragmentu A1. Jednocześnie, dzięki interwencji prezydenta Częstochowy i służb MZDiT, doprowadzono do ograniczenia tonażowego dla aut zjeżdżających z autostrady do miasta (max 12 ton). W efekcie nie stwierdzono istotnego wzrostu ruchu aut ciężarowych na badanych punktach - mówi Maciej Hasik, rzecznik prasowy MZDiT w Częstochowie.
- Ponadto wzmożone natężenie ruchu i związane z nimi utrudnienia w płynności ruchu zauważalne są na miejskim odcinku DK-91 (wynika to głównie z prowadzonych poza miastem prac budowlanych w ciągu DK-1 na wysokości Mykanowa). Dlatego w celu zbadania zjawiska analogiczne badania natężenia ruchu będą prowadzone przez MZDiT w ciągu ulic: Warszawskiej i Rędzińskiej. Niebawem poinformujemy o wynikach - dodaje Maciej Hasik.
Częstochowa: Autostrada otwarta, zmieniają się rozkłady jazdy
Z uwagi na wpływ drogowych inwestycji zewnętrznych i zadań własnych na charakter ruchu drogowego na terenie miasta z dniem 1.09.2019 r. zostaną wprowadzone korekty na kilku liniach autobusowych komunikacji miejskiej:
- linia nr 17 będzie w dni robocze i soboty kursować przez cały dzień co 30 minut (rozwiązanie tymczasowe)
- linie nr 30 i 33 zostaną połączone w jedną linię, oznaczoną numerem 30 i obsługującą relację Jaskrów Wille – Wąsosz (z kursami skróconymi do Batalionów Chłopskich i Przyjemnej), przy czym linia nr 30 będzie kursować w obu kierunkach przez Aleję Wolności i Sobieskiego do Korczaka, z pominięciem Placu Biegańskiego.
Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?