O lokalizacji i kolejnych etapach wcielania projektu Trójmiejski Rower Miejskipisaliśmy wczoraj, teraz czas pochylić się nad zasadami funkcjonowania systemu. W tym aspekcie także pojawiło się wiele głosów sceptycznych, lecz plany spółki realizującej rower miejski w Trójmieście zakłada ograniczenie negatywnych punktów do minimum.
- By pożyczyć rower wpierw będzie trzeba zarejestrować się w systemie - wyjaśnia Arkadiusz Pytyński z Trójmiejskiego Roweru Miejskiego, koordynujący projekt. - Dokonać tego będzie można na wiele sposobów: na kartę miejską, rowerową, legitymację studencką lub kartę bankomatową - głównie dla osób przebywających w Gdańsku czy Sopocie chwilowo, zwłaszcza turystów. To ostatnie rozwiązanie będzie niosło za sobą blokadę kaucji na czas wypożyczenia - tłumaczy zawiłości.
Posiadając jedną z nich będzie trzeba się zarejestrować w systemie w rozlokowanych na mieście punktach i wykupić roczny abonament płatny z góry. Nie jest jeszcze znana jego kwota, lecz szacuje się, iż wyniesie od 30-tu do 50-ciu złotych za rok użytkowania roweru miejskiego.
Po dokonaniu procedury rejestracji każda osoba otrzyma specjalną bezstykową kartę imienną i wybierze własny kod autoryzacji. Następnie będzie trzeba wpłacić drobną ilość pieniędzy na zarejestrowane konto (5-10 zł, będzie możliwość płacenia SMS-em), by móc wypożyczyć swój pierwszy rower miejski.
Tak prosto i logicznie funkcjonować ma rejestracja i procedura wypożyczania rowerów miejskich. Płatności również należy uznać za niewysokie, jeśli oczywiście obecne założenia autorów zostaną spełnione. Zaś już jutro opiszemy Wam jak będą wyglądały rowery i stacje dokujące. Na wygląd jednośladów będziecie mieli wpływ! Po szczegóły zapraszamy jutro.
- Każde pierwsze 30 min jazdy będzie darmowe, zaś za każdą kolejną godzinę system będzie pobierał jednakową kwotę, najprawdopodobniej będzie to 2 zł - zapowiada Pytyński. - Gdy podczas dłuższej podróży system pobierze wszystkie dostępne środki na naszym koncie to przy zerowym stanie naliczany będzie debet. Będzie trzeba go spłacić, inaczej roweru już nie pożyczymy - dodaje koordynator projektu rowerów miejskich.
Funkcjonujące obecnie karty miejskie będą mogły pełnić rolę karty do pożyczania rowerów. Jednak będzie trzeba wcześniej dokonać weryfikacji tożsamości i dokonać autoryzacji karty w porcie dokującym. Zabieg ten ma wyeliminować z użytku kradzione i zagubione karty. Jeśli taka przykrość nas dotknie będziemy mogli natychmiast zgłosić utratę karty miejskiej za pomocą SMS-a.
Czytaj też:
- Rower Miejski od A do Z: W przyszłości projekt obejmie całe Trójmiasto
- Miejska wypożyczalnia rowerów: zobacz, gdzie wypożyczysz rower [mapa]
- Miejska wypożyczalnia rowerów: Ponad tysiąc rowerów w Gdańsku i Sopocie [zdjęcia]
- Rowerzyście przepytali kandydatów na prezydenta Gdyni
7 nadziei Trójmiasta - zagłosuj na najlepszą kandydaturę! | ||||||||||
7 nadziei Trójmiasta | Wygraj 500 zł | Wyciągi i stoki narciarskie | Open'er 2011 | Matura 2011 | Próbny egzamin gimnazjalny | Lodowiska w Trójmieście |
Policja podsumowała majówkę na polskich drogach
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?