Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przystanek Łódź Koziny na trasie tunelu kolejowego. Dodatkowe miliony na budowę trzeciego przystanku kolejowego

Sławomir Sowa
Sławomir Sowa
Wizualizacje przystanków łódzkiego metra
Wizualizacje przystanków łódzkiego metra PKP PLK
Trwa już budowa trzeciego przystanku łódzkiego kolejowego tunelu średnicowego Łódź Koziny. Na jego budowę przeznaczono dodatkowe 188 mln zł.

Umowę z wykonawcą podpisano w lipcu. O trzecim przystanku (pierwsze dwa to Łódź Śródmieście i Łódź Polesie), mówiło się od dawna, ale sprawa nie była przesądzona.

Trzeci przystanek Łódź Koziny zostanie wybudowany przy zbiegu al. Włókniarzy i ul. Drewnowskiej, w miejscu rozgałęzienia tuneli jednotorowych: dwóch w stronę stacji Łódź Kaliska i dwóch w stronę stacji Łódź Żabieniec. Przystanek będzie miał trzy podziemne kondygnacje. Poziom komunikacyjny - 1. Na poziomie - 2 znajdą się perony dla pociągów w kierunku Łódź Kaliska i Żabieniec, a na poziomie - 3 w stronę stacji Łódź Fabryczna. Zadanie za ok. 188 mln zł realizuje Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego, wykonawca kolejowego tunelu średnicowego.

Już od czerwca postępuje budowa komory odgałęźnej, w której będą perony trzeciego przystanku. Ciężki sprzęt przygotowuje teren. Następnie ściany szczelinowe – zabezpieczą wykop, który sięgnie do głębokości 30 m.

Jest szansa na terminowe ukończenie tunelu

O rozpoczęciu robót przy przystanku Łódź Koziny, ale także o postępach prac przy budowie łódzkiego tunelu średnicowego mówili w czwartek 12 sierpnia na dworcu Łódź Kaliska wicepremier Piotr Gliński, wiceminister inwestycji i rozwoju Waldemar Buda**i Ireneusz Merchel,** prezes spółki PKP Polski Linie Kolejowego, która jest inwestorem całego przedsięwzięcia.

Piotr Gliński poinformował, że mniejsza z maszyn, która wierci cztery tunele (dwa w kierunku Łodzi Kaliskiej i dwa w kierunku Łodzi Żabieńca) do tej pory pokonała pod ziemią 210 metrów, a większa, która drąży tunel od komory startowej w okolicach ulicy Stolarskiej i Odolanowskiej w kierunku Łodzi Fabrycznej – 70 metrów. Wicepremier mówił o napotkanych pod ziemią trudnościach: soczewce wodnej i głazach narzutowych.

Czy to wszystko nie opóźni terminu ukończenia inwestycji, który upływa z końcem przyszłego roku?

– Jest szansa, że inwestycja zostanie zrealizowana do końca przyszłego roku – mówił Piotr Gliński.

– Wykonawca (Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego – red.) deklaruje, że nadrobi zaległości – wtórował mu Ireneusz Merchel.

Nic nie pęka, można drążyć

Ireneusz Merchel rozwiewał też obawy przed skutkami drążenia tunelu dla budynków na powierzchni.
Jak mówił, większa z maszyn znajduje się już pod terenami zabudowanymi i jak do tej pory nie zanotowano żadnych obsunięć gruntu, ani pęknięć budynków. Profilaktycznie jednak ich mieszkańcy są uprzedzani o wierceniach i ewakuowani na czas przejścia maszyny drążącej pod budynkami. Cały teren pod którym poruszają się maszyny jest monitorowany przez system czujników drgań.

Łódzki tunel średnicowy ma połączyć dworce Fabryczny i Kaliski. Umożliwi szybką komunikację kolejową w skali kraju, ale też będzie spełniał funkcję metra dzięki trzem podziemnym przystankom.
Cała inwestycja jest warta ok. 1,7 mld zł. z czego 1,4 to dofinansowanie unijne. Do wspomnianej kwoty należy doliczyć 188 mln zł na budowę trzeciego przystanku podziemnego.

od 7 lat
Wideo

21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto