Dzisiaj (1 marca) władze miasta podpisały wraz z firmą Mosty Łódź umowę na modernizację trasy tramwaju W-Z z Retkini na Widzew, Janów i Olechów. Przez najbliższe pół roku trwać będą prace projektowe.
- Ta inwestycja zmieni oblicze Śródmieścia i mam nadzieję, że dzięki niej łodzianie pokochają transport publiczny - mówiła przed podpisaniem dokumentu Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi.
Pierwsze prace budowlane rozpoczną się zaraz po wakacjach i obejmą centralny odcinek trasy W-Z. W ramach prac budowlanych od ulicy Wólczańskiej do ulicy Sienkiewicza ma powstać półkilometrowy tunel samochodowy. Będzie on budowany tzw. metodą ścian szczelinowych, czyli tak samo jak dworzec Łódź Fabryczna. Dodatkową trudnością będzie usuwanie podziemnych kolizji z sieciami energetycznymi czy wodno-kanalizacyjnymi. Dlatego ekipy budowlane nie wejdą od razu na całość odcinka centralnego.
Przystanek Piotrkowska-Centrum
Między aleją Kościuszki i ul. Piotrkowską - na powierzchni - zostanie zbudowany duży punkt przesiadkowy z czterema torami. Będą tam zatrzymywać się tramwaje jadące z północy na południe i ze wschodu na zachód. Dodatkowo zostanie dobudowane nowe torowisko na ulicy Piotrkowskiej od alei Mickiewicza do Żwirki i Wigury. Dzięki temu kwadrat ulic Żwirki, alei Kościuszki, alei Mickiewicza i Piotrkowskiej stworzy naturalną pętlę uliczną dla szynowców. Według wyliczeń urzędników, w ciągu godziny zatrzymywać się na nowym przystanku będzie aż 50 tramwajów. Każdy z przystanków na trasie zyska także wizualny system informacji pasażerskiej.
Zwycięski wykonawca, choć prowadzi wiele innych budów, tę traktuje bardzo prestiżowo. - Roboty będą następować po kolei. Myślę, że w najbardziej zaawansowanych momentach naszych prac zaangażowanych będzie nawet 200 osób. Przy tej inwestycji stworzymy kolejny zespół ludzi, który będzie całkowicie niezależny od ludzi budujących Trasę Górna - tłumaczy Wojciech Pater, prezes zarządu Mostów Łódź.
Ciężkie komunikacyjne czasy
Władze Łodzi przyznają otwarcie, że przebudowa trasy W-Z wpisuje się inwestycji, które przez najbliższe dwa lata spowodują wiele utrudnień. Jednak już teraz trwają przygotowania do wprowadzenia nowej organizacji na czas remontów.
- Zorganizowaliśmy w tej sprawie spotkanie w MPK. Przewoźnik ma zabezpieczony tabor i jest do tego przygotowany. Poza tym też ulica Kopernika ma przejąć część ruchu z trasy W-Z - zapewniał Radosław Stępień, wiceprezydent Łodzi.
Wiadomo, że oprócz autobusów komunikacji zastępczej, po trasie W-Z wahadłowo mają kursować przegubowe tramwaje, które MPK Łódź kupuje z Niemiec. Na razie będzie 18 wagonów, ale docelowo ma ich być 40. Wszystkie po czerwcu 2015 roku mają przejść gruntowną modernizację.
Kolejne przetargi po okresie projektowym
Koszt inwestycji wynosi 625 mln złotych. 332 mln złotych pozyskano dzięki środkom unijnym. Drugi etap inwestycji obejmuje odcinek wschodni i zachodni. - Kiedy kolejne projekty będą przekazywane, to będziemy ogłaszać także przetargi na następne odcinki - mówił Grzegorz Nita, dyrektor Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi.
W tym roku ma zostać ogłoszony także przetarg na opracowanie koncepcji budowy zintegrowanego przystanku na tzw. skrzyżowaniu marszałków, czyli skrzyżowaniu alei Piłsudskiego i alei Śmigłego Rydza. Środki na tę inwestycję Zarząd Dróg i Transportu chce pozyskać fundusze z nowej perspektywy unijnej 2014-2020.
Zobacz materiały o wydarzeniach w Łodzi | |||
Przeciwko przemocy | Oficer rezygnuje | Kreatywne lokale | Dobry kontroler |
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?