Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Podziemna ulica w Nowym Centrum Łodzi. Zobacz plany nowej ulicy przy Fabrycznym

Alicja Zboińska
Budowa podziemnej ulicy ma się rozpocząć w maju 2019 roku
Budowa podziemnej ulicy ma się rozpocząć w maju 2019 roku UMŁ
W maju ma się rozpocząć budowa podziemnej ulicy w Nowym Centrum Łodzi. Za ok. 85 mln zł powstanie pół kilometra drogi. Z drogi będzie można korzystać dopiero od 2021 roku.

Podziemną ulicę wybudują firmy Mosty Łódź i Budomal. Obecnie kończą się prace przy przygotowywaniu projektów. Ulica powstanie sześć metrów pod powierzchnią gruntu.

- Ulica ta będzie tak naprawdę składała się z dwóch poziomów - tłumaczy Katarzyna Mikołajec, zastępca dyrektora Zarządu Inwestycji Miejskich. Pod ziemią powstanie jezdnia dla samochodów, a nad nią będzie przyjazna dla mieszkańców przestrzeń z ławkami i drzewami.

Droga będzie biegła między EC1 a działką, którą za ponad 85 mln zł kupiła firma Ghelamco. Powstanie niemal dokładnie w śladzie obecnej ulicy Hasa. Rampa zjazdowa, którą będzie można dostać się do podziemnej ulic, będzie znajdowała między budynkami zakładu energetycznego a biurowcem mBanku.

To właśnie od strony biurowca rozpocznie się budowa.

- Ma ona potrwać do końca 2020 roku - mówi Piotr Wasiak, rzecznik Zarządu Inwestycji Miejskich. - Jej koszt to niemal 85 mln zł. Prace będą podzielone na etapy: najpierw będa się odbywały pod ziemią, z zapewnionymi częściowymi dojazdami do biurowców, a następnie prace przeniosą się do części nadziemnej.

Podziemną ulicą będzie można dojechać do ronda, które znajduje się pod al. Rodziny Scheiblerów. Po drodze wykonanych zostanie siedem zjazdów, którymi będą obsługiwane biurowce z podziemnymi parkingami realizowane przez prywatnych inwestorów. Ulica będzie można dotrzeć również do parkingu, który powstanie pod rynkiem Nowego Centrum Łodzi. Jego projekt również jest przygotowywany w ramach tego zadania. Natomiast budowa zaplanowana jest w kolejnym etapie, jej termin nie jest jeszcze znany.

To kolejne podejście do budowy podziemnej drogi. Początkowo inwestycja miałą mieć szerszy zakres i obejmować także powstanie rynku Kobro. Na przeszkodzie stanęły jednak pieniądze. Pierwszy przetarg dotyczył powstania tej drogi, ul. Hasa, budowy rynku im. Kobro i podziemnego parkingu, który miał pomieścić ponad trzysta samochodów. Miasto przeznaczyło na tę inwestycję niespełna 90 mln zł. Ofertę złożyło konsorcjum Mosty - Łódź i Budomal, ale nie została ona przyjęta. Opiewała ona bowiem na 150 mln zł. Przetarg został więc unieważniony.

Rozpisany został drugi przetarg, ale w zmienionej wersji. W jego ramach wykonawca ma zbudować podziemną drogę, ul. Hasa i tylko zaprojektować rynek i parking. Do przetargu stanęły dwa podmioty: konsorcjum Mostów - Łódź z Budomalem oraz Intercor. Oferta konsorcjum opiewała na kwotę niespełna 85 mln zł, druga natomiast na prawie 120 mln zł. Pod uwagę był brany również okres gwarancji, który był znacznie dłuższy w ofercie firmy Intercor. Ostatecznie jednak Intercor wycofał się z przetargu.

Zobacz też:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto