Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Po kablu do klienta- firma z misją

Redakcja
Rozmawiamy ze Stanisławem Łęskim, dyrektorem generalnym PGE Dystrybucja S.A. Oddział Łódź-Miasto

Jak wygląda obecnie struktura PGE Dystrybucja?

Grupa kapitałowa PGE Polska Grupa Energetyczna S.A. w skład której wchodzi PGE Dystrybucja S.A., jest właścicielem spółek, reprezentujących następujące linie biznesowe: energetyka konwencjonalna, energetyka odnawialna, energetyka jądrowa, obrót hurtowy, dystrybucja, sprzedaż detaliczna. Linia dystrybucyjna, reprezentowana przez PGE Dystrybucja SA z siedzibą w Lublinie, została stworzona z ośmiu spółek dystrybucyjnych obejmujących obszar prawie 1/3 Polski - jest to wschodnia część naszego kraju od północy do południa obejmuje Białystok, Warszawę-Teren, Lublin, Zamość, Rzeszów, Skarżysko-Kamienną oraz dwa oddziały w Łodzi - to jest Łódź-Teren i Łódź-Miasto.

Co miała na celu taka organizacja?

Połączenie miało przede wszystkim na celu oszczędność. Zintegrowanie poszczególnych działalności w ramach usług związanych z dystrybucją przełożyło się także na niższe koszty usług dla odbiorców energii. To jednak nie wszystkie korzyści. Zunifikowanie działań poprzez wykorzystanie najlepszych praktyk z poszczególnych oddziałów ma służyć opracowaniu takiego standardu usług, który będzie najlepszy dla klienta.
Z podobnych przyczyn, Zarząd PGE Dystrybucja S.A. rozważa możliwość połączenia dwóch łódzkich oddziałów. Dzisiaj ten sam klient, który ma mieszkanie w Łodzi oraz działkę niedaleko poza jej granicami jest obsługiwany przez dwóch dostawców: Łódź-Teren i Łódź-Miasto. Niestety standard obsługi między tymi oddziałami znacząco się od siebie różni. U klienta często wywołuje to frustrację, a przede wszystkim niezrozumienie. Gdy jednostki zostaną ze sobą połączone - zarówno sprawę przykładowej działki za miastem, jak i mieszkania w centrum Łodzi, będzie można załatwić w jednym miejscu.

Co należy do podstawowych zadań PGE Dystrybucja?

Dostawa energii elektrycznej. W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że PGE Dystrybucja S.A. zapewnia sieć energetyczną, którą prąd płynie do domu. Oprócz obsługi odbiorców, których instalacje są już przyłączone, realizujemy nowe przyłączenia (np. gdy ktoś buduje dom), zajmujemy się utrzymaniem i rozwojem sieci.

Nowelizacja prawa energetycznego, która weszła w życie 1 lipca w 2007 roku nałożyła na przedsiębiorstwa energetyczne obowiązek rozdzielenia części handlowej i dystrybucyjnej. Chodziło o stworzenie konkurencji na rynku. Dzisiaj więc, kto inny sprzedaje prąd, a kto inny go dostarcza a klient ma możliwość wyboru sprzedawcy.

Często podkreśla Pan, że podstawową misją firmy jest być jak najbliżej klienta. Jakie rozwiązania służą poprawie obsługi odbiorców?

W Oddziale Łódź-Miasto opracowaliśmy m.in., tak zwany Centralny Rejestr Zgłoszeń (CRZ). Głównym założeniem CRZ jest automatyzacja procesu przekazywania informacji-zgłoszeń, która ma usprawnić przekazywanie komunikatów i dostarczyć je odpowiedniemu pracownikowi. Zgłoszeń, czyli np. reklamacji, skarg czy zleceń można dokonywać za pomocą formularza znajdującego się na stronie internetowej spółki. Klient może na bieżąco śledzić status realizacji zgłoszenia. Drogą elektroniczną prześlemy także dokumenty powiązane ze sprawą, np. skan pisma.

Pilotażowo został też wprowadzony system CCL , który może jednorazowo obsłużyć 30 połączeń. Rozmowy są rejestrowane na specjalnym nośniku, a następnie przekazywane do właściwego konsultanta. To bardzo ważne udogodnienie szczególnie w sytuacji masowych awarii. Informowanie odbiorców usprawnia również scentralizowany system Informer - w momencie awarii, rozmówca słyszy elektroniczny komunikat głosowy o przerwach w zasilaniu, ich przyczynie oraz terminie naprawy.

Dzisiaj nasz oddział bazuje na łączności radiotelefonowej. Wkrótce wspólnie z Polkomtelem będziemy testować łączność naszych służb przy pomocy telefonii komórkowej. Jestem przekonany, że usprawni to nie tylko przekazywanie informacji, ale także przyspieszy usuwanie awarii.

Plany na przyszłość...

Jesteśmy jednym z dwóch oddziałów, który pilotażowo wprowadza usługę zdalnego odczytu liczników. Dzisiaj spisanie wskazań z urządzeń pomiarowych wymaga bezpośredniej wizyty u klienta. Wykonujemy je na ogół dwa razy w roku. Klienci płacą więc nie za aktualne zużycie energii elektrycznej ale prognozowane. Oblicza się je na podstawie średniego zużycia w poprzednich okresach. Często jest to mało czytelne dla odbiorców. W Łodzi-Teren spisywanie liczników odbywa się co dwa miesiące. Taka technologia generuje bardzo duże koszty. W tej chwili na zwartej grupie 25 tysięcy odbiorców testujemy urządzenia pomiarowe z tzw. odczytem zdalnym. Pozwalają one w trybie online odczytywać zużycie energii, prowadzić analizy i przekazywać informacje. Faktura przedstawi faktyczną należność, a nie prognozowaną. System umożliwi ponadto odbiorcom energii tak kształtować jej zakup, aby obniżyć średnie wydatki. Oprócz naszego Oddziału, liczniki do zdalnego odczytu testowane są również w Białymstoku.

PGE Dystrybucja S.A. Oddział Łódź-Miasto ma także duże zasługi na polu działalności charytatywnej. Proszę opowiedzieć o inicjatywach na rzecz społeczności lokalnej.

Od ponad 20 lat zajmujemy się Domem Dziecka w Grotnikach. Jego podopieczni są objęci naszym programem socjalnym: korzystają z kolonii, otrzymują paczki na Dzień Dziecka oraz z okazji świąt. Pomagamy także tym wychowankom, którzy samodzielnie wkraczają w dorosłe życie. Wspólnie z Ośrodkami Pomocy Społecznej w Zgierzu, Pabianicach, a w Łodzi z Duszpasterstwem Osób Niedosłyszących i Niesłyszących prowadzimy akcję "Pierwszy tornister". W ramach programu około 200 dzieci otrzyma wyprawki szkolne - tornistry z zeszytami, farbami, kredkami, workami na łapcie. Od siedmiu lat wraz PCK prowadzimy akcje dożywiana dzieci w szkołach. Przekazujemy pieniądze na obiady w szkołach dla dzieci, które z różnych względów nie mogą być objęte pomocą społeczną.

Wsparcie finansowe trafia również do innych instytucji...

Tak. Co roku wpłacamy pieniądze na rzecz Fundacji Gajusz - Hospicjum Domowego dla Dzieci Ziemi Łódzkiej oraz Dom Samotnej Matki.

Skąd chęć pomagania?

Uważam, że duże firmy mają dodatkowe obowiązki. Nie powinny się skupiać wyłącznie na generowaniu zysku, ale działać także na rzecz otoczenia i my robimy to od zawsze. Poza tym PGE Dystrybucja S.A., jak żadna inna firma zna problemy Łodzian, bo dociera do wszystkich gospodarstw.

Dziękujemy za rozmowę.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto