MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Nowego wykonawcę A2 wybiorą bez przetargu

mbr
Dojazd do szlabanów na autostradzie był zablokowany
Dojazd do szlabanów na autostradzie był zablokowany fot. Krzysztof Szymczak
Rzeczniczka Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Urszula Nelken poinformowała że, nowy wykonawca dwóch odcinków autostrady A2 między Strykowem a Konotopą ma być wyłoniony w ciągu dwóch tygodni w drodze negocjacji. Dyrekcja negocjuje z 26 firmami.

Zgodnie z kontraktami zawartymi jesienią 2009 r. chiński Covec miał wybudować dwa odcinki autostrady A2 między Strykowem a Konotopą: A o długości 29,2 km za 754,5 mln zł oraz odcinek C o długości 20 km za 534,5 mln zł.

Czytaj także: Tramwaje linii 46 i 43 niedługo zakończą swoje kursy

W czerwcu GDDKiA odstąpiła od kontraktu z Covec, po tym jak budowa autostrady stanęła, bo Covec nie płacił pod-wykonawcom.We wtorek Nelken poinformowała, że GDDKiA chce, by roboty na autostradzie A2 ruszyły w drugiej połowie lipca. Daje to szanse, aby droga była przejezdna na Euro 2012.

Według Nelken, po zakończeniu negocjacji zamówienie zostanie udzielone z wolnej ręki czy w bezpośrednich negocjacjach z chętnymi.

W maju br. media poinformowały, że chiński wykonawca zalega z wypłatami należności wobec polskich podwykonawców budowy. Zaległości te podwykonawcy oszacowali na kilkadziesiąt milionów zł. Na początku czerwca Covec dostał tydzień na przedstawienie planów, które zawierałyby harmonogram spłat zobowiązań wobec polskich podwykonawców oraz gwarancje finansowania pozostałej części inwestycji. Covec w odpowiedzi stwierdził, że jest gotów zrezygnować z budowy dwóch odcinków autostrady. Chińczycy zadeklarowali, że nadal chcą rozmawiać na ten temat.

Po tygodniu rozmów Covec zaproponował renegocjacje kontraktu - konsorcjum chciało zmian rzeczowych i finansowych budowy A2. GDDKiA zastrzegła sobie trzy dni na prze-analizowanie tej propozycji i przedstawienie swojego stanowiska. Po analizie GDDKiA odstąpiła od kontraktu z Covec i zapowiedziała, że będzie egzekwować kary umowne w wysokości 130 mln zł, a także domagać się 741 mln zł odszkodowania. Premier Tusk stwierdził, że doprowadzenie A2 do Warszawy przed Euro 2012 jest ambicją rządu. Zapowiadał, że niezależnie od przyjętego wariantu dokończenia budowy autostrady, prace powinny być wznowione jeszcze w lipcu.

Pozostałe 3 odcinki A2 między Strykowem a Konotopą budują firmy Strabag (17,6 km za 643,8 mln zł), Mostostal Warszawa (16,9 km za 843,5 mln zł) i Budimex-Dromex (7,1 km za 425,5 mln zł). Autostrada miała być przejezdna przed Euro 2012.

* * * * *

Czy bramki na autostradzie będą działały od piątku?

Nie powiodły się wtorkowe testy bramek na autostradzie A2. A to oznacza, że firma Kapsch może nie zdążyć z wprowadzeniem poboru opłat od 1 lipca.

Od godz. 8 szlabany przy bramkach na autostradzie ze Strykowa do Konina miały być zamknięte. Kierowcy mieli mieć wydawane bilety na przejazd A2, ale jeszcze bez konieczności płacenia za korzystanie z autostrady. Test bramek nie doszedł jednak do skutku. Przy bramkach nie było pracowników, dojazd do szlabanów był zablokowany, a ekipy techniczne dłubały jeszcze przy urządzeniach do poboru opłat.

- Za opóźnienie testu odpowiada Alcatel, który nie zdążył usunąć barierek zagradzających dojazd do bramek oraz nie zamontował oznakowania dojazdu do punktów poboru opłat - powiedziała Dorota Prochowicz z firmy Kapsch, która stawiała bramki na A2. - Zapewniam, że 1 lipca wszystko będzie działało.

od 7 lat
Wideo

Zlot Cadillaców Inowrocław 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto