Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nie będzie Kolei Dużych Prędkości. Co dalej z dworcem Łódź Fabryczna?

Redakcja
Szybka kolej pojedzie przez Łódź najwcześniej po 2030 roku. Czy ...
Szybka kolej pojedzie przez Łódź najwcześniej po 2030 roku. Czy ... materiały prasowe
Szybka kolej pojedzie przez Łódź najwcześniej po 2030 roku. Czy w związku z tym zagrożona jest też budowa podziemnego dworca Łódź Fabryczna?
Zobacz serwis specjalny o przebudowie dworca Łódź Fabryczna

W 2014 roku miała rozpocząć się budowa, a w 2020 pierwsze składy Kolei Dużych Prędkości, z prędkością 350 km/h **miały wyruszyć z Warszawy przez Łódź** i na wysokości Nowych Skalmierzyc odbić na Poznań i Wrocław.

Tak jednak się nie stanie. Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej na blisko 20 lat rezygnuje z budowy Kolei Dużych Prędkości. - Na mój wniosek przesunięto rozważanie budowy Kolei Dużych Prędkości w Polsce do roku 2030 - powiedział minister Sławomir Nowak.

Pociągi Kolei Dużych Prędkości miały przejeżdżać przez Łódź i zatrzymywać się na nowym, podziemnym dworcu Łódź Fabryczna. Stamtąd tunelem pod Śródmieściem, Polesiem i Retkinią miały jechać dalej. Informacja o rezygnacji z szybkiej kolei zelektryzowała nie tylko łodzian, ale także władze miasta. Jednak te utrzymują, że nie wszystko stracone.

- Ja ostatecznie nie żegnam się z projektem Kolei Dużych Prędkości. Z chwilą kiedy pan minister przyjrzy się dogłębnie temu projektowi, który jest przyszłościowy stwierdzi, że chcąc dogonić cywilizację zachodnią, musimy dokonać w pewnym momencie przeskoku - mówiła w rozmowie z MM-ką Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi.

Gospodyni Łodzi uspokaja też, że nie ma niebezpieczeństwa dla budowy podziemnego dworca Łódź Fabryczna, bo środki finansowe są, a zerwanie umów wiązałoby się z milionowymi karami.

Eksperci: rozrzutność, władze regionu: działamy dalej

Władze naszego regionu żałują decyzji ministra, jednak nie rozkładają bezradnie rąk i liczą na możliwość inwestowania w pozostałą infrastrukturę województwa łódzkiego. - Przebudowujemy dworzec, aby otworzyć Nowe Centrum Łodzi. Przygotowujemy budowę tunelu dla kolei konwencjonalnej, aby usprawnić ruch aglomeracyjny. Liczę, że zapowiedzi modernizacji linii kolejowych będą spełniały się także w Łódzkiem. Myślę tu choćby o linii kutnowskiej, czy także linii w kierunku Wrocławia - tłumaczył Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego.

Eksperci nie wiążą jednoznacznie rezygnacji z KDP z budową multimodalnego dworca Łódź Fabryczna. Jednak wskazują, że taki rozmach nie jest aż tak bardzo potrzebny. - Inwestycja za ponad miliard siedemset tysięcy złotych naprawdę nie jest konieczna, aby zapewnić lepsze połączenia kolejowe. Można było zbudować tam skromniejszy dworzec - sugerował w porannej rozmowie Radia Łódź Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych "TOR".

W 2012 roku ma zakończyć się opracowywanie studium wykonalności i w tym momencie cały projekt zostanie schowany do szafy. Czy za kilkanaście lat założenia dokumentu będą nadal aktualne? Trudno stwierdzić, ale być może będzie trzeba opracować wszystko od nowa.

Tymczasem budowa śródmiejskiego dworca też owiana jest wielką mgiełka tajemniczości. Konkretne informacje dotyczące budowy nowej Łodzi Fabrycznej, według zapowiedzi prezesa Torpol-u Tomasza Swekleja, poznamy najwcześniej w lutym przyszłego roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Filip Chajzer o MBTM

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto