Morsowanie: co trzeba wiedzieć? Jak rozpocząć?

OPRAC.:
Agnieszka Olejniczak
Agnieszka Olejniczak
Morsować można w dowolnym akwenie: jeziorze, rzece, morzu - jaki zbiornik mamy najbliżej.
Morsować można w dowolnym akwenie: jeziorze, rzece, morzu - jaki zbiornik mamy najbliżej. Morsy Zduńska Wola
Morsowanie: co trzeba wiedzieć? Jak rozpocząć sezon? Najlepiej przyłączyć się do lokalnej grupy, która morsuje w okolicy. Pierwsza zasada - nie morsujemy bez asekuracji.

Spis treści

Morsowanie. Co to takiego?

Morsowanie polega na krótkotrwałym zanurzaniu się w wodzie w niskich temperaturach, zwykle poniżej 5 stopni Celsjusza. Morsowanie to forma rekreacji, uprawiania w jeziorze, rzece, morzu. Zwykle morsowanie trwa od jesieni do wiosny, a sezon zaczyna się w listopadzie.

Morsowanie wykorzystuje efekty zimna, który może mieć pozytywny wpływ na ciało i umysł. Regularna ekspozycja na zimne temperatury może poprawiać ogólne samopoczucie. Zalety morsowania:

  • hartowanie ciała i zwiększenie tolerancji zimna,
  • poprawa wydolności fizycznej,
  • możliwe zwiększenie odpowiedzi układu odpornościowego w przypadku infekcji,
  • przyspieszenie regeneracji organizmu po wysiłku,
  • poprawa samopoczucia,
  • zmniejszanie cellulitu,
  • przyspieszenie metabolizmu.

Kto nie powinien morsować?

Morsowanie nie jest dla każdego. Są przeciwwskazania zdrowotne dla osób, które nie powinny korzystać z tej formy rekreacji. Przeciwwskazaniem może być schorzenie, ale też przyjmowanie niektórych leków.
Kto nie powinien morsować? Osoby, które mają następujące schorzenia:

  • niewydolność układu krążenia
  • zaburzenia rytmu serca,
  • zatory i zakrzepy w układzie żylnym,
  • zmiany miażdżycowe,
  • nadciśnienie tętnicze,
  • ostre choroby infekcyjne i wirusowe,
  • borelioza,
  • epilepsja,
  • gorączka,
  • choroby przebiegające z nietolerancją niskich temperatur lub gwałtownego obniżenia temperatury,
  • ciąża,
  • niedoczynność tarczycy,

Jak zacząć morsowanie?

Od czego zacząć? Najprościej od zimnych kąpieli pod prysznicem, by przyzwyczaić się do chłodu. Stopniowo obniżana temperatura wody podczas krótkich kąpieli lub natrysków w temperaturze około 10 st. C.

Zainaugurowanie sezonu na morsowanie zimą to dla organizmu większy szok termiczny, ale i lepsze rezultaty.

Pierwsze morsowanie powinno polegać na wejściu do wody na chwilę. Stopniowo można wydłużyć czas kąpieli od 3 do 5 minut. Łatwiej jest wytrzymać niskie temperatury, nie marzną dłonie, dlatego wiele osób morsuje z rękami uniesionymi do góry.

Niektórzy zalecają na początku mierzenie czasu przebywanie w wodzie, w zależności od jej temperatury: jeśli ma 1 stopień pozostajemy w niej jedną minutę, jeśli 5 stopni - do 5 minut.

Gdzie i kiedy morsować?

Morsować można w dowolnym akwenie: jeziorze, rzece, morzu - jaki zbiornik mamy najbliżej.

Jak często morsować? Doświadczone morsy zalecają, by zacząć od jednej minuty dwa razy w tygodniu i stopniowo zwiększać czas przebywania w wodzie. Wystarczy jednak morsowanie raz w tygodniu.

Jak się przygotować do morsowania?

Podstawowa zasada jakiej należy przestrzegać: nigdy nie morsować samotnie. Na wypadek szoku termicznego czy problemu z wyjściem z wody trzeba mieć asekurację.

  • dokładnie zaplanuj swoje pierwsze morsowanie
  • zawsze jedź z kimś, kto zostaje na lądzie
  • ustal, jak długo będziesz w wodzie i kiedy będziesz wchodzić i wychodzić

Rozgrzewka przed wejściem do wody powinna polegać na krótkim wysiłku fizycznym - przysiady, tak zwane pajacyki, czy krótki trucht. Nie powinien to być forsowny trening, bo organizm może doznać szoku termicznego.

Pierwsze wejście do wody

  • powinno być zdecydowane,
  • zanurzanie się powolne z jednoczesnym napinaniem mięśni i nabieraniem powietrza,
  • oblewanie wodą pod pachami, ramiona i szyję,
  • w wodzie, w zależności od predyspozycji: zanurzenie po szyję, siedzenie lub pływanie.

Pierwsze wyjście z wody

  • po wyjściu wskazana jest aktywność fizyczna, która spowoduje pobudzenie pracy serca: pajacyki, bieg, skakanie
  • rozgrzanie herbatą, ciepłym napojem,
  • intensywny wysiłek w ubraniu.

Co zabrać na morsowanie?

Strój do morsowania, to może być zwykły strój kąpielowy. Można założyć czapkę i rękawiczki. Powinno się też mieć specjalne buty do chodzenia w wodzie. Buty chronią nie tylko przed niską temperaturą, ale też kamiennym dnem.

Koniecznie duży ręcznik kąpielowy oraz ciepłe ubranie - na przykład dres, który szybko można założyć i ograć ciało. Może też być ciepły koc.

Co zabrać na morsowanie?

  • strój kąpielowy
  • ręcznik albo szlafrok
  • czapka
  • rękawiczki
  • buty ochronne
  • sucha bielizna
  • ciepłe ubranie
  • termos z gorącą herbatą
Morsować można w dowolnym akwenie: jeziorze, rzece, morzu - jaki zbiornik mamy najbliżej.

Morsowanie: co trzeba wiedzieć? Jak rozpocząć?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Kajakiem pływał wśród rekinów - zobacz wywiad z Janem Skwarą

Materiał oryginalny: Morsowanie: co trzeba wiedzieć? Jak rozpocząć? - Zduńska Wola Nasze Miasto

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie