Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Miejski Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, czyli konsultacje (bez)celowe

Redakcja
Daniel Siwak
Nie więcej niż 30 osób pojawiło się 28 lutego w Dużej Sali Obrad UMŁ. Dyskutowano nad propozycjami poprawy bezpieczeństwa na drogach w Łodzi.

Czwartkowe konsultacje społeczne dotyczące projektu Miejskiego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Łodzi rozpoczęły się od prezentacji założeń dokumentu, który od kilku dni wisi na stronach magistratu.

Po jej zakończeniu jak zwykle pojawiły się pierwsze pytania. - Nie znalazłem celu tego programu. W prezentacji było bardzo wiele działań i nie nazwałbym ich spójnymi. Czy gdzieś jest ten ce?l - dopytywał Wojciech Makowski, rzecznik niezmotoryzowanych. Moderator spotkania w tej sprawie był rozbrajająco szczery. - Faktycznie, dokument nie ma celów - powiedział.

To jednak nie przeszkodziło kontynuować spotkania w dość kameralnym gronie około 30 osób i ponad 10 przedstawicieli Zarządu Dróg i Transportu, policji czy straży miejskiej. Jego podstawowym założeniem była dyskusja w trzech grupach, oznaczonych poszczególnymi kolorami. Żółty oznaczał pieszych, zielony rowerzystów, a niebieski kierowców. Niestety zabrakło tej, gdzie skupieni byliby pasażerowie tramwajów i autobusów.

- Dyktujemy o różnych rozwiązaniach, które sprawią, że poruszanie się po mieście będzie jeszcze bezpieczniejsze. Pojawił się pomysł naprzemiennego parkowania czy zintegrowania przystanków komunikacji miejskiej - opowiada Olga Zuchora, która znalazła się w grupie zółtej.

Grupa zmotoryzowanych łodzian była nieco mniejsza. - Mówimy o sprawach bezpieczeństwa, wspólnych dla kierowców i pieszych. Wiadomo, że do wypadku doprowadza ludzki błąd. Chcemy to zminimalizować i szukamy alternatywnych pomysłów. Poruszaliśmy kwestię cyklu świateł i liczników czasu na skrzyżowaniach - mówi Tomasz Juszczyk.

Jednak najliczniejsza w czasie czwartkowego spotkania konsultacyjnego była grupa zielona, czyli rowerzystów. - Zastanawiamy się, jak zmienić infrastrukturę w mieście, aby nam - rowerzystom, pieszym i kierowcom było lepiej. W niektórych miejscach w Łodzi można by zrezygnować z parkowania ukośnego na korzyść parkowania równoległego - sugeruje Piotr Szewczyk.

MPBRD - zmiany (r)ewolucyjne?

A jakie rozwiązania proponuje ponad 60-stronnicowy dokument? Mamy w nim m.in. propozycję budowy parkingów w centrum i jego rejonie, co pozwoli na usprawnienie komunikacji miejskiej. Pojawiło się założenie budowy systemu preselekcji ruchu wraz z wagami czy ograniczenie ruchu na niektórych osiedlach. Autorzy opracowania sugerują także przebudowywanie torowisk tramwajowych tak, aby mogły po nich jeździć również autobusy. Jako przykłady podają ulice: Piotrkowską, Narutowicza i Łagiewnicką.

Prócz zmian typowo praktycznych, ma być zwiększony nacisk na edukację. Chodzi o lekcje wychowania komunikacyjnego w szkołach podstawowych i gimnazjach. Pomóc ma w tym też zwiększenie liczby godzin zajęć praktycznych w Miasteczkach Ruchu Drogowego na terenie Łodzi.

Propozycje do poniedziałku Ten, kto nie mógł pojawić się w magistracie, może przesłać swoje propozycje sam. Na stronach UMŁmożna pobrać formularz i wysłać go mailem [email protected], wysłać pocztą na adres Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi lub przynieść na ul. Piotrkowską 175 (pok. 208), w godzinach pracy urzędu. Termin upływa w poniedziałek (4 marca) o godz. 16.

Na co liczą urzędnicy po tych konsultacjach? - Chciałbym poznać opinie mieszkańców, w jakich proporcjach powinien być zrównoważony transport. Na przykład, co kierowcy myślą o strefie "tempo 30" w Śródmieściu, co myślą piesi o innym modelu budowy przejść czy co myślą pasażerowie komunikacji miejskiej, aby uprosić podróżowanie i jednocześnie zwiększyć efektywność MPK - tłumaczy Radosław Stępień, wiceprezydent Łodzi odpowiedzialny za drogi i transport publiczny.

Pierwsze tak zwane niskobudżetowe rozwiązania, czyli np. poprawa oznakowania pionowego czy poziomego, mogą pojawić się już wiosną tego roku. Dzięki budżetowi rowerowemu wiceprezydent chciałby połączyć możliwie jak najwięcej rejonów Łodzi i w niektórych ciągach odseparować ruch rowerów i aut. Większe zaproponowane zmiany będą realizowane w ramach inwestycji, jakie Zarząd Dróg i Transportu będzie planował.

Zobacz materiały o wydarzeniach w Łodzi

Przeciwko przemocyOficer rezygnujeKreatywne lokaleDobry kontroler
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto