Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Matura 2013: Język polski i wiedza o tańcu [ARKUSZE, ODPOWIEDZI, PYTANIA]

mm
We wtorek, 7 maja, o godz. 9 maturzyści zasiedli do egzaminu z języka polskiego. Jest to pierwszy dzień matur 2013.

7 maja o godz. 9 rozpoczęła się matura z języka polskiego. Licealiści pisali test na poziomie podstawowym. Część rozszerzoną napiszą w piątek.

Tematy jakie pojawiły się na maturze z jęz. polskiego:
- Porównanie utworu "Gloria Victis" Elizy Orzeszkowej oraz wiersza Krzysztofa Kamila Baczyńskiego "Mazowsze"
- Wypracowanie o postawie bohaterów "Przedwiośnia" Stefana Żeromskiego wobec autorytetów (w arkuszach pojawił się fragment "Przedwiośnia" - rozmowa Cezarego Baryki z Szymonem Gajowcem przed portretami autorytetów)
- Czytanie ze zrozumieniem tekstu - rozmowy z naukowcami na temat wpływu technologii na medycynę, odpowiedzialność naukowców na badania itp.

O godz. 14 odbędzie się egzamin z wiedzy o tańcu.

Piszcie w komentarzach jak Wam poszło!

Zobaczcie przykładowe odpowiedzi do zadań przygotowane przez nauczycieli języka polskiego z Poznania. Uwaga! Nie są to odpowiedzi z klucza CKE.

CZĘŚĆ I - ROZUMIENIE CZYTANEGO TEKSTU

ZADANIE 1
Wyjaśnij, czemu może służyć użycie przez Tomasz Rożka czterdziestu czterech zer w zapisie liczby, którą możemy przedstawić jako 10 do potęgi 44.
PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ: Zapis matematyczny jest bardziej sugestywny. Dzięki temu widać, jak duża jest to liczba.

ZADANIE 2
Odwołując się do akapitu 1., wyjaśnij, na jakiej podstawie autor uznaje człowieka za istotę wyjątkową we Wszechświecie.
PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ: Człowiek jest wyjątkowy, bo ciekawi go wszechświat i chce zbadać jego tajniki, żeby wiedzieć, co go otacza na co dzień.

ZADANIE 3
Określenie horyzont poznania użyte przez autora tekstu w akapicie 2. to
PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ: metafora

ZADANIE 4
Za pomocą jakich zabiegów językowych autor wyraził wątpliwości związane z niektórymi sądami prezentowanymi w akapicie 3.? Wypisz dwa i je nazwij.
PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
1. nazwa zabiegu językowego: użycie partykuł i spójników, które mogą wskazywać na niepewność
przykład: "Może lepiej upajać się wizją świata ułożonego, oswojonego i dostosowanego?"
2. nazwa zabiegu językowego: zastosowanie zdań pytających
przykład: "Świat przyszłości - świat czasów, w których wszystkie reguły zostaną poznane (jeżeli w ogóle to kiedykolwiek nastąpi) - będzie światem dostosowanym przez człowieka do człowieka. Tylko czy w ostatecznym rachunku dla człowieka?"

ZADANIE 5
W kontekście akapitu 3. wyjaśnij sens dwóch wyrażeń przyimkowych użytych w zdaniach: Świat przyszłości […] będzie światem dostosowanym przez człowieka do człowieka. Tylko czy w ostatecznym rachunku dla człowieka?
PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
do człowieka - to może oznaczać, że otaczająca nas rzeczywistość jest tworzona na użytek człowieka, tak by odpowiadała na jego potrzeby
dla człowieka - to może oznaczać, że otaczająca nas rzeczywistość jest tworzona zgodnie z potrzebami człowieka, ale nie zawsze będą one dla wszystkich korzystne o takie, jakich człowiek w danym momencie oczekuje

ZADANIE 6
Wskaż dwa problemy, których dotyczą pytania zadawane naukowcom przez Tomasza Rożka.
PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ: Autor pyta o granice odpowiedzialności nauki, wyznaczanie ich i przestrzeganie ich przez badaczy naukowych. Zwraca przy tym uwagę na moralność badaczy i fakt, że muszą oni za nie ponosić odpowiedzialność.

ZADANIE 7
Na podstawie tekstu podaj dwie konsekwencje wynikające z faktu, że świat rozwija się […] szybciej niż refleksja nad nim.
PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ: Po pierwsze, za badaniami naukowymi trudno nadążyć. Postęp powoduje, że to co jeszcze przed chwilą było aktualnie, może nie być aktualne za jakiś czas. Poza tym, trudno na bieżąco śledzić wszystkie odkrycia naukowe. Po drugie - zapis badań naukowych często jest obszerny i zbyt fachowy. Niezrozumienie treści badań powoduje, że wątpimy w ich jakość.

ZADANIE 8
Autor stawia pytania: Czy [...] warto zaprzątać sobie głowę refleksją nad przyszłością? Nad kierunkiem i tempem rozwoju nauki? Napisz, jakiej udziela na nie odpowiedzi i jak ją uzasadnia.
PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ: Refleksja nad nad badaniami naukowymi jest potrzebna, dziei niej potrafimy się uczyć, wyciągać wnioski, a także zauważać ewentualne błędy.

ZADANIE 9
W kontekście akapitu 3. wyjaśnij sens frazy: zaglądamy za horyzont zdarzeń.
PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ: "Zaglądamy za horyzont zdarzeń" czyli szukamy praw jakimi kieruje się przyroda i poznaje je. Dzięki temu, że interesuje nas to co "za horyzontem" przestajemy skupiać się tylko na wydarzeniach, a zaczynamy szukać ich przyczyn. Zastanawiamy się też nad skutkami. poszukując

ZADANIE 10
Od wyrazu "cybernetyka" utwórz
PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
nazwę specjalisty w tej dziedzinie nauki - cybernetyk
nazwę wirtualnej przestrzeni - cyberprzestrzeń

ZADANIE 11
Wypisz dwa przykłady zastosowania współczesnej technologii w medycynie, podane przez Tomasza Rożka.
PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
przykład 1. implanty i protezy dla m.in. dla osób niepełnosprawnych i chorych
przykład 2. współczesne technologie (nanotechnologia, biotechnologia) stosowane w medycynie są dla wielu ratunkiem, dlatego wierzymy w nie i liczymy na ich dalszy rozwój

ZADANIE 12
Akapit 6. jest uzupełnieniem treści akapitu 5. Wyjaśnij, na czym to uzupełnienie polega
PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ: W akapicie 6. autor rozwiewa obawy, o których mówił w akapicie 5. Zaznacza, że naukowcy dbają o wiedzę i biorą odpowiedzialność za swoje badania naukowe.

ZADANIE 13
Uzupełnij tabelę, wpisując w odpowiedniej rubryce literę "I", jeśli zdanie zawiera informację, lub literę "O", jeśli w zdaniu jest wyrażona opinia.
1. Niedługo nie będzie istniała elektronika bez nanotechnologii i medycyna bez biotechnologii. OPINIA
2. Najmniejsze struktury, których istnienia jesteśmy pewni, to kwarki. INFORMACJA
3. Nasz świat jest pędzącym pociągiem, z którego patrzymy przez okno. OPINIA

ZADANIE 14
Tekst został napisany w stylu
A. popularnonaukowym.
Określ dwie właściwości stylu, którym posłużył się autor.
PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ: Autor unikał typowego stylu naukowego, przez co tekst jest czytelny dla wszystkich. W prosty sposób obrazował badania naukowe pokazując do czego możemy ich używać w życiu codziennym.

CZĘŚĆ II - PISANIE WŁASNEGO TEKSTU W ZWIĄZKU Z TEKSTEM LITERACKIM ZAMIESZCZONYM W ARKUSZU

Temat 1. Porównaj obrazy przeszłości i refleksje na temat pamięci ukazane we fragmentach noweli Elizy Orzeszkowej Gloria victis i w wierszu Krzysztofa Kamila Baczyńskiego Mazowsze. W analizie zwróć uwagę na osoby mówiące w obu tekstach.

CO TRZEBA BYŁO ZAWRZEĆ W WYPRACOWANIU? przykład:

GLORIA VICTIS Elizy Orzeszkowej
Przeszłość jest uświęcona (sfera sacrum)
Upersonifikowana przyroda wspomina mogiłę powstańczą
Mogiła jako symbol bohaterstwa i heroizmu powstańców walczących w oddziale Romualda Traugutta
Narratorem jest przyroda (wiatr, drzewa), ludzie zapomnieli o poległych w walce powstańcach
Heroiczny czyn powstańców - nawet mimo klęski - zasługuje na szacunek i pamięć, dlatego wiatr zmienia formułę vae victis na gloria victis

MAZOWSZE Krzysztofa Kamila Baczyńskiego
Mazowsze jako ziemia, która była świadkiem wielu tragicznych wydarzeń z historii Polski
Osoba mówiąca w wierszu emocjonalnie silnie związana z Mazowszem, patriota, utożsamiający ziemię mazowiecką z Polską, Mazowsze jako kraina mityczna
Teren Mazowsza jako kraina ofiar i poświęcenia kolejnych pokoleń Polaków, walczących za ojczyznę
Podmiot liryczny przywołuje przeszłość (odniesienie do powstania listopadowego oraz powstania styczniowego) jako przestrzeń narodowej pamięci, która żyje w świadomości narodu zmuszonego ponownie do obrony kraju (czas II wojny światowej)
Mazowsze swoisty cmentarz wojskowy urasta tu do rangi narodowej świętości. Mazowiecka ziemia, zachowując ślady historii, które podlegają przecież przemijaniu, ulega zatem uduchowieniu. Dzięki temu staje się bliska niczym ktoś ukochany

Temat 2. Co o autorytecie pisał w Przedwiośniu Stefan Żeromski i jaką mu wyznaczał rolę w życiu społeczeństwa? Analizując przedstawiony fragment, zwróć uwagę na stosunek bohaterów do autorytetów.

CO TRZEBA BYŁO ZAWRZEĆ W WYPRACOWANIU? przykład:
PRZEDWIOŚNIE Stefana Żeromskiego

Rozmowa Cezarego Baryki z Szymonem Gajowcem
Baryka jako przedstawiciel młodego pokolenia, urodzony i wychowany poza Polską szuka swojego miejsca, próbuje zdefiniować własną tożsamość, zafascynowany poglądami rewolucyjnymi
Gajowiec jako przedstawiciel starszego pokolenia, spadkobierca ideałów i wartości pozytywistycznych, zwolennik ewolucjonizmu (stąd portrety pozytywistycznych myślicieli), wielki patriota przejęty sprawami Polski, wyznawca pozytywistycznych haseł pracy u podstaw i pracy organicznej
Gajowiec i Baryka - spór światopoglądowy między bohaterami
Cezary jako młody, zbuntowany człowiek, kieruje się przede wszystkim emocjami, jest rozczarowany krajem ojczystym, który okazał się inny niż jego wyobrażenia i wizja zaprezentowana przez ojca; Gajowiec to racjonalista przywiązany do przeszłości i tradycji kraju
Cezary szuka autorytetów, Gajowiec upatruje przyszłej wielkości kraju w przeszłości i dorobku przodków
Autorytet jako ogromna wartość w odbudowie potęgi państwa po odzyskaniu niepodległości

Matura 2013 rozpoczęta. W Łodzi zdaje Miss Województwa Łódzkiego [ZDJĘCIA]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Nie tylko o niedźwiedziach, które mieszkały w minizoo w Lesznie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto