Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Matura 2010: Jutro próbna matura z matematyki

redakcja
redakcja
W 2010 roku wszyscy maturzyści będą obowiązkowo zdawali maturę z matematyki. 3 listopada 2009 uczniowie napiszą pierwszy egzamin próbny z tego przedmiotu.

Tegoroczna matura z matematyki różnić się będzie od egzaminów zdawanych w latach ubiegłych. Zmieniła się bowiem podstawa programowa, a standardy wymagań egzaminacyjnych muszą być z nią zgodne.

Nowe standardy wymagań: matura z matematyki 2010

Nowe standardy wymagań egzaminacyjnych składają się z dwóch części. Pierwsza opisuje pięć podstawowych obszarów umiejętności matematycznych. Druga podaje listę szczegółowych umiejętności, których opanowanie będzie sprawdzane na egzaminie maturalnym. Lista ta ściśle odpowiada hasłom z podstawy programowej.

Znajomość podstawowych algorytmów nie wystarczy

Maturzysta nadal będzie musiał jak najlepiej rozwiązać pewną liczbę zadań, które w większości nie będą odbiegać od tych, znanych z dotychczasowego egzaminu maturalnego. Jednak uczeń, który chce sobie zapewnić dobry wynik, powinien liczyć się z tym, że sama znajomość podstawowych algorytmów nie gwarantuje sukcesu.

Egzamin z matematyki 2010 na poziomie podstawowym

Egzamin maturalny z matematyki zdawanej jako przedmiot obowiązkowy jest zdawany na poziomie podstawowym. Będzie trwać 170 minut i polegać będzie na rozwiązaniu zadań egzaminacyjnych sprawdzających rozumienie pojęć i umiejętność ich zastosowania w życiu codziennym oraz zadań o charakterze problemowym. Zadania egzaminacyjne obejmują zakres wymagań dla poziomu podstawowego.


Opis arkusza dla poziomu podstawowego

Arkusz egzaminacyjny składa się z trzech grup zadań:
1. grupa - zawiera od 20 do 30 zadań zamkniętych. Do każdego z tych zadań są podane cztery odpowiedzi, z których tylko jedna jest poprawna. Każde zadanie z tej
grupy jest punktowane w skali 0 - 1. Zdający udziela odpowiedzi, zaznaczając je na karcie odpowiedzi.
2. grupa - zawiera od 5 do 10 zadań otwartych krótkiej odpowiedzi punktowanych
w skali 0-2.
3. grupa - zawiera od 3 do 5 zadań otwartych rozszerzonej odpowiedzi punktowanych
w skali 0-4, albo 0-5, albo 0-6.
Za rozwiązanie wszystkich zadań zdający może uzyskać maksymalnie 50 punktów.


Egzamin maturalny z matematyki na poziomie rozszerzonym

Egzamin maturalny z matematyki zdawanej jako przedmiot dodatkowy jest
zdawany na poziomie rozszerzonym. Egzamin trwa 180 minut i polega
na rozwiązaniu zadań egzaminacyjnych wymagających rozwiązywania problemów
matematycznych. Zadania egzaminacyjne obejmują zakres wymagań dla poziomu
rozszerzonego. Konstrukcja arkusza nie zmienia się w stosunku do lat ubiegłych.


Zasady oceniania arkuszy egzaminacyjnych

1. Zadania otwarte w arkuszach egzaminacyjnych sprawdzają i oceniają egzaminatorzy
powołani przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej.
2. Rozwiązania poszczególnych zadań oceniane są na podstawie szczegółowych
kryteriów oceniania, jednolitych w całym kraju.
3. Egzaminatorzy w szczególności zwracają uwagę na:
• poprawność merytoryczną rozwiązań,
• kompletność prezentacji rozwiązań zadań – wykonanie cząstkowych obliczeń i przedstawienie sposobu rozumowania.
4. Ocenianiu podlegają tylko te fragmenty pracy zdającego, które dotyczą polecenia.
Komentarze, nawet poprawne, nie mające związku z poleceniem nie podlegają
ocenianiu.
5. Gdy do jednego polecenia zdający podaje kilka rozwiązań (jedno prawidłowe, inne
błędne), to egzaminator nie przyznaje punktów.
6. Za całkowicie poprawne rozwiązania zadań, uwzględniające inny tok rozumowania
niż podany w schemacie punktowania, przyznaje się maksymalną liczbę punktów.
7. Zapisy w brudnopisie nie są oceniane.
8. Zdający zdał egzamin maturalny z matematyki, jeżeli otrzymał co najmniej 30 proc. punktów możliwych do uzyskania za rozwiązanie zadań z arkusza dla poziomu
podstawowego.
9. Wynik egzaminu maturalnego z matematyki ustalony przez komisję okręgową jest ostateczny.


**Wymagania egzaminacyjne - matura z matematyki 2010**


Poziom podstawowy
Poziom rozszerzony
1. wykorzystywanie i tworzenie informacji:
interpretuje tekst matematyczny i formułuje uzyskane wynikiużywa języka matematycznego do opisu
rozumowania i uzyskanych wyników
2. wykorzystania i interpretowania reprezentacji:
używa prostych, dobrze znanych obiektów
matematycznych
rozumie i interpretuje pojęcia
matematyczne i operuje obiektami
matematycznymi
3. modelowania matematycznego:
dobiera model matematyczny do prostej
sytuacji
buduje model matematyczny danej
sytuacji, uwzględniając ograniczenia
i zastrzeżenia
4. użycia i tworzenia strategii:
stosuje strategię, która jasno wynika
z treści zadania
tworzy strategię rozwiązania problemu
5. rozumowania i argumentacji:
prowadzi proste rozumowanie, składające
się z niewielkiej liczby kroków.
tworzy łańcuch argumentów i uzasadnia
jego poprawność.

Zdający demonstruje poziom opanowania powyższych umiejętności, rozwiązując zadania, w których:

POZIOM PODSTAWOWYPOZIOM ROZSZERZONY
1) liczby rzeczywiste

a) planuje i wykonuje obliczenia na
liczbach rzeczywistych; w szczególności
oblicza pierwiastki, w tym pierwiastki
nieparzystego stopnia z liczb ujemnych,

b) bada, czy wynik obliczeń jest liczbą
wymierną,

c) wyznacza rozwinięcia dziesiętne;
znajduje przybliżenia liczb; wykorzystuje pojęcie błędu przybliżenia,

d) stosuje pojęcie procentu i punktu
procentowego w obliczeniach,

e) posługuje się pojęciem osi liczbowej
i przedziału liczbowego; zaznacza
przedziały na osi liczbowej,

f) wykorzystuje pojęcie wartości
bezwzględnej i jej interpretację
geometryczną, zaznacza na osi
liczbowej zbiory opisane za pomocą
równań i nierówności typu: |x - a| =b ,
|x - a| >b, |x - a|
g) oblicza potęgi o wykładnikach
wymiernych oraz stosuje prawa działań
na potęgach o wykładnikach
wymiernych i rzeczywistych,

h) zna definicję logarytmu i stosuje
w obliczeniach wzory na logarytm
iloczynu, logarytm ilorazu i logarytm
potęgi o wykładniku naturalnym,
jak na poziomie podstawowym oraz:

a) stosuje twierdzenie o rozkładzie liczby naturalnej na czynniki pierwsze;
wyznacza największy wspólny dzielnik
i najmniejszą wspólną wielokrotność pary liczb naturalnych,

b) stosuje wzór na logarytm potęgi i wzór na zamianę podstawy logarytmu,
2) wyrażenia algebraiczne:

a) posługuje się wzorami skróconego
mnożenia: (a ± b)2, (a ± b)3, a2 - b2,
a3 ± b3,

b) rozkłada wielomian na czynniki stosując
wzory skróconego mnożenia, grupowanie wyrazów, wyłączanie wspólnego czynnika poza nawias,

c) dodaje, odejmuje i mnoży wielomiany,

d) wyznacza dziedzinę prostego wyrażenia wymiernego z jedną zmienną, w którym w mianowniku występują tylko
wyrażenia dające się sprowadzić do iloczynu wielomianów liniowych i kwadratowych za pomocą
przekształceń opisanych w punkcie b),

e) oblicza wartość liczbową wyrażenia
wymiernego dla danej wartości zmiennej,

f) dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli wyrażenia wymierne; skraca i rozszerza wyrażenia wymierne,
jak na poziomie podstawowym oraz:

a) posługuje się wzorem
(a – 1)(1 + a + ...+ an-1) = an – 1,

b) wykonuje dzielenie wielomianu przez
- dwumian x−a; stosuje twierdzenie
o reszcie z dzielenia wielomianu przez
- dwumian x−a,
c) stosuje twierdzenie o pierwiastkach wymiernych wielomianu o współczynnikach całkowitych,
3) równania i nierówności:

a) rozwiązuje równania i nierówności
kwadratowe; zapisuje rozwiązanie w postaci sumy przedziałów,

b) rozwiązuje zadania (również
umieszczone w kontekście praktycznym), prowadzące do równań i nierówności kwadratowych,

c) rozwiązuje układy równań, prowadzące
do równań kwadratowych,

d) rozwiązuje równania wielomianowe
metodą rozkładu na czynniki,

e) rozwiązuje proste równania wymierne,
prowadzące do równań liniowych lub
kwadratowych,

f) rozwiązuje zadania (również umieszczone w kontekście praktycznym), prowadzące do prostych równań wymiernych,
jak na poziomie podstawowym oraz:

a) stosuje wzory Viète’a,

b) rozwiązuje równania i nierówności
kwadratowe z parametrem, przeprowadza dyskusję i wyciąga z niej wnioski,

c) rozwiązuje równania i nierówności
wielomianowe,

d) rozwiązuje proste równania
i nierówności wymierne,

e) rozwiązuje proste równania i nierówności z wartością bezwzględną, typu: ||x +1|+2| >3
i |x+1|+ |x+2| <3,
4) funkcje:

a) określa funkcję za pomocą wzoru,
tabeli, wykresu, opisu słownego,

b) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę
i zbiór wartości, miejsca zerowe, maksymalne przedziały, w których
funkcja rośnie, maleje, ma stały znak,

c) sporządza wykres funkcji spełniającej
podane warunki,

d) potrafi na podstawie wykresu funkcji
y = f(x) naszkicować wykresy funkcji

y = f(x + a), y = f(x) + a, y = -f(x),
y = f(-x),

e) sporządza wykresy funkcji liniowych,

f) wyznacza wzór funkcji liniowej,

g) wykorzystuje interpretację
współczynników we wzorze funkcji
liniowej,

h) sporządza wykresy funkcji
kwadratowych,

i) wyznacza wzór funkcji kwadratowej,

j) wyznacza miejsca zerowe funkcji
kwadratowej,

k) wyznacza wartość najmniejszą i wartość największą funkcji kwadratowej
w przedziale domkniętym,

l) rozwiązuje zadania (również umieszczone w kontekście praktycznym), prowadzące do badania funkcji kwadratowej,

m) sporządza wykres, odczytuje własności
i rozwiązuje zadania umieszczone w kontekście praktycznym związane
z proporcjonalnością odwrotną,

n) sporządza wykresy funkcji wykładniczych dla różnych podstaw
i rozwiązuje zadania umieszczone
w kontekście praktycznym,
jak na poziomie podstawowym oraz:
mając dany wykres funkcji y = f(x) potrafi naszkicować:

a) wykres funkcji y = |f(x)|,

b) wykresy funkcji
y = c · f(x), y = f(c · x),
gdzie f jest funkcją trygonometryczną,

c) wykres będący efektem wykonania kilku operacji, na przykład
y = |f(x + 2) - 3|,

d) wykresy funkcji logarytmicznych dla różnych podstaw,

e) rozwiązuje zadania (również
umieszczone w kontekście praktycznym) z wykorzystaniem takich funkcji,
5) ciągi liczbowe:

a) wyznacza wyrazy ciągu określonego
wzorem ogólnym,

b) bada, czy dany ciąg jest arytmetyczny
lub geometryczny,

c) stosuje wzory na n-ty wyraz i sumę n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego i ciągu geometrycznego, również umieszczone w kontekście praktycznym,
jak na poziomie podstawowym oraz
wyznacza wyrazy ciągów zdefiniowanych rekurencyjnie,
6) trygonometria:

a) wykorzystuje definicje i wyznacza
wartości funkcji trygonometrycznych dla
kątów ostrych,

b) rozwiązuje równania typu sinx=a,
cosx=a, tgx = a , dla 0o< x < 90o,

c) stosuje proste związki między funkcjami
trygonometrycznymi kąta ostrego,

d) znając wartość jednej z funkcji
trygonometrycznych, wyznacza wartości
pozostałych funkcji tego samego kąta
ostrego,
jak na poziomie podstawowym oraz:

a) stosuje miarę łukową i miarę stopniową kąta,

b) wyznacza wartości funkcji
trygonometrycznych dowolnego kąta
przez sprowadzenie do przypadku kąta ostrego,

c) posługuje się wykresami funkcji
trygonometrycznych przy rozwiązywaniu nierówności typu
sin x < a, cos x > a, tg x > a,

d) stosuje związki: sin2x + cos2x = 1,
tg x = sin x : cos x
oraz wzory na sinus i cosinus sumy i różnicy kątów w dowodach tożsamości trygonometrycznych,

e) rozwiązuje równania i nierówności
trygonometryczne,
7) planimetria:

a) korzysta ze związków między kątem
środkowym, kątem wpisanym i kątem
między styczną a cięciwą okręgu,

b) wykorzystuje własności figur podobnych w zadaniach, w tym umieszczonych w kontekście praktycznym,

c) znajduje związki miarowe w figurach
płaskich, także z zastosowaniem
trygonometrii, również w zadaniach
umieszczonych w kontekście
praktycznym,

d) określa wzajemne położenie prostej
i okręgu,
jak na poziomie podstawowym oraz:

a) stosuje twierdzenia charakteryzujące czworokąty wpisane w okrąg i czworokąty opisane na okręgu,

b) stosuje twierdzenie o związkach
miarowych między odcinkami stycznych i siecznych,

c) stosuje własności figur podobnych
i jednokładnych w zadaniach, także
umieszczonych w kontekście
praktycznym,

d) znajduje związki miarowe w figurach płaskich z zastosowaniem twierdzenia sinusów i twierdzenia cosinusów,
8) geometria na płaszczyźnie
kartezjańskiej:

a) wykorzystuje pojęcie układu
współrzędnych na płaszczyźnie,

b) podaje równanie prostej w postaci
Ax + By + C = 0 lub y = ax + b, mając
dane dwa jej punkty lub jeden punkt
i współczynnik a w równaniu
kierunkowym,

c) bada równoległość i prostopadłość
prostych na podstawie ich równań
kierunkowych,

d) interpretuje geometrycznie układ dwóch równań liniowych z dwiema
niewiadomymi,

e) oblicza odległości punktów na
płaszczyźnie kartezjańskiej,

f) wyznacza współrzędne środka odcinka,

g) posługuje się równaniem okręgu
(x - a)2 + (y - b)2 = r2,
jak na poziomie podstawowym oraz:

a) interpretuje geometrycznie nierówność liniową z dwiema niewiadomymi i układy takich nierówności,

b) rozwiązuje zadania dotyczące
wzajemnego położenia prostej i okręgu, oraz dwóch okręgów na płaszczyźnie kartezjańskiej,

c) oblicza odległość punktu od prostej,

d) opisuje koła za pomocą nierówności,

e) oblicza współrzędne oraz długość
wektora; dodaje i odejmuje wektory
oraz mnoży je przez liczbę,

f) interpretuje geometrycznie działania na wektorach,

g) stosuje wektory do rozwiązywania
zadań, a także do dowodzenia własności figur,

h) stosuje wektory do opisu przesunięcia wykresu funkcji,
9) stereometria:

a) wskazuje i oblicza kąty między ścianami
wielościanu, między ścianami i odcinkami oraz między odcinkami takimi jak krawędzie, przekątne, wysokości,

b) wyznacza związki miarowe w wielościanach i bryłach obrotowych
z zastosowaniem trygonometrii,
jak na poziomie podstawowym oraz

a) wyznacza przekroje wielościanów
płaszczyzną,

b) stosuje twierdzenie o trzech prostych prostopadłych,
10) elementy statystyki opisowej;
teoria prawdopodobieństwa
i kombinatoryka:

a) oblicza średnią arytmetyczną, średnią
ważoną, medianę i odchylenie standardowe danych; interpretuje te
parametry dla danych empirycznych,

b) zlicza obiekty w prostych sytuacjach
kombinatorycznych, niewymagających
użycia wzorów kombinatorycznych;
stosuje zasadę mnożenia,

c) wykorzystuje sumę, iloczyn i różnicę
zdarzeń do obliczania prawdopodobieństw zdarzeń,

d) wykorzystuje własności
prawdopodobieństwa i stosuje
twierdzenie znane jako klasyczna
definicja prawdopodobieństwa do
obliczania prawdopodobieństw zdarzeń.
jak na poziomie podstawowym oraz
wykorzystuje wzory na liczbę permutacji, kombinacji i wariacji do zliczania obiektów w sytuacjach kombinatorycznych.

Szczegółowy opis standardów wymagań egzaminacyjnych

POZIOM PODSTAWOWYPOZIOM ROZSZERZONY
1) wykorzystania i tworzenia informacji:
interpretuje tekst matematyczny i formułuje uzyskane wynikiużywa języka matematycznego do opisu rozumowania i uzyskanych wyników
Zdający potrafi:

• odczytać informację bezpośrednio
wynikającą z treści zadania

• zastosować podany wzór lub podany
przepis postępowania

• wykonać rutynową procedurę dla
typowych danych

• przejrzyście zapisać przebieg i wynik
obliczeń oraz uzyskaną odpowiedź
Zdający potrafi wszystko to, co na poziomie podstawowym oraz:

• wykonać rutynową procedurę na
niekoniecznie typowych danych

• odczytać informację z wykorzystaniem więcej niż jednej postaci danych

• precyzyjnie przedstawić przebieg
swojego rozumowania
2) wykorzystania i interpretowania reprezentacji:
używa prostych, dobrze znanych obiektów matematycznychrozumie i interpretuje pojęcia
matematyczne i operuje obiektami
matematycznymi
Zdający potrafi:

• poprawnie wykonywać działania na
liczbach i przedziałach liczbowych,
przekształcać wyrażenia algebraiczne, rozwiązywać niezbyt złożone równania, ich układy oraz nierówności, odczytywać z wykresu własności funkcji, sporządzać wykresy niektórych funkcji, znajdować stosunki miarowe
w figurach płaskich i przestrzennych
(także z wykorzystaniem układu
współrzędnych lub trygonometrii),
zliczać obiekty i wyznaczać
prawdopodobieństwo w prostych
sytuacjach kombinatorycznych

• zastosować dobrze znaną definicję lub twierdzenie w typowym kontekście
Zdający potrafi wszystko to, co na poziomie podstawowym, także:

• w odniesieniu do bardziej złożonych
obiektów matematycznych, a ponadto potrafi podać przykład obiektu matematycznego spełniającego zadane warunki
3) modelowania matematycznego:
dobiera model matematyczny do prostej sytuacjibuduje model matematyczny danej sytuacji, uwzględniając ograniczenia i zastrzeżenia
Zdający potrafi, także w sytuacjach
praktycznych:

• podać wyrażenie algebraiczne,
funkcję, równanie, nierówność,
interpretację geometryczną,
przestrzeń zdarzeń elementarnych
opisujące przedstawioną sytuację

• przetworzyć informacje wyrażone
w jednej postaci w postać ułatwiającą rozwiązanie problemu

• ocenić przydatność otrzymanych
wyników z perspektywy sytuacji, dla
której zbudowano model
Zdający potrafi wszystko to, co na poziomie podstawowym, także:

• buduje model matematyczny danej
sytuacji, także praktycznej, również
wymagający uwzględnienia niezbędnych ograniczeń i zastrzeżeń
4) użycia i tworzenia strategii:
stosuje strategię, która jasno wynika
z treści zadania
tworzy strategię rozwiązywania problemu
Zdający potrafi:

• dobrać odpowiedni algorytm do
wskazanej sytuacji problemowej

• ustalić zależności między podanymi
informacjami

• zaplanować kolejność wykonywania
czynności, wprost wynikających
z treści zadania, lecz nie mieszczących się w ramach rutynowego algorytmu

• krytycznie ocenić otrzymane wyniki
Zdający potrafi wszystko to, co na poziomie podstawowym, także:

• zaplanować i wykonać ciąg czynności
prowadzący do rozwiązania problemu, nie wynikający wprost z treści zadania
5) rozumowania i argumentacji:
prowadzi proste rozumowanie, składające się z niewielkiej liczby kroków.tworzy łańcuch argumentów i uzasadnia jego poprawność.
Zdający potrafi:

• wyprowadzić wniosek z prostego
układu przesłanek i go uzasadnić

• zastosować twierdzenie, które nie
występuje w treści zadania
Zdający potrafi wszystko to, co na poziomie podstawowym, także:

• wyprowadzić wniosek ze złożonego
układu przesłanek i go uzasadnić

• analizować i interpretować otrzymane wyniki

• przeprowadzić dowód

Przeczytaj również:
- Bunt łódzkich maturzystów
- Pierwsza w Europie próbna matura on-line


Arkusze egzaminacyjne i odpowiedzi z matury próbnej 2009/2010 z matematyki.

MM Łódź patronuje:

od 7 lat
Wideo

echodnia.eu W czerwcu wybory do Parlamentu Europejskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto