Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Łódzki Rower Publiczny jest spóźniony. Czy Homeport Polska zapłaci karę umowną za opóźnienie?

Matylda Witkowska
Matylda Witkowska
Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi chce nałożyć na operatora roweru publicznego karę za opóźnienie budowy systemu. Wykonawca zasłania się pandemią, czyli czynnikiem niezależnym od niego. Pierwszy etap ma być gotowy w sobotę, 80 dni po terminie.

CZYTAJ DALEJ >>>
.
Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi chce nałożyć na operatora roweru publicznego karę za opóźnienie budowy systemu. Wykonawca zasłania się pandemią, czyli czynnikiem niezależnym od niego. Pierwszy etap ma być gotowy w sobotę, 80 dni po terminie. CZYTAJ DALEJ >>> . Grzegorz Gałasiński
Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi chce nałożyć na operatora roweru publicznego karę za opóźnienie budowy systemu. Wykonawca zasłania się pandemią, czyli czynnikiem niezależnym od niego. Pierwszy etap ma być gotowy w sobotę, 80 dni po terminie.

Łódzki Rower Publiczny pojawił się w końcu na ulicach Łodzi, ale mocno spóźniony i niekompletny. Dlatego Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi jest zdeterminowany, by wymóc na jego operatorze, firmie Homeport Polska, zapisane w umowie kary za opóźnienie.

Zgodnie z podpisaną w styczniu umową firma Homeport Polska miała do 18 maja dostarczyć i uruchomić system złożony z 500 rowerów i 50 stacji. Miesiąc później miał być gotowy cały Łódzki Rower Publiczny, czyli 1500 rowerów i 150 stacji. To się nie udało.

Stacje powstały w terminie, ale bez... rowerów. Okazało się bowiem, że w pandemicznym świecie popyt na rowery mocno wzrósł, zostały zerwane łańcuchy dostaw. To sprawiło, że rowerów na rynku wiosną nie było.

- Mogę tylko prosić o cierpliwość, natomiast system, który wdrożymy, na pewno pozwoli wynagrodzić tę chwilę czekania – mówił w połowie maja Marcin Jeż, przedstawiciel Homeport Polska.

Rowery pojawiły się 31 lipca, jednak tylko w liczbie trzystu sztuk. To oznacza, że pierwszy etap rowerów opóźnia się o 80 dni, a drugi o 50 dni. Zgodnie z umową za każdy dzień opóźnienia dla każdego z obu etapów przewidziana jest kara o 0,02 proc. wartego prawie 26 mln zł kontraktu, czyli ok. 5200 zł.

Za 80 dni opóźnienia pierwszego etapu Homeport Polska kara wyniosłaby więc 416 tys. zł, za 50 dni opóźnienia drugiego etapu - 260 tys. zł, razem do chwili obecnej kara wyniosłaby - 720 tys. Jednak jej wysokość ma być naliczona zbiorczo, gdy system w całości powstanie.

Maciej Sobieraj, wicedyrektor ZDiT stoi na stanowisku, że te pieniądze zarządowi dróg się należą.

- Stoimy na stanowisku, że wykonawca nie dostarczył systemu w terminie i powinien zapłacić kary zawarte w umowie – mówi Sobieraj.

Wykonawca zwraca uwagę na szczególną sytuację, którą też obejmuje umowa. - Na pewno będziemy powoływać się na pandemię jako warunki od nas niezależne. Umowa takie nadzwyczajne warunki przewiduje – podkreśla Marcin Jeż. Jak dodaje ma nadzieję na osiągnięcie umiarkowanych kar, które nie wpłyną na bezpieczeństwo finansowe przedsięwzięcia.

Urzędnicy ZDiT nie spodziewają się, że sprawa zakończy się w sądzie.

- To naturalne, który wykonawca by się nie odwołał? -pyta retorycznie Sobieraj. Jednocześnie ma nadzieję, że sądy rozpatrzą sprawę właściwie. Zwraca uwagę, że przypadki niezapłaconych kar już były i sąd przyznał rację zarządowi.

Tymczasem pierwszy etap roweru publicznego ma być gotowy w sobotę. Na ulice Łodzi wyjedzie 200 kolejnych rowerów i uruchomionych będzie 20 nowych stacji. Całość ma zacząć działać we wrześniu.

od 12 lat
Wideo

Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Łódzki Rower Publiczny jest spóźniony. Czy Homeport Polska zapłaci karę umowną za opóźnienie? - Dziennik Łódzki

Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto