Koniec "46" to likwidacja jednej z najdłuższych linii tramwajowych w Europie

Redakcja
linia do Ozorkowa
linia do Ozorkowa Muzeum Komunikacji MPK
Linia 46 to jedna z najdłuższych linii tramwajowych w Europie. Jednak decyzją władz Łodzi, pod koniec roku zostanie zlikwidowana.

Likwidują linie podmiejskie 43, 46 i 97

W ubiegły wtorek (28 czerwca) władze Łodzi wypowiedziały spółkom porozumienia, na podstawie, których woziły pasażerów na liniach podmiejskich od blisko 20 lat. Oznacza to, że przed końcem 2011 roku tramwaje, których początkowa cyfra numeru linii to "4" mają zniknąć.

Wśród tych na, które został wydany wyrok jest linia wiodąca na północ aglomeracji łódzkiej. Tym samym mieszkańcy Ozorkowa, Emilii, Aleksandrii, Słowika, Rosanowa czy Zgierza nie wsiądą już do wagonu z numerem 46.

A trzeba nadmienić ważną rzecz. Linia 46, która przejeżdża z Ozorkowa przez Zgierz do Łodzi, jest uznawana za jedną z dwóch najdłuższych linii tramwajowych w Europie. Jej trasa liczy blisko 37 kilometrów, czas przejazdu to obecnie 117 minut, a na swojej trasie zatrzymuje się na 58 przystankach.

Trochę historii

Wszystko zaczęło się około 121 lat temu. Już wtedy snuto poważne plany połączenia miejscowości położonych wokół Łodzi. Szynowce miały nie tylko dojeżdżać do Pabianic, Zgierza, Konstantynowa czy Ozorkowa, ale także do Brzezin, Tomaszowa Mazowieckiego, a nawet do Koluszek, Piotrkowa czy Sieradza.

9 kwietnia 1922 roku. Uroczystość otwarcia linii ozorkowskiej, wówczas z trakcją parową

Głównym inicjatorem tego przedsięwzięcia był łódzki przemysłowiec i zarazem społecznik Juliusz Kunitzer. Wraz z najbardziej liczącymi się łódzkimi fabrykantami: Karolem Scheiblerem, Juliuszem Heinzlem, Ludwikiem Grohmanem, Ludwikiem Geyerem i Karolem Anstadtem przystąpił do działania. To dzięki nim w 1899 roku powstało konsorcjum pod nazwą Łódzko-Zgierskie i Łódzko-Pabianickie Elektryczne Wąskotorowe Koleje Podjazdowe, które były potocznie nazywane także "dojazdówkami".

Kiedy w 1905 roku Juliusz Kunitzer ginie zastrzelony nota bene w tramwaju, przez dwóch członków organizacji PPS-Frakcja Rewolucyjna, idea komunikacji tramwajowej wcale nie ginie. - To było prężnie działające przedsięwzięcie, dlatego po śmierci jego inicjatora nie upadło. Tramwajami podmiejskimi zajął się Wiesław Gerlicz, a miejskimi Alfred Biederman - opowiada Wojciech Źródlak, historyk i pasjonat łódzkiej komunikacji.

W 1908 dawne Konsorcjum przekształciło się w spółkę akcyjną pod nazwą Towarzystwo Łódzkich Wąskotorowych Elektrycznych Kolei Dojazdowych (ŁWEKD). Po tej dacie uruchomienie kolejnych linii było już tylko formalnością. Tramwaje do Zgierza pojechały 19 stycznia 1901 roku, a do Ozorkowa 9 kwietnia 1922 roku - początkowo prowadzone przez lokomotywy parowe. Elektryfikacji linii dokonano w maju 1929 roku.

Co dalej z najdłuższą linią?

Jej los jest już pewny i chyba musiałby stać się prawdziwi komunikacyjny cud, aby "46" przetrwała w obecnym kształcie. Wojciech Źródlak, pokazując aspekt historyczny, zwraca uwagę na jeszcze jeden fakt. - Jeżeli mówimy o aglomeracji łódzkiej, to nie ma mowy o aglomeracji bez sprawnej komunikacji międzymiastowej - mówi historyk.

28 czerwca 2011 roku. Linia 46 zniknie z układu komunikacyjnego aglomeracji

Bartosz Stępień z Klubu Miłośników Starych Tramwajów zwraca uwagę na inny problem, który może powstać wokół linii 46. - Teraz nie może zniknąć nam z pola widzenia to, aby ta linia zniknęła w ogóle. Pasażerowie widzą, że krajowa "jedynka" stoi, więc wybierają tramwaj, dlatego nie możemy tego likwidować - przekonuje.

Władze miasta nadal deklarują chęć skomunikowania miast wokół Łodzi. Jednak za deklaracjami nie pojawiają się żadne konkretne propozycje, a same ogólniki.  - Chcemy utrzymać komunikację między miastami, chcemy aby pasażerowie z ościennych miast mogli podróżować na jednym łódzkim bilecie. Naszym celem jest skomunikowanie ościennych gmin z centrum Łodzi, a nie tylko z granicami miasta - mówił niedawno Arkadiusz Banaszak, wiceprezydent Łodzi odpowiedzialny m.in. za komunikację miejską.

Jakie rozwiązania ostatecznie zostaną wypracowane i czym mieszkańcy Zgierza i Ozorkowa dojadą do Łodzi na początku 2012 roku? Tego jeszcze nie wiadomo. Jedno jest pewne. Znika historyczna linia, którą nasze miasto, a także region łódzki mógł się pochwalić.

Czytaj więcej o

komunikacji w Łodzi

:

W połowie czerwca za bilet MPK z automatu zapłacisz kartą
Półkolonie w Łodzi | Wygraj 500 zł|Koncerty w Łodzi | Kolory ulic Łodzi | Konkursy | Widzew Łódź | ŁKS Łódź|PKP - rozkład jazdy| Baseny i kąpieliska| Regiopedia

Nowe mandaty od straży miejskiej

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie