Nowy rozkład jazdy PKP dla Łodzi od 1 marca |
W poniedziałek (21 marca) na dworcu Łódź Kaliska odbyła się prezentacja trzech zmodernizowanych pociągów o symbolu EN57AKM w barwach województwa łódzkiego.
Dla pasażerów zainstalowano przy fotelach gniazdka elektryczne o napięciu 230V, w oknach rolety, a już wkrótce będzie można skorzystać z bezprzewodowego internetu podczas podróży. Nowe pociągi kursują między innymi na trasie Łódź Kaliska - Sieradz, Łódź Kaliska - Zgierz czy Łódź Fabryczna - Warszawa Wschodnia.
- Są to nowe i nowoczesne pojazdy, wyposażone w estetyczne wnętrze. To przypadek, że spotykamy się 21 marca, w pierwszy dzień wiosny. Mam jednak nadzieję, że będzie to dzień wiosny w kolejach w regionie łódzkim - mówił Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego.
Pierwszy z pociągów dotarł do Łodzi z Zakładu Naprawy Taboru Kolejowego,w grudniu ubiegłego roku. Drugi skład przyjechał w lutym, a ostatni w marcu. Pięć lat wcześniej samorząd województwa zakupił pociąg ED-59 "Acatus".
- Zależy nam na tym, aby tabor polskich kolei zmieniał się i stawał się co raz bardziej nowoczesny. Na modernizację składów, które będą obsługiwały Przewozy Regionalne, rząd przeznaczył ponad 3,5 mld złotych - mówił Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury.
Elektryczne zespoły trakcyjne (EZT) EN-57 produkowała wrocławska fabryka PAFAWAG. Jednak pociągi województwa łódzkiego o symbolach EN57AKM-3003, EN57AKM-3004 i EN57AKM-3005 to całkowicie nowe składy.
Każdy z nich został kompletnie rozebrany. Zdemontowano wózki jezdne, układy napędowe oraz okna i drzwi. Rama została wzmocniona i zakonserwowana specjalistycznymi środkami. Nowe silniki asynchroniczne, które zamontowano zapewniają dynamiczne ruszanie oraz łagodne hamowanie jednostki.
- Bardzo dobrze jeździ się tym składem, wózki są nowe i jest pełna automatyka jazdy. Poza tym jest całkowity monitoring zewnętrzny i wewnętrzny i na wyświetlaczu całkowity podgląd składu. Silniki, sprężarka, drzwi, hamulce, pantograf wszystko mi tutaj komputer pokazuje - chwali Włodzimierz Głowacki, maszynista instruktor AKM-mów.
Modernizacja objęła także montaż stanowiska do przewijania maluchów oraz uchwyty rowerowe. Bezpieczeństwa podróżnych pilnuje system 12 kamer, których obraz rejestruje komputer pokładowy. Kolejne 4 kamery zamontowane są na zewnątrz oraz z przodu i z tyłu składu. Obraz przechowywany jest przez miesiąc na twardym dysku.
Wszystkie pociągi zakupione zostały w ramach projektu "Inwestycja w tabor kolejowy - zakup trzech zmodernizowanych pociągów o napędzie elektrycznym", finansowanego ze środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007 – 2013. Całkowita wartość projektu wyniosła 23,5 mln złotych, z czego ponad 16 mln złotych to dofinansowanie unijne.
Samorząd Województwa Łódzkiego zamierza pozyskać kolejne środki na modernizacje wysłużonych EN-57. Prawdopodobnie kolejny nowy wagon pojawi się jeszcze w tym roku, a trzy następne w 2012 roku.
Czytaj więcej o biznesie w Łodzi:
Łódzka Kolej Aglomeracyjna stara się o dofinansowanie z UE
Nowe Centrum Łodzi: są pieniądze na kolej i multimodalny dworzec Łódź Fabryczna
Kliknij w pierwsze zdjęcie, żeby rozpocząć przeglądanie fotogalerii:
Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?