Polska Rada Centrów Handlowych odnotowuje liczbę klientów na metr kwadratowy powierzchni najmu, liczy tez obroty. Okazuje się, że w kwietniu tego centra odwiedziło o 2,5 proc. więcej klientów niż w kwietniu 2019 roku, a obroty w tym czasie wzrosły o 1,1 proc.
Najnowsze dane o obrotach i odwiedzalności centrów handlowych w Polsce pokazują, że wyniki przebiły poziomy sprzed pandemii - podkreśla Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych. - Ze wskaźnika Turnover Index wynika, że Polacy w marcu bardzo chętnie robili zakupy stacjonarne, zwłaszcza w dużych i największych centrach handlowych, gdzie obroty rosły najszybciej. Odwiedzalność, prezentowana w oparciu o Footfall Density Index, w kwietniu najszybciej rosła w dużych miastach, np. Wrocławiu i Trójmieście. Wzrost obrotów na poziomie 1,1 proc. i odwiedzalności o 2,5 proc., w porównaniu do 2019 r., pokazuje, że umacnia się trend powrotu klientów do centrów handlowych, a najemcy osiągają coraz lepsze obroty.
Zakupy dla uchodźców
Za wzrost obrotów odpowiadają zwiększone zakupy robione przez Polaków, w tym również dla ukraińskich uchodźców oraz bezpośrednio przez klientów z Ukrainy. W gastronomii wzrosły one o 18,2 proc., co zdaniem ekspertów, pokazuje, że klienci spragnieni kontaktów z innymi wracają do swoich przyzwyczajeń sprzed pandemii. Chodzi o spędzanie wolnego czasu w galeriach. Zwiększona liczba klientów w centrach handlowych przełożyła się również na większą sprzedaż artykułów wyposażenia domu, RTV i AGD, gdzie obroty wzrosły o 19,3 proc..
Klienci z Ukrainy
W kwietniowych wynikach odwiedzalności w centrach handlowych również widać obecność grupy dodatkowych konsumentów, pochodzących z Ukrainy. Ich wpływ jest widoczny zwłaszcza w tych miastach i regionach, gdzie koncentrują się uchodźcy. Dodatkowo Polacy goszczący czy wspierający Ukraińców, również robią częstsze zakupy.
Manufaktura: obroty wyższe o 20 proc.
Podobne obserwacje mają przedstawiciele łódzkiej Manufaktury.
- Po ponad dwuletniej przerwie spowodowanej pandemią COVID-19, kwiecień 2022 był drugim z kolei miesiącem, w którym frekwencja w łódzkiej Manufakturze była wyższa niż przed pandemią - mówi Sławomir Murawski, dyrektor Manufaktury. - Równie mocno cieszą wyniki handlowe: w ostatnim miesiącu obroty Manufaktury są wyższe niż wyniki osiągane przed pandemią (wzrost o prawie 20 proc. w porównaniu do kwietnia 2019). Szczególnie cieszy nas, że także nasi wschodni sąsiedzi, którzy z powodu wojny przybyli do Łodzi, by odnaleźć bezpieczeństwo i spokój, szybko poczuli się komfortowo na terenie kompleksu i chętnie do niego wracają, stanowiąc ponad 10 proc. gości.
Dyrektor centrum przy ul. Karskiego ma nadzieję, że maj będzie kolejnym rekordowym miesiącem, zarówno pod względem liczby klientów jak i wysokości generowanych przez nich obrotów.
Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?