Wykraść kopię tajnego Traktatu Brzeskiego. To zadanie czekało na gości pokoju zagadek, uruchomionego na początku października na jednym z pięter I LO.
– Chcieliśmy zająć strych, jednak okazało się, że jest to niemożliwe ze względów bezpieczeństwa – opowiada Emilia Staszór, uczennica klasy III E. Ostatecznie autorom pokoju, przy wsparciu władz szkoły, udało się wypożyczyć rusztowanie od firmy budowlanej. To stanęło na najwyższym z użytkowanych w ogólniaku pięter i zostało przykryte czarnym materiałem. Pod nim uczniowie rozmieścili wyposażenie escape roomu, w tym mapy i książki.
Dobra zabawa w każdym z pokojów zagadek uzależniona jest od odpowiedniego przygotowania fabuły. Emilia Staszór z Filipem Kusiakiem z II B (to drugi z pomysłodawców) przed uruchomieniem własnego escape roomu odwiedzili kilka takich miejsc w Łodzi. Tej dwójce towarzyszył Krzysztof Koptas (III E), znany jako największy bywalec pokojów zagadek w Łodzi.
– Korzystaliśmy z jego wskazówek przy tworzeniu naszego scenariusza, który można określić jako szpiegowski – mówi Emilia Staszór.
Uczniom szczególnie pomagała Anna Przystańska, nauczycielka języka polskiego.
Wykraść antypolski traktat i przekazać aliantom
Traktat Brzeski, „bohater” escape roomu w I LO – podpisany w marcu 1918 r. pomiędzy Niemcami, ich sojusznikami, a Rosją Radziecką – zakładał wycofanie jej wojsk z pierwszej wojny światowej. To komplikowało sytuację Francji, Wielkiej Brytanii i innych państw walczących (dotąd przy wsparciu Rosjan) z Niemcami. Ponadto traktat nie przewidywał odrodzenia Polski.
Szpiedzy, w których wcielali się gracze w I LO, mieli odnaleźć w pokoju projekt traktatu, aby potem przeszmuglować go do Francuzów oraz Anglików i przygotować aliantów na niebezpieczeństwo.
– Nasz pokój działał do 29 października. Najpierw jego zagadki przetestowali dobrze obeznani z historią harcerze – opowiada Emilia Staszór.
Po harcerskich testach przyszedł czas na chętnych uczniów z I LO oraz zgłoszonych grup gimnazjalistów. W październiku takich grup zjawiło się dziesięć.
Wynik meczu w okopach fragmentem szyfru
Dzięki wizytom w pokoju uczniowie (najczęściej w 4-osobowych składach) pogłębiali swoją wiedzę o historyczne ciekawostki. Np. fragment szyfru, niezbędnego do otworzenia skrytki z projektem traktatu, tworzyły m.in. cyfry „3” i „2”.
– Bo wynikiem 3:2 miał się zakończyć mecz piłkarski rozegrany między żołnierzami z Anglii i Niemiec podczas słynnego rozejmu bożonarodzeniowego, gdy po obu stronach linii frontu odłożono broń. Wynik zakreśliliśmy na kartce książki o pierwszej wojnie światowej, którą umieściliśmy w pokoju – opowiada Emilia Staszór. Uczennica klasy III E i Filip Kusiak wymyślili swój escape room w związku ze stuleciem odzyskania przez Polskę niepodległości. Ale i jako część działań większego zespołu z I LO, biorącego udział w ogólnopolskiej akcji Zwolnieni z Teorii.
Organizatorzy Zwolnionych z Teorii chcą przygotować młodzież do pracy metodą tworzenia projektów – pozytywnie wpływających na najbliższe otoczenie. Projekt z I LO nosi nazwę HiStory.
Escape room także na Filologii
Pokoje zagadek to najczęściej projekty biznesowe, ale coraz częściej otwierają je instytucje o celach niekomercyjnych. Np. Uniwersytet Łódzki ma już dwa escape roomy – służą promocji UŁ. W siedzibie głównej biblioteki tej uczelni (tzw. BUŁy) od początku roku można rozwiązywać zagadkę zaginionego profesora. Natomiast w październiku otwarciem swojego escape roomu pochwalił się Wydział Filologiczny UŁ.
– „Akcja rozgrywa się w gabinecie Pani Dziekan, a przygotowane zadania i zagadki oraz sam wystrój wnętrza nawiązują tematycznie do działalności Wydziału Filologicznego. Osoby, które zdecydują się na wizytę w pokoju zagadek, natrafią m.in. na książki autorstwa naszych wykładowców oraz inne przedmioty kojarzące się z wydarzeniami odbywającymi się na Filologicznym w przeszłości” – informuje WF UŁ.
Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?