We wtorek zadowoleni ze sprawdzianu wychodzi tylko ci uczniowie, którzy zrobili porządną powtórkę z historii. Niespodziewanie to właśnie pytania z tego przedmiotu zdominowały arkusz humanistyczny. Zdający mogli się posiłkować tekstami źródłowymi, wśród których znalazła się "Pieśń Legionów Polskich we Włoszech". Trzecioklasiści musieli wskazać, ile słów z jej pierwszej zwrotki zmieniło się w porównaniu z obecnym brzmieniem hymnu państwowego.
- Masakra - rzuciła, wychodząc z sali, Marta Lewandowska, uczennica gimnazjum nr 34 w Łodzi. A jej kolega Piotrek Zieliński przyznał, że nie wie, czy dobrze ułożył w kolejności według dat pierwszy rozbiór Polski, uchwalenie Konstytucji 3 maja i wybuch insurekcji kościuszkowskiej. - Z moich spostrzeżeń wynika, że większość zdających opuszczała dziś szkołę z uśmiechem od ucha do ucha - mówi Maciej Mamiński, dyrektor gimnazjum nr 34.
Egzamin gimnazjalny 2011: część humanistyczna - arkusze i odpowiedzi
Egzamin gimnazjalny 2011: część matematyczno-przyrodnicza, arkusze i odpowiedzi
Mamiński chwalił wczoraj autorów arkusza za jasno podany temat wypracowania, zamieszczony na koniec arkusza. Uczniowie musieli napisać rozprawkę, w której musieli odnieść się do stwierdzenia: "Patriotą można być zarówno w czasie wojny, jak i w czasach pokoju".
- Napisałam, że Jan Paweł II był papieżem po wojnie, a interesował się losem ojczyzny, więc patriotyzm, gdy panuje pokój, jest możliwy - tłumaczyła Ewa Koziróg z gimnazjum nr 34.
- Tego patriotyzmu było chyba trochę za dużo. W arkuszu spośród postaci na czterech ilustracjach musieliśmy rozpoznać Rejtana, wyjaśnialiśmy też, czym zasłużyli się dla Polski Tadeusz Kościuszko, Jan Henryk Dąbrowski i Józef Piłsudski. Przed tematem rozprawki w arkuszu było też polecenie napisania listu do dyrektora szkoły z prośbą o pieniądze na otworzenie muzeum - wylicza Maciek Józwik, uczeń gimnazjum nr 29 w Łodzi.
Danuta Zakrzewska, dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łodzi, twierdzi, że w całym województwie podczas sprawdzianu nie doszło do żadnych incydentów.
Najbardziej optymistyczni ze spotkanych przez nas uczniów liczą na zdobycie z arkusza humanistycznego 40 punktów - maksimum to 50 punktów. Dziś tyle samo punktów można zebrać z części ścisłej sprawdzianu. Wyniki z wtorku i środy są brane pod uwagę przy naborze do ogólniaków i szkół zawodowych. Czwartkowy egzamin z języka obcego po raz ostatni jest przy tej rekrutacji bez znaczenia.
Gimnazjaliści poznają swoje wyniki 15 czerwca.
* * * * *
W 2010 r. Łódzkie poniżej średniej
Przed rokiem trzecioklasiści z naszego regionu uzyskali z części humanistycznej egzaminu średnio 29,69 punktu. Krajowa przeciętna wynosiła wtedy 30,34, a punktów do zdobycia było 50.
Od młodzieży z łódzkiego lepiej wypadli młodzi mieszkańcy Mazowsza, Małopolski, Śląska, województwa lubelskiego, a nawet świętokrzyskiego, gdzie egzaminy zwykle wypadają słabiej niż w Łódzkiem. Za to w 2010 r. nasi gimnazjaliści napisali lepiej niż wyniosła krajowa przeciętna część matematyczno-przyrodniczą. Średnio zdobywali 24,01 pkt, a statystyczny polski uczeń 23,90.
Czytaj również:
Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?