Gigantyczny kret znów rusza w drogę. Drugi konwój maszyny TBM na A1 i S8

Agnieszka Olejniczak
Agnieszka Olejniczak
Druga część konwoju maszyny TBM ruszyła w drogę do Rzeszowa. Transport wyjechał jak poprzednio z Opola i w tym tygodniu będzie przejeżdżał przez województwo łódzkie. Zestaw przewożący największy i najcięższy element ma 74 m długości oraz 8,6 m szerokości i 4,49 m wysokości, a łączny ciężar to 449 ton.

Kolejny element Gigantycznego kreta do drążenia tunelu na drodze S19 na podkarpaciu wyruszył w drogę. To drugi taki konwój w ostatnim czasie. Będzie jeszcze trzeci w styczniu. Na naszym terenie maszyna TBM przejedzie autostradą A1 oraz drogą S8.

Tym razem przewożony jest napęd główny wraz z innymi częściami maszyny TBM. Największy przewożony element tego transportu ma wagę aż 240 ton. Zestaw przewożący największy i najcięższy element ma 74 m długości, 8,6 m szerokości i 4,49 m wysokości, a jego łączna waga wynosi 499 ton. Ładunek przejedzie trasę liczącą ok. 750 km.

Ładunki ruszyły 2 grudnia z Opola, następnie przez województwa śląskie, łódzkie, mazowieckie i lubelskie dotrą na miejsce budowy na Podkarpaciu. Transport pojedzie m.in. autostradą A4, dalej przez węzeł Gliwice Sośnica wjedzie na A1, a następnie poruszał się będzie S8 w kierunku Warszawy. Dalej mostem w ciągu S2, gdzie przekroczy Wisłę i na S17 w kierunku Lublina. Stąd skieruje się na S19 i w okolicach Rzeszowa na obecną DK19, aby dotrzeć na plac budowy odcinka szlaku Via Carpatia.

Utrudnienia na A1

Już 1 grudnia (czwartek) została wyłączona z ruchu łącznica węzła Gliwice Sośnica na relacji A4 z kierunku Wrocławia w kierunku A1 do Łodzi. Jej wyłączenie z ruchu spowodowane było koniecznością demontażu kolidującej z transportem infrastruktury autostrady, między innymi jej oświetlenia. Objazd wyznaczono łącznicami węzła w kierunku Gliwic, a dalej w kierunku Łodzi.

Usunięcie tej zmiany organizacji ruchu nastąpi 6 grudnia (wtorek). Ostatni etap będzie obejmował przejazd autostradą A1 od Woźnik do granic województw śląskiego i łódzkiego. Ten odcinek trasy będzie miał długość około 60 km. Rozpoczęcie przejazdu powinno nastąpić 5 grudnia (poniedziałek) około godziny 22:00. Wyjazd z województwa śląskiego 6 grudnia (wtorek) w okolicach godziny 5:00. Wtedy też konwój TBM wjedzie na teren województwa łódzkiego.

Konwój jedzie przez województwo łódzkie

Transport wjedzie na teren woj. łódzkiego autostradą A1 z woj. śląskiego we wtorek (6 grudnia) ok. godz. 5:00. Godzinę później kolumna pojazdów ma dotrzeć do Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) Stobiecko Szlacheckie Wschód (km 388) i tam będzie miał miejsce pierwszy w woj. łódzkim planowany postój.

Konwój będzie się poruszał z prędkością od 10-30 km/h i zajmie całą szerokość jezdni. Będzie możliwość ominięcia go, zjeżdżając na węźle Radomsko na DK91 i wracając na autostradę na węźle Kamieńsk.

6 na 7 grudnia (wtorek/środa)
Kolejny etap przejazdu rozpocznie się we wtorek (6 grudnia) o godz. 22:00. Konwój pojazdów wyruszy z MOP Stobiecko Szlacheckie Wschód i będzie podążał autostradą A1 w kierunku Piotrkowa Trybunalskiego. Tej nocy kolumna pojazdów przejedzie przez będący w budowie odcinek A1 Kamieńsk - Piotrków Trybunalski. W tym przypadku nastąpi istotna zmiana w porównaniu z pierwszym transportem. W związku z faktem, że wykonawca robót udostępnił na całej długości jezdnię zachodnią, na czas przejazdu ładunku nie będzie zatrzymywany ruch w kierunku Katowic.

Na czas przejazdu konwoju od MOP-u w Stobiecku Szlacheckim do węzła Kamieńsk, ruch z autostrady A1 w kierunku Łodzi będzie kierowany na węźle Radomsko na DK91 w kierunku Piotrkowa Trybunalskiego. Zatem jadący z południa, po dotarciu do węzła Piotrków Trybunalski Wschód, będą mogli kontynuować podróż zarówno drogą ekspresową S8 w kierunku Warszawy, jak również do węzła Piotrków Trybunalski Zachód, na którym to mogą zjechać na autostradę A1 w stronę Łodzi i Gdańska.

Tej nocy transport opuści autostradę A1 i wjedzie na drogę ekspresową S8 (na węźle Piotrków Tryb. Zach.) ok. godz. 2:45, którą dotrze na parking ADR - dla pojazdów przewożących ładunki niebezpieczne (km 338 między węzłami Polichno i Wolbórz) ok. godz. 3:00.

Zespół pojazdów będzie zajmował całą jezdnię w kierunku Piotrkowa. Nie będzie możliwości wyprzedzania. Podobnie jak w przypadku węzła Radomsko, jadący w kierunku Piotrkowa Trybunalskiego ominą konwój, zjeżdżając na węźle Kamieńsk na DK91.

7 na 8 grudnia (środa/czwartek)
7 grudnia (środa) o godzinie 22:00 transport wyjedzie na drogę ekspresową S8 z parkingu ADR. W okolicy MOP Czerniewice (km 367), gdzie konwój dotrze ok. godziny 1:00, planowana jest obowiązkowa, 45-minutowa pauza. Po jej zakończeniu przejazd będzie kontynuowany do kolejnego parkingu ADR, który usytuowany za węzłem Rawa Mazowiecka Północ (km 398 - Chrzczonowice), gdzie ładunek jest spodziewany ok. godz. 3:30. Transport dotrze tam 8 grudnia (czwartek) ok. godz. 5:00. Ze względu na obowiązujące przepisy, w tym miejscu konieczny będzie dłuższy postój - do 9 grudnia (piątek) do godz. 23:00.

Ruch w kierunku Warszawy będzie odbywał się całą szerokością jezdni z prędkością 10-30 km/h i nie będzie możliwości jego wyprzedzania. Należy rozważyć wybór alternatywnej trasy. Jadący ze Śląska w kierunku Warszawy mogą ominąć odcinek trasy S8, po której prowadzony jest transport, jadąc z Piotrkowa Trybunalskiego autostradą A1 w kierunku Łodzi i zjeżdżając na węźle Łódź Północ na autostradę A2 w stronę Warszawy.

9 na 10 grudnia (piątek/sobota)
Wyjazd z parkingu ADR nastąpi 9 grudnia (piątek) ok. godz. 23:00. Transport skieruje się drogą ekspresową S8 w stronę Warszawy. Przewidujemy, że tuż po północy opuści województwo łódzkie i wjedzie na teren województwa mazowieckiego.

Ruch w kierunku Warszawy będzie odbywał się całą szerokością jezdni z prędkością 10 – 30 km/h. Brak będzie możliwości jego wyprzedzania. Należy rozważyć wybór trasy alternatywnej. Jadący ze Śląska w kierunku Warszawy mogą ominąć odcinek trasy S8, po której prowadzony jest transport, jadąc z Piotrkowa Trybunalskiego autostradą A1 w kierunku Łodzi i zjeżdżając na węźle Łódź Północ na autostradę A2 w stronę Warszawy.

Transport będzie się odbywał wyłącznie w godzinach nocnych, pomiędzy 22 a 6, na trasie przejazdu wystąpią pewne utrudnienia. Będzie to związane m.in. z czasową koniecznością poruszania się pojazdów za kolumną transportową, która będzie jechała z niewielką prędkością, całą szerokością jezdni, czy wyznaczeniem lokalnych objazdów.

W przypadku pojawiania się zatorów kolumna transportowa będzie zatrzymywana w dogodnym miejscu celem rozładowania spiętrzenia pojazdów, a następnie przejazd będzie kontynuowany. W czasie przejazdu transportu inne pojazdy nie będą mogły poruszać się wzdłuż konwoju. Utrudnienia mogą również pojawić się na węzłach autostradowych w momencie przejazdu transportu w ich okolicach. Na czas przejazdu kolumny transportowej ruch na łącznicach włączeniowych do autostrady będzie wstrzymany.

TBM jedzie na podkarpacie

Największe elementy maszyny TBM (ang. Tunnel Boring Machine), która wydrąży tunel na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe - Babica (woj. podkarpackie), zakończyły swoją podróż i dotarły na plac budowy 29 listopada. W nocy z 2 na 3 grudnia wyruszył drugi konwój. Trzeci konwój, składający się z czterech zestawów, ruszy w styczniu. Będzie to jednak transport znacznie mniejszych części maszyny TBM. Nie będzie on generował utrudnień w ruchu i zostanie podzielony na dwie noce.

Konwoje będą posiadać specjalistyczne zabezpieczenie. Będą to m.in. tablice VMS (znaki zmiennej treści), mobilne poduszki zderzeniowe za kolumną, piloci kierujący ruchem oraz obstawa Policji.

- Apelujemy do wszystkich kierowców o ostrożność i stosowanie się do znaków oraz wprowadzanej na czas przejazdu zmienionej organizacji ruchu. Przejazd pierwszego transportu wywołał olbrzymie zainteresowanie, a w wielu miejscach, pomimo zimna i późnej pory, gromadziły się tłumy widzów. Apelujemy do nich o rozwagę, parkowanie pojazdów tak, by nie utrudniały przejazdu kolumny, i rozwagę przy robieniu zdjęć czy nagrywaniu filmów - prosi GDDKiA.

Maszyna TBM z Hiszpanii do Babicy

Maszyna TBM jest ogromna i będzie składana na placu budowy przy pomocy żurawi gąsienicowych o udźwigu 650 i 300 ton. Największe fragmenty giganta wypłynęły statkiem z hiszpańskiego portu Santander i trafiły do Szczecina. Te największe przeładowano na barki i pontony, a następnie spławiono Odrą do Opola. Stąd już transportem drogowym, w trzech konwojach, wyruszą do Babicy. Najmniejsze elementy zostały przetransportowane drogą lądową bezpośrednio z Hiszpanii do Babicy pod Rzeszowem.

Cały transport składa się z czternastu zestawów transportowych podzielonych na trzy konwoje. Do przewozu największych elementów wykorzystane zostały zestawy o szerokość 9 m, długość 74 m i waga ok. 260 ton, co łącznie z ładunkiem wyniesie 500 ton. Składają się z ciągnika balastowego ciągnącego zestaw, dwóch wielkich platform i drugiego ciągnika balastowego - pchającego, który zamyka zestaw. Pozostałe transporty (składające się z jednego ciągnika i platformy) są szerokości od 6 do 8 m i długości 35-40 m.

Cała trasa została zaplanowana, a poszczególne odcinki i obiekty inżynierskie poddane szczegółowym ekspertyzom pod kątem przyjęcia tego niecodziennego transportu.

Trzeba pamiętać, że obiekty inżynierskie (mosty, wiadukty) pracują. A gdy taki „gigant” wjedzie na jeden z nich, ten musi „odpocząć”, tj. odprężyć się i wrócić do pierwotnego stanu. Eksperci określi ten czas na co najmniej pięć minut. W związku z tym, aby utrzymać odpowiednie przerwy między zestawami, odległości między nimi muszą wynosić co najmniej 850-900 m. To z kolei oznacza, że cały „peleton” będzie liczył ok. 4,5 km długości, czyli czas przejazdu w danym punkcie między pierwszym i ostatnim zestawem będzie wynosił około pół godziny. Transport będzie się poruszał z maksymalną prędkością 10 km/h. Z uwagi na gabaryty i planowaną prędkość jeden przejazd będzie trwał ok. 20-25 dni.

Gigantyczny kret znów rusza w drogę. Drugi konwój maszyny TB...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup najtaniej

Raven

Raven Style Pink 20/21

659,00 zł

kup najtaniej

Roces

Roces Paradise Lama Czarne 450635 02

219,98 zł

kup najtaniej

Uvex

Uvex Fierce Czarny 18/19

279,82 zł

kup najtaniej

Fischer

Fischer Rc4 60 Jr Junior 18/19

449,00 zł

kup najtaniej

Livall

Livall Rs1

697,11 zł
Materiały promocyjne partnera

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Materiał oryginalny: Gigantyczny kret znów rusza w drogę. Drugi konwój maszyny TBM na A1 i S8 - Zduńska Wola Nasze Miasto

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie