Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dziś obchodzimy Dzień Konsumenta

Redakcja
archiwum MM Łódź
Kupiłeś buty, a może wymieniłeś pralkę na nową? Bez względu na to, co i kiedy kupiłeś, jesteś konsumentem. 15 marca to jest Twój dzień - Dzień Konsumenta.

Uczniowie świętowali dzień liczby pi na rynku Manufaktury [wideo]

Jak się okazuje konsumentem jest nie tylko osoba, która nabywa dany towar w sklepie. Konsumentem jest też ktoś, kto wykupił lub zlecił jakąś usługę.

Światowy Dzień Konsumenta, znany też jako Światowy Dzień Praw Konsumenta obchodzony jest w Polsce od jedenastu lat 15 marca, natomiast w Stanach Zjednoczonych święto istnieje najdłużej, od 1983 roku.

Jak mówią specjaliści, konsumenci z dużych miast mają lepiej. Dlaczego? Dostęp do instytucji broniących ich praw jest znacznie większy niż w powiatach i wsiach. Często te ogromne odległości powodują, że nie walczymy o swoje.

W Łodzi, prócz Państwowej Inspekcji Handlowej oraz Federacji Konsumentów , istnieje instytucja Miejskiego Rzecznika Konsumentów. Nie ma dnia ani godziny, kiedy to biuro przy Piotrkowskiej 113 byłoby puste.

- Rola Rzecznika Konsumenta łatwa nie jest. Działamy trochę jak taka kancelaria radcowska czy prawna, ale o określonym rodzaju spraw. Trzeba być takim omnibusem, jednak przepisy prawne zmieniają się i do końca takim omnibusem nie można być - opowiada Zbigniew Kwaśniewski, miejski Rzecznik Konsumenta.

Ponad połowa spraw, jakimi zajmuje się rzecznik związana jest ze sprzedażą konsumencką, czyli mówiąc najprościej z reklamacjami towarów. Nieśmiertelnie tutaj królują buty.

Dość często pojawiają się też sprawy zawierania umów poza lokalem oraz tzw. pokazy różnego rodzaju asortymentu. Popularne ostatnio stały się firmy, które oferują wymianę okien lub drzwi, z dodatkową możliwością skorzystania z kredytu na ich montaż.

- Często takie zakupy prowadzą do rozczarowań, bo wyobrażamy sobie jakieś super drzwi, a przy montażu są zupełnie inne. No i jeszcze ten kredyt, gdzie tak naprawdę pieniędzy nie widzieliśmy na oczy. W tym przypadku są takie przepisy, które dają możliwość odstąpienia od umowy, jednocześnie powodując upadek umowy kredytu bankowego - tłumaczy łódzki rzecznik konsumenta.

Rzecznik konsumenta pomaga walczyć o prawa

Sam rzecznik ma wiele narzędzi, aby walczyć o prawa konsumenta. Może egzekwować od przedsiębiorców określone informacje, występować obok konsumenta w procesie cywilnym czy podejmować mediacje.

Rocznie w Łodzi przyjmuje od 4,5 do nawet 6 tys. petentów. Wystąpień do przedsiębiorców w ubiegłym roku było ponad 2 tys. Ponad połowa interwencji kończy się pozytywnie dla konsumentów.

Łodzianie, z którymi rozmawiałem najczęściej skarżą się na buty. Jednocześnie takie reklamacje wymieniają jako najbardziej trudne. Niektórzy nawet specjalnie nie reklamują obuwia z uwagi na czasochłonną i nie zawsze pozytywną procedurę.

Czego dziś konsumentom życzą sami handlowcy?

Nie ma się co oszukiwać. Bez ekspedientek i sklepikarzy praktycznie nie mogliby funkcjonować konsumenci. MM-ka zapytała handlowców jednego z dużych centrów handlowych, czego życzą swoim klientom w dniu ich święta.

  • Pani Joanna, sklep sportowy: Konsumentom w ich dniu życzę dobrych wyborów tego, co chcą kupić. No i życzę aby klienci zawsze wracali z pozytywnymi wrażeniami.

  • Pani Edyta, sklep odzieżowy: Niskich cen, produktów dobrej jakości oraz fachowej obsługi. Wtedy klienci zawsze wracają i pozostają z nami na dłużej.

  • Pan Wojciech, sklep komputerowy: Konsumentom życzę przede wszystkim przemyślanych zakupów. I to chyba jest najważniejsze. Klienci zdecydowani pojawiają się często, ale zdarza się też tak zwany typ analityczny klienta. Myśli, rozważa, analizuje i kupuje lub nie.

  • Pani Ewa, sklep zoologiczny: Klientom życzę zdrowego rozsądku. Dlaczego? Często się zdarza, że klient kupuje zwierzaka, a po jakimś czasie chce go zwrócić z jakichś powodów. Decyzja o zakupie żywego zwierzaka powinna być szczególnie przemyślana.

  • Pan Jacek, salon GSM: Myślę, że klientom trzeba życzyć rozwagi. Wiadomo, że my sprzedawcy jesteśmy po to, aby oni byli zadowoleni z oferowanych usług. Ale warto czasem się zastanowić, czy potrzebna jest nam aż tak droga komórka czy abonament.

Przydatne adresy:

Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów
ul. Piotrkowska 113, 42 638-46-56

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej
ul. Gdańska 36, 42 632-16-50

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, delegatura w Łodzi
u. Piotrkowska 120, 42 636-36-89, 42 637-51-51

Zobacz, jakie jeszcze

dni

obchodzą łodzianie:

Kliknij w zdjęcie, żeby zobaczyć fotogalerię:

Koncert chóru Gregorian

EXTREME ARENA

Spacer nocą po Piotrkowskiej
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Nie tylko o niedźwiedziach, które mieszkały w minizoo w Lesznie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto