Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dworzec Łódź Fabryczna działa od roku. Co zmieniło się przez dwanaście miesięcy?

Marcin Bereszczyński
Podróżnych na Fabrycznym jest więcej tylko w porannym i wieczornym szczycie. W innych godzinach na dworcu jest pusto
Podróżnych na Fabrycznym jest więcej tylko w porannym i wieczornym szczycie. W innych godzinach na dworcu jest pusto Grzegorz Gałasiński
Dworzec Łódź Fabryczna otwarto rok temu. 11 grudnia wjechał pierwszy pociąg na nowy podziemny dworzec Fabryczny. Co zmieniło się przez dwanaście miesięcy?

Budowa dworca Łódź Fabryczna trwała ponad 5 lat. Pierwszy pociąg na nowy dworzec wjechał 11 grudnia 2016 roku. Przyjechały nim tłumy łodzian, które wsiadły na Widzewie. W pierwszym dniu nowy dworzec odwiedziło kilka tysięcy osób. Po roku na Fabryczny wjeżdża znacznie więcej pociągów, ale brakuje sklepików, neonu z nazwą dworca, kasy z biletami PKS, punktu informacji turystycznej i stanowiska obsługi pasażerów MPK. Nie ma dobrego oznaczenia wyjść w kierunku przystanków komunikacji miejskiej i postoju taxi. Do niedawna nie działały windy i ruchome schody. Ponadto nie powstały wszystkie ulice prowadzące na dworzec.

Ciągle nie wiadomo też, jakie będą ostateczne koszty tej inwestycji, bo wykonawca dworca (konsorcjum firm: Torpol, Astaldi, PDBiM i Intercor) złożył pozew sądowy z żądaniem prawie 50 mln zł od gminy Łódź i kolei za prace dodatkowe nieobjęte umową na inwestycję. To już drugi pozew. Pierwszy zakończył się ugodą, na mocy której wykonawca otrzymał 63,3 mln zł za opóźnienie inwestycji, które nie było zależne od wykonawcy. Drugi pozew został złożony we wrześniu.

- Kwestie, których dotyczy złożony obecnie pozew, były wcześniej przedmiotem zawezwania do próby ugodowej, która zakończyła się niepowodzeniem - mówi Piotr Odzijewicz, rzecznik Torpolu. Do zakończenia postępowania spółka nie komentuje jego przebiegu.

- Trwa analiza zgłoszonych roszczeń oraz przygotowywanie stanowiska procesowego. Sąd nie wyznaczył jeszcze pierwszego terminu rozprawy - mówi Karol Jakubowski z PKP PLK.

- Przygotowujemy odpowiedź na pozew. Zarząd Inwestycji Miejskich neguje w całości roszczenia podniesione w pozwie - dodaje Marcin Masłowski, rzecznik prezydenta Łodzi.

Otwarcie dworca Łódź Fabryczna. Łodzianie powitali pierwszy pociąg [FOTO, FILM]

Brak rozliczeń inwestycji nie dotyczy podróżnych, którzy mają coraz więcej połączeń z nowego dworca. Na Fabrycznym codziennie staje blisko 150 pociągów. Podróżnych jest coraz więcej, ale widać ich tylko w porannym szczycie lub popołudniami. Biegną do pociągu lub szybko z niego wybiegają, bo nie mają się gdzie zatrzymać. Brakuje sklepików, kiosków z prasą, kawiarni i drogerii. Przetarg na wynajem pomieszczeń miał odbyć się w pierwszym kwartale tego roku, ale lokale ciągle są puste. Nie będzie na dworcu punktu obsługi klienta MPK i Centrum Informacji Turystycznej. Spółka MPK zerwała negocjacje z PKP SA z powodu opieszałości władz kolei.

Podróżni narzekają, że brakuje czytelnej informacji, jak dojść do przystanków lub taksówek. Krążą po ogromnym dworcu i nie mają kogo zapytać, bo nie ma punktu informacji.

Nie ma też wszystkich dróg prowadzących na dworzec. Już w trakcie budowy było wiadomo, że Nowowęglowa i Nowotargowa powstaną w późniejszych latach. Udało się zrobić dojście od strony Teatru Wielkiego. Otworzono je w ubiegłym tygodniu. Dopiero we wrześniu udało się podpisać umowę na konserwację wind i ruchomych schodów. Wcześniej nie wszystkie działały. Czy za rok uda się usprawnić dworzec Fabryczny?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto