Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Drugi tunel pod Łodzią dla kolei dużych prędkości połączy dworzec Łódź Fabryczna z Centralnym Portem Komunikacyjnym 14.09.2020

Redakcja
Plany wykopania drugiego tunelu kolejowego pod Łodzią ogłosiła właśnie spółka Centralny Port Komunikacyjny, która ma wybudować port lotniczy w gminie Baranów. Główne lotnisko kraju ma być połączone z Wrocławiem i Poznaniem przez Łódź koleją dużych prędkości. Pod Łodzią pędzące z prędkością 250 km/godz.  pociągi mają pojechać tunelem.

Odcinek w łódzkim tunelu będzie miał około 7 km. Zacznie się przed stacją Łódź Fabryczna i będzie poprowadzony pod miastem i wyprowadzony w okolicach linii kolejowej nr 14 łączącej Łódź Kaliską z Ostrowem Wielkopolskim. Samą stację Łódź Kaliska tunel ominie. Pociągi zatrzymają się w Łodzi tylko raz, na stacji Łódź Fabryczna.

CZYTAJ DALEJ >>>>
Plany wykopania drugiego tunelu kolejowego pod Łodzią ogłosiła właśnie spółka Centralny Port Komunikacyjny, która ma wybudować port lotniczy w gminie Baranów. Główne lotnisko kraju ma być połączone z Wrocławiem i Poznaniem przez Łódź koleją dużych prędkości. Pod Łodzią pędzące z prędkością 250 km/godz. pociągi mają pojechać tunelem. Odcinek w łódzkim tunelu będzie miał około 7 km. Zacznie się przed stacją Łódź Fabryczna i będzie poprowadzony pod miastem i wyprowadzony w okolicach linii kolejowej nr 14 łączącej Łódź Kaliską z Ostrowem Wielkopolskim. Samą stację Łódź Kaliska tunel ominie. Pociągi zatrzymają się w Łodzi tylko raz, na stacji Łódź Fabryczna. CZYTAJ DALEJ >>>>
Drugi tunel pod Łodzią dla kolei dużych prędkości ma połączyć zachodnią Polskę przez Łódź z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Dzięki temu do Warszawy dojedziemy z Łodzi Fabrycznej w 45 minut.

Drugi tunel kolejowy pod Łodzią

Plany wykopania drugiego tunelu kolejowego pod Łodzią ogłosiła właśnie spółka Centralny Port Komunikacyjny, która ma wybudować port lotniczy w gminie Baranów. Główne lotnisko kraju ma być połączone z Wrocławiem i Poznaniem przez Łódź koleją dużych prędkości. Pod Łodzią pędzące z prędkością 250 km/godz. pociągi mają pojechać tunelem.

Odcinek w łódzkim tunelu będzie miał około 7 km. Zacznie się przed stacją Łódź Fabryczna i będzie poprowadzony pod miastem i wyprowadzony w okolicach linii kolejowej nr 14 łączącej Łódź Kaliską z Ostrowem Wielkopolskim. Samą stację Łódź Kaliska tunel ominie. Pociągi zatrzymają się w Łodzi tylko raz, na stacji Łódź Fabryczna.

Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK wyjaśnia, że oba tunele służyć będą innym pociągom. Budowany obecnie tunel, zwany "łódzkim metrem" będzie służył bardziej ruchowi lokalnemu, a na jego trasie znajdą się dodatkowe przystanki. Nowy tunel, z jedną stacją Łódź Fabryczna przyspieszy przejazd.

- Tunel dalekobieżny CPK jest potrzebny z trzech powodów - wyjaśnia Konrad Majszyk. - Po pierwsze, dla separacji ruchu aglomeracyjnego i regionalnego od dalekobieżnego, czyli dla wygody pasażerów. Po drugie dla zapewnienie atrakcyjnych czasów przejazdu. Po trzecie, dla zapewnienia standardu kolei dużych prędkości - wylicza.

Co to oznacza? Że po wybudowaniu tunelu czas przejazdu z Łodzi Fabrycznej do Warszawy wyniesie 45 minut, z Wrocławia do Warszawy 1 godz. 55 minut.

Jak podkreśla Majszyk dworzec Łódź Fabryczna jest dostosowany do obsługi drugiego tunelu i dzięki niemu lepiej wykorzystane będą jego możliwości.

Pomysł nie jest zupełnie nowy. Opiera się na przygotowanej przez PKP PLK koncepcji tzw. igreka, czyli szybkiej linii łączącej Warszawę, Łódź oraz Poznań i Wrocław. Prace nad igrekiem zawieszone zostały w 2012 r., ale powstała część dokumentacji, którą chce wykorzystać i zaktualizować PLK.

- To będzie oszczędność czasu i pieniędzy - podkreśla Konrad Majszyk. - Ostatnie wypowiedzi przedstawicieli PKP PLK wskazują, że nasza współpraca idzie w dobrym kierunku i że jesteśmy coraz bliżej podpisania porozumienia w tej sprawie - dodaje.

Według obecnych harmonogramów CPK termin budowy tunelu wyznaczono na lata 2023-2027. Szacowany wstępnie koszt budowy kolejowego odcinka Warszawa-CPK-Łódź wynosi ponad 8 mld zł. Jest to jednak koszt całego odcinka razem z tunelem. Kosztów samego tunelu nie da się wyodrębnić.

W czerwcu CPK ogłosiło, że wybiera tzw. południowy wariant kolei dużych prędkości omijający Konstantynów Łódzki. W zamian włączy do finansowania w ramach tzw. inwestycji komplementarnych CPK tramwaju do Lutomierska.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto