Czy tramwaje podmiejskie po wakacjach przestaną jeździć?

Redakcja
tramwaj
tramwaj Daniel Siwak
Niepewny jest los podmiejskich linii tramwajowych 43 i 46. Jeśli nie dojdzie do porozumienia, po wakacjach te połączenia mogą zniknąć.

MPK monopolistą w łódzkim transporcie publicznym. Dobrze czy źle?


W Łodzi na przestrzeni ostatnich lat nie dbano za bardzo o podmiejskie połączenia. Przetrwały tylko trzy z pięciu tramwajowych linii podmiejskich.

Pozostała linia 41, 43, 43bis oraz 46. "42" kursujące przez Rudę Pabianicką do Tuszyna, a potem do Rzgowa oraz "44" do Aleksandrowa Łódzkiego zlikwidowano na początku lat 90-tych.

Spokojni mogą być jedynie pasażerowie Pabianic i Ksawerowa. Tam od ubiegłego roku linię podmiejską obsługuje MPK Łódź na podstawie umowy zawartej z Zarządem Dróg i Transportu w Łodzi. Jak się okazuje przyszłość pozostałych dwóch linii podmiejskich, które od lat funkcjonują na terenie aglomeracji, nie rysuje się zbyt optymistycznie.

- Nie ma co straszyć pasażerów, że na trasie pomiędzy Łodzią, a poszczególnymi gminami tego transportu podmiejskiego nie będzie. To nie koresponduje z polityką zrównoważonego transportu naszego miasta - wyjaśniał w marcu Paweł Paczkowski, były wiceprezydent Łodzi odpowiedzialny za komunikację.

Mamy koniec maja, a władze zainteresowanych samorządów nadal nie wiedzą na czym jadą. I to dosłownie. Nie wiadomo ostatecznie kto, za ile i w jakim zakresie będzie woził mieszkańców z i do Łodzi po wakacjach. Rozmowy byłego wiceprezydenta Pawła Paczkowskiego nie przyniosły konkretnych rezultatów. Samorządowcy mówili wówczas o szantażu, jaki Łódź miała wywierać w kwestii linii podmiejskich.

Jednak Paczkowski zrezygnował ze stanowiska i w związku z tym rozmowy zostały zawieszone. Nowo powołany wiceprezydent od komunikacji wznowił rozmowy z władzami Lutomierska, Konstantowa Łódzkiego, Zgierza i Ozorkowa. Chce, aby konkretne rozwiązania pojawiły się pod koniec czerwca. - Szukam kompromisu i nie chce korzystać z pozycji siły. Chcę zmienić sytuację, która jest w tej chwili i możemy ją wypracować wspólnie - mówił niedawno Arkadiusz Banaszek.

Zaproponował powołanie merytorycznego zespołu, który ustali kwestie związane m.in. z torami, własnością zajezdni czy rozliczaniem się poszczególnych samorządów za kursy.

Pasażerowie lubią linie podmiejskie

Równie niepewnie co do przyszłości szynowców, czują się pasażerowie, którzy korzystają z podmiejskich linii na co dzień. - Mam nadzieję, że tramwaj tam ocaleje, bo prywatne busy zabierają mniej pasażerów - mówi Przemysław Pękała, który podróżuje linią 43.

Katarzyna Nowak, pasażerka linii 46 za plus tramwajów uważa to, że nie muszą stać w korkach na krajowej "jedynce". Wtóruje jej Michał Kaczmarek. - Podróż prywatnymi busami szczególnie z Łodzi zajmuje bardzo dużo czasu - mówi.

Dogodny dojazd do Łodzi to podstawa

Jak na całą sprawę zapatrują się samorządowcy z miast aglomeracji łódzkiej? - Jesteśmy gotowi na rozmowy z władzami Łodzi. Trudno myśleć o rozdzieleniu kursów, ponieważ w rejonie Zdrowia nie ma dogodnego punktu przesiadkowego. Możemy zapewnić, iż nie jesteśmy za likwidacją tramwaju - tłumaczy Bernard Cichosz, rzecznik burmistrza Konstantynowa Łódzkiego.

Władze Lutomierska również postulują za utrzymaniem połączeń tramwajowych. Będą robić wszystko, aby mieszkańcy gminy mogli swobodnie dojeżdżać tramwajami do Łodzi. - W dłuższej perspektywie chcemy także wyremontować trakcję oraz torowisko, aby mogły po nim jeździć nowoczesne tramwaje - deklaruje Leszek Filipiak, sekretarz miasta.

Burmistrz Ozorkowa mówi wprost. - Nie wyobrażam sobie, aby tramwaj miał zniknąć. Czujemy się stawiani pod ścianą, a przecież chodzi tutaj o zapewnienie mieszkańcom wszystkich miejscowości dogodnego połączenia - wyjaśnia Jacek Socha.

Najbardziej oszczędny w słowach jest przedstawiciel Zgierza. - Dopiero, kiedy wszystkie strony podejmą decyzje, będzie można mówić o konkretnych rozwiązaniach. Miasto Zgierz chce, aby mieszkańcy mieli dogodny dojazd do Łodzi - mówi Mariusz Miśkiewicz z Miejskich Usług Komunikacyjnych.

Wjazd samochodem do centrum niemożliwy?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie