Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Chcą więcej pieniędzy na drogi w mieście

Przemek Dana
Przemek Dana
Jak przekonać rząd, by przeznaczał więcej pieniędzy na drogi miejskie - to jeden z głównych tematów, nad którym debatować będą specjaliści od drogownictwa z całego kraju. Zjechali do Łodzi na dwudniowe Forum Dróg Miejskich.

- Wiele mówi się o autostradach, drogach ekspresowych, a bardzo rzadko o drogach lokalnych - tłumaczy ideę zorganizowania Forum w Łodzi wiceprezydent Dariusz Joński.

A problem, zdaniem organizatorów jest poważny. - Państwo odwróciło się tyłem do miast w kwestii dróg - uważa Wojciech Suchorzewski, ekspert Polskiego Kongresu Drogowego. - Rządzący mają syndrom BBB, czyli buduj, buduj, buduj, zamiast lepiej wykorzystać infrstrukturę, która już istnieje. Tylko w Warszawie 50 procent dróg wymaga natychmiastowego remontu, a pieniądze, jakie przeznaczone są na remonty w budżecie wystarczą na naprawę zaledwie kilku procent. Tym samym z jednej strony coś budujemy, a z drugiej istniejące drogi są w coraz gorszym stanie - dodaje Suchorzewski.

Nikt z uczestników Forum nie neguje konieczności budowy sieci autostrad i dróg ekspresowych, ale ich zdaniem rząd powinien w większym stopniu zaangażować się w naprawę tak zwanych dróg samorządowych. Ich remonty i budowa leży obecnie w gestii miast i sejmików województw, a te nie mają zwyczajnie na ich realizację wystarczających środków. - Uwaga polityków i mediów koncentruje się na niespełna 5 procentach sieci, bo tyle stanowią drogi krajowe, a w codziennym życiu najważniejsza jest dla nas droga, którą pokonujemy do pracy, domu, najbliższego urzędu, czy na zakupy - mówi Zbigniew Kotlarka, prezes Polskiego Kongresu Drogowego. - Państwo nie może umywać rąk od odpowiedzialności za stan całości infrastruktury drogowej - zaznacza Kotlarka.

Dyskusja o pieniądzach i wymiana doświadczeń

Forum, choć skupi w jednym miejscu blisko 100 osób z całego kraju, reprezentujących różne środowiska związane z drogownictwem (zarządcy dróg miejskich, naukowcy zajmujący się transportem, firmy budowlane i projektowe), nie ma jednak mocy sprawczej. - Spotykamy się, by zdefiniować aktualną skalę problemów. Myślę, że rząd oczekuje opinii drugiej strony - wyjaśnia Kotlarka.

Dwudniowe spotkanie będzie również szansą wymiany doświadczeń. - Jedne miasta mają przecież większe osiągnięcia w budowie i remontowaniu dróg, inne mniejsze. Dobrze jest zapoznać się z tą wiedzą i nie musieć za nią słono płacić - kwituje Suchorzewski.

Czytaj także:
- Remont ulicy Limanowskiego
- Remont ul. Konstantynowskiej: od wtorku zamknięty odcinek Krakowska-Unii Lubelskiej

Opublikuj materiał i wygraj nawet 500 zł!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto