Cel: zrównoważony transport

Artykuł sponsorowany
Transport publiczny ma szczególne znaczenie w centrach, gdzie wolnego miejsca jest niewiele
Transport publiczny ma szczególne znaczenie w centrach, gdzie wolnego miejsca jest niewiele
Jeden tramwaj zajmuje tyle miejsca co 5 - 6 aut, ale zabiera 200 pasażerów

Hałas, zanieczyszczenie œśrodowiska i korki towarzyszące rozwojowi motoryzacji sprawiają, że mieszkańcy masowo wyprowadzają się na przedmieśœcia. Stamtąd nie sposób dojechać do miasta inaczej niż samochodem. Sznur aut się wydłuża, w mieśœcie potrzeba kolejnych dróg i parkingów, które zajmuje miejsce dawnych domów. Sąsiedztwo nowych ruchliwych dróg zniechęca kolejne grupy mieszkańców.
Czy od upadku miasta nie ma odwrotu? Rozwiązaniem stosowanym w nowoczesnych miastach są niskoemisyjne œśrodki transportu!

Transport zbiorowy
Jeden tramwaj zajmuje na ulicy tyle miejsca, co 5 - 6 samochodów osobowych, ale zabiera ponad 200 pasażerów. Aby przewieźć pasażerów jednej linii tramwajowej, potrzebowalibyœmy ośœmiopasmowej autostrady. Na budowę takiej iloœści dróg nie ma ani pieniędzy, ani miejsca. O wiele bardziej opłaca się częœć funduszy przeznaczyć na transport zbiorowy i sprawić, by więcej przejazdów odbywało się koleją, tramwajem czy autobusem.

Transport publiczny ma szczególne znaczenie w centrach, gdzie wolnego miejsca jest niewiele lub jest zbyt cenne, by "marnować" je na parkingi i drogi. Jednocześœnie to właśœnie w œśródmieœciu kumuluje się najwięcej podróży, tam znajdują się najważniejsze instytucje i to centrum jest najbardziej narażone na hałas, zanieczyszczenia czy korki. Transport publiczny jest tam szczególnie potrzebny i jednoczeœśnie - najlepiej się sprawdza.

Uspokojenie ruchu
Aby centrum miasta znowu stało się popularnym miejscem do zamieszkania, trzeba zmniejszyć wielkośœć i uciążliwoœć ruchu samochodowego. Na ulicach łódzkiego śŒródmieœcia poziom hałasu i zanieczyszczeń pochodzących ze spalin poważnie przekraczają europejskie standardy.

Podstawą na terenie centrów miast jest tzw. uspokojenie ruchu. Polega ono na takim kierowaniu ruchem, aby do centrum wjeżdżali samochodem jedynie ci, którzy rzeczywiśœcie mają taką potrzebę, a nie jadące tranzytem osoby, skracające sobie drogę.

Mniej samochodów to także mniej zanieczyszczeń, mniej wypadków i niższy poziom hałasu, a przecież każdy z nas chciałby mieszkać w cichym, czystym i bezpiecznym miejscu.

Transport rowerowy
Wraz z nasilającymi się korkami oraz modą na zdrowy styl życia coraz więcej osób decyduje się na korzystanie z dwóch kółek do jazdy po mieœście. Aby uzmysłowić sobie skalę zjawiska wystarczy powiedzieć, że w Kopenhadze przez 30 lat w miejsce parkingów i kosztem częœci dróg budowano drogi rowerowe. Skutek? 36 proc. podróży odbywa się rowerem.

Rower to także doskonały œśrodek transportu dla małych i œśrednich miast, podróży w obrębie osiedli i po centrach miast - wszędzie tam, gdzie przemieszczamy się na odległośœci nie przekraczające kilku kilometrów. W takich warunkach użycie roweru częstokroć okaże się najszybsze, jeœli policzymy potrzebę dojśœcia na przystanek, czy szukanie miejsca na zaparkowanie samochodu.

Wbrew pozorom, rower nie jest jedynie œśrodkiem transportu na słoneczne letnie dni. Rower jest najcz궜ciej używany w Szwecji i Finlandii znanych z długich i œśnieżnych zim oraz w Danii oraz Holandii - słynących z porywistych wiatrów.

Transport... pieszy
Choć może wydawać się to zaskakujące, przemieszczanie się piechotą stanowi istotny element struktury transportowej miast. Co więcej, wbrew powszechnemu przekonaniu, piesi także wymagają odpowiednio przygotowanej i zaprojektowanej infrastruktury.

Zrównoważony transport
Chodzi o ograniczenie popytu na indywidualny transport samochodowy. Mocno akcentuje się aspekty ekologiczne - ograniczenie emisji szkodliwych spalin do atmosfery. Jednak ważne są także argumenty społeczno-ekonomiczne, np. koszt dojazdu, czas dojazdu, wpływ na przestrzeń publiczną, na kondycję, stan zdrowia i inne.

Wbrew pozorom, zrównoważony transport (z ang. sustainable modes of transport) nie oznacza dalszego równomiernego rozwoju wszystkich form transportu w mieśœcie, ale na rozwijaniu tych najbardziej przyjaznych œśrodowisku naturalnemu. Podstawą jest œwiadomoœć takiej eksploatacji przestrzeni i œśrodowiska, aby kolejne pokolenia mogły z niego korzystać na nie gorszym poziomie.

Instytut Spraw Obywatelskich
Łódzka Inicjatywa na Rzecz Przyjaznego Transportu
Fundacja Normalne Miasto "Fenomen"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto