Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa tunelu opóźniona o rok. Czy uda sie nadrobić stracony czas? Tarcze zagłębiają się coraz bardziej

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Plac budowy przy ul. Odolanowskiej
Plac budowy przy ul. Odolanowskiej grzegorz gałasiński
Kiedy pierwsze pociągi pojadą przez tunel pod Łodzią? PKP twierdzi, że za dwa lata, ale ten termin wydaje się mało realny...

Pod ziemią w rejonie Kozin odbywa się drążenie tunelu średnicowego w Łodzi. Pracują obydwie maszyny TBM - mniejsza i większa, z których każda ma inne zadanie.

Tarcza o średnicy 8,5 metra wykonuje wykopy pod jednotorowe docinki linii wyprowadzające tory spod ziemi w kierunku Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieńca, a większa, 13-metrowa, będzie drążyć dwutorowy tunel główny pomiędzy ulicą Odolanowską a dworcem Łódź Fabryczna. Postęp prac obydwu maszyn odbywa się pod nadzorem czujników drgań i ewentualnych ruchów budynków na powierzchni ziemi.

Chodzi o zapobieżenie ich spękaniom, czy nawet zawaleniu się, gdyby wibracje powodowane przez tarcze okazały się zbyt silne. W takim wypadku wiercenie tunelu zostanie wstrzymane, a budynki będą wzmacniane.

Oficjalne uruchomienie tarcz odbyło się w grudniu ubiegłego roku, ale jak się potem okazało był to falstart. Maszyny nie były jeszcze gotowe, aby wgryźć się w grunt. Ich start opóźniała potem szalejąca pandemia i brak możliwości przyjazdu fachowców z Włoch, którzy mieli te tarcze wyposażać w odpowiednią aparaturę.

Szacowane tempo budowy tuneli po zakończeniu fazy rozruchowej i osiągnięciu przez obie maszyny TBM docelowej wydajności to ok. 10-15 m na dobę. Od razu po wydrążeniu odcinki tunelu będą obudowywane żelbetowym ożebrowaniem, czyli tzw. tubingami. Cała inwestycja pochłonie ok. 30 tysięcy takich prefabrykowanych elementów. Są one produkowane pod Warszawą i przewożone do Łodzi na naczepach samochodowych. Na placu budowy gromadzono już zapas kilkuset tubingów.

PKP Polskie Linie Kolejowe, które budują tunel pod Łodzią deklarują, że jego budowa zakończy się w przyszłym roku. Ten termon wydaje się być jednak mało realny.

Opóźnienie budowy tunelu szacowane jest na rok i o tyle później należy spodziewać się jego ukończenia. To oznacza, że pierwsze pociągi przejadą przez podziemną linię kolejową najwcześniej w 2024 roku. Tunel połączy dworzec Łódź Fabryczną ze stacjami Łódź Kaliska i Żabieniec.

Dwutorowy tunel po ok. 3 km rozwidli się na cztery jednotorowe o łącznej długości ok. 4,5 km. Jego budowa ma usprawnić komunikację kolejową w całej Polsce, a w szczególności w aglomeracji łódzkiej. Na linii powstaną trzy podziemne przystanki: Śródmieście, Polesie oraz Koziny.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Budowa tunelu opóźniona o rok. Czy uda sie nadrobić stracony czas? Tarcze zagłębiają się coraz bardziej - Express Ilustrowany

Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto