Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa tunelu: będą wysiedlenia mieszkańców niektórych kamienic. Tarcze Katarzyna i Faustyna już drążą

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Maszyna TBM to prawdziwy kolos
Maszyna TBM to prawdziwy kolos PKP PLK S.A.
Zaczęło się drążenie podziemnych tuneli. Powstanie dzięki nim nowe połączenie kolejowe Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Łącznie powstanie 5 tuneli, w których ułożone zostanie około 17 kilometrów torów. Podziemne trasy wydrążą dwie maszyny TBM (Tunnel Boring Machine). Dla łodzian mamy dobre, ale i złe wiadomości...

Duża maszyna TBM Katarzyna z komory wschodniej przy ulicy Stolarskiej drąży dwutorowy tunel o długości prawie 3 km i średnicy zewnętrznej 12,7 metra w kierunku dworca Łódź Fabryczna. Z tym tunelem na Kozinach połączą się 4 tunele jednotorowe. Przygotuje je Faustyna – mniejsza maszyna TBM. Będą dwa tunele w kierunku Łodzi Kaliskiej i dwa w kierunku Łodzi Żabieńca o łącznej długości 4,5 km i średnicy zewnętrznej 8,5 m.

Faustyna rozpoczęła już pracę z komory przy ulicy Długosza w kierunku komory zachodniej przy ulicy Stolarskiej. Następnie zostanie obrócona i zacznie pracę w kierunku stacji Łódź Żabieniec, od alei Włókniarzy do komory przy ulicy Skarpowej. Później maszyna zostanie przeniesiona do komory przy ulicy Inowrocławskiej (po drugiej stronie torów) i wydrąży tunel do komory przy alei Włókniarzy. Ostatni tunel wydrąży po obróceniu w kierunku stacji Łódź Kaliska. Obydwie maszyny działają już od ponad tygodnia. W wykopanym tunelu mocowane są tzw. tubingi – elementy obudowy tunelu. Jak zapewnia wykonawca, prace maszyn będą coraz bardziej wydajne. Docelowe tempo drążenia to 10 m na dobę.

Budowa przystanków Śródmieście i Polesie

W podziemnym połączeniu kolejowym przewidziano trzy przystanki. Już budowane są Śródmieście i Polesie. Na przystanku Łódź Polesie (w rejonie ulic Ogrodowej i Karskiego) przy użyciu specjalnej maszyny, tzw. głębiarki, powstają ściany szczelinowe. W miejsce wydrążonej szczeliny o szerokości metra wprowadzana zostaje klatka zbrojeniowa, która następnie zalewana jest betonem. W ten sposób powstaje konstrukcja zabezpieczająca wykop o głębokości do 30 m przed osuwaniem się ziemi. W następnym etapie budowane będą płyty: denna, pośrednia i stropowa.

Na przystanku Łódź Śródmieście - w rejonie skrzyżowania ul. Zielonej i al. Kościuszki wykonawca przygotowuje na razie teren budowy do prac ziemnych. Demontowane są elementy infrastruktury, trwa przekładanie sieci podziemnych. Kolejne etapy będą przebiegały z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu podobnie jak na Polesiu. W projekcie znalazł się także trzeci przystanek o roboczej nazwie Łódź Koziny.

Co z bezpieczeństwem mieszkańców?

Budowa podziemnego tunelu średnicowego w Łodzi jest prowadzona pod ścisłym nadzorem inżynierów. W rejonie pracy maszyn TBM zainstalowany został system ciągłego monitoringu terenu i pomiarów drgań. Stały podgląd wyników badań będzie miał personel nadzorujący prace. Obserwacja zachowania maszyny i gruntu stale będzie prowadzona przez operatorów TBM-ów.

Mimo tych elektronicznych zabezpieczeń, wykonawca zakłada konieczność wzmocnienia fundamentów niektórych budynków. Dla bezpieczeństwa mieszkańców nieruchomości, pod którymi pracować będą maszyny TBM, przewiduje się ich wysiedlenie i kilkudniowy pobyt poza miejscem zamieszkania. Inwestor i wykonawca z wyprzedzeniem będą przekazywać informacje o ewentualnych wyprowadzkach lokatorom. Czasowa zmiana lokum na ok. 3-5 dni, na pierwszych odcinkach drążenia tunelu, obejmie mieszkańców pojedynczych budynków. W dalszej części drążenia tunelu takich przypadków może być więcej. Opuszczone mieszkania będą całodobowo chronione i pilnowane.

Technologia TBM minimalizuje ryzyka związane z pracami prowadzonymi w sąsiedztwie gęstej zabudowy miejskiej. Specjalna konstrukcja zapobiega np. osiadaniu terenu, osuwaniu się ziemi i drganiom. Ogranicza także ingerencję w tkankę miejską i minimalizuje kolizje z miejską infrastrukturą (sieci energetyczne, ciepłownicze, gazowe, wodne itp.). Nie można jednak wykluczyć awarii i problemów.

Tunel da korzyści nie tylko łodzianom

Tunel średnicowy to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne – przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska lub Żabieniec. Trzy nowe przystanki będą zintegrowane z komunikacją miejską i ułatwią mieszkańcom Łodzi codzienne podróże, a pasażerom pociągów dalekobieżnych tunel skróci czas podróży.

Wskazywane przez PKP zakończenie inwestycji to nadal koniec 2022 roku, ale ta data wydaje się zupełnie nierealna. Zważywszy, że jest to projekt niezwykle skomplikowany, wykonywany pod centrum miasta i w niełatwym terenie a w dodatku rozpoczynający się z rocznym opóźnieniem, można zakładać, że zakończy się także rok po planowanym terminie.

Mercedes spadł ze skarpy w Kaliszu. Kierowca był pijany:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Budowa tunelu: będą wysiedlenia mieszkańców niektórych kamienic. Tarcze Katarzyna i Faustyna już drążą - Express Ilustrowany

Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto