Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa trzeciej linii metra w Warszawie. Miasto ogłasza przetarg na projekt dla pierwszego odcinka M3. Budowa ruszy w 2028 roku

Martyna Konieczek
Martyna Konieczek
Stacja metra Gocław - wizualizacja
Stacja metra Gocław - wizualizacja UM Warszawa
Metro Warszawskie ogłasza przetarg na zaprojektowanie pierwszego odcinka trzeciej linii warszawskiego metra - od Stadionu Narodowego do stacji Gocław. Na nowej trasie - o długości ponad 8 km - znajdzie się siedem stacji, w tym sześć nowych. Budowa linii M3 powinna ruszyć w 2028 roku, choć nadal nie wiadomo co z decyzją środowiskową dla tej inwestycji. Szczegóły poniżej.

Kolejna linia metra w Warszawie. Ponad osiem kilometrów torów i siedem stacji

We wtorek, 20 grudnia, ratusz zapowiedział, że ogłoszenie przetargowe na projekt linii M3 ("Wykonanie prac projektowych dla III linii metra w Warszawie – Etap I – Praga wraz ze Stacją Techniczno-Postojową") zostanie wysłane do dziennika urzędowego Unii Europejskiej w środę. Przetarg dotyczy pierwszego odcinka M3, który będzie miał 8,1 km długości i siedem stacji:

  • Stadion Narodowy (od początku stacja ta projektowana jako węzeł przesiadkowy),
  • Dworzec Wschodni,
  • Mińska,
  • Rondo Wiatraczna,
  • Ostrobramska,
  • Jana Nowaka-Jeziorańskiego,
  • Gocław.

Powstanie też odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce. Wykonawca projektu będzie miał 36 miesięcy na realizację założeń przetargowych od momentu podpisania umowy. Etap projektowania to czas, w którym można wprowadzić zmiany w otoczeniu stacji. Największe zmiany będą dotyczyły stacji Rondo Wiatraczna i Dworzec Wschodni.

UM Warszawa

Szczegóły nowej inwestycji. Rondo Wiatraczna do przebudowy, zmiany w rejonie Dworca Wschodniego

Po wybudowaniu stacji metra Rondo Wiatraczna nie będzie już funkcjonowało jako rondo. Przystanki komunikacji miejskiej skupione zostaną w centralnej części węzła przesiadkowego. Umiejscowienie stacji metra będzie płytsze, ponieważ pod nią ma się znaleźć tunel obwodnicy śródmiejskiej. W miejscu przeniesionej pętli tramwajowej powstanie wielofunkcyjny plac miejski. W rejonie stacji pojawi się dużo zieleni, sieć dróg dla rowerów, elementy małej architektury oraz zadaszenie nad kluczową częścią węzła przesiadkowego.

Stacja metra Wiatraczna - wizualizacja
Stacja metra Wiatraczna - wizualizacjaUM Warszawa

Z kolei zmiany w rejonie Dworca Wschodniego mają sprawić, że okolica "zyska charakter wygodnego, przyjaznego i estetycznego węzła przesiadkowego". Kluczową zmianą w przekroju ul. Kijowskiej będzie przeniesienie odcinka torowiska tramwajowego bliżej hali dworcowej. Dodatkowo, po torowisku będą mogły poruszać się również autobusy, dzięki czemu możliwe będzie urządzenie wspólnych przystanków tramwajowo-autobusowych tuż przy wejściu na dworzec Warszawa Wschodnia. Układ drogowy zostanie uzupełniony o ścieżki i przejazdy rowerowe. Pojawi się nowa zieleń niska i wysoka, ławki, siedziska i inne elementy małej architektury, a także zadaszenie nad centralną częścią węzła przesiadkowego.

Dworzec Wschodni - wizualizacja
Dworzec Wschodni - wizualizacjaUM Warszawa

Projekt i co dalej?

Etap projektowania I etapu realizacji linii M3 powinien zakończyć się w 2026 roku, natomiast uzyskana dokumentacja umożliwi ogłoszenie przetargu na jego budowę. Podpisanie umowy ze zwycięzcą tego postępowania planowane jest na 2027 rok – tak by w 2028 można było rozpocząć prace budowlane.

Przedłużenie M3 i plany dotyczące M4

Druga część linii M3 ma zostać w przyszłości przedłużona – przez Wisłę i Mokotów – na Ochotę (stacja Żwirki i Wigury).

Równolegle z projektowaniem linii M3 prowadzone będą prace przedprojektowe dla całej czwartej linii metra (26 km, 23 stacje + STP). Ich celem będzie opracowanie wstępnego projektu koncepcyjnego, pozwalającego na: ustalenie stref wpływu obiektów metra na otoczenie; wykonanie badań i dokumentacji geologicznej; analiz w zakresie technicznym, środowiskowym, eksploatacyjnym, możliwości podziału linii M4 na odcinki i kolejności ich realizacji – niezbędnych na dalszych etapach przygotowania i realizacji inwestycji.

Problematyczna trzecia linia metra

Mimo że Metro Warszawskie ogłasza przetarg na projekt trzeciej linii, wciąż wiadomo co z decyzją środowiskową dla tej inwestycji. Bez tego nie da się iść dalej, więc o przetargach na razie nie powinno być mowy. Cały proces problemów z uzyskaniem decyzji środowiskowej dla M3 opisujemy TUTAJ.

Ponadto, jak już pisaliśmy wielokrotnie, prognozowane dla linii M3 potoki pasażerskie nie są optymistyczne - nawet w szczycie trzecią linią ma jeździć zaledwie kilka tysięcy osób na godzinę. Trzecia linia na obecnie planowanym odcinku może generować potoki pasażerskie na poziomie 6 tysięcy osób na godzinę i mniej.

Innym problemem jest także przymusowa przesiadka na M2 na Stadionie Narodowym. Nie ma szans na bezpośredni dojazd pasażerów z Pragi-Południe do centrum, a na przebudowę istniejącego układu torów na stacji Stadion Narodowy nie ma co liczyć ze względu na ogromny koszt.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto