Zadaniem sądu będzie ustalenie, czy bank ponosi odpowiedzialność odszkodowawczą wobec klientów w związku z nienależytym wykonywaniem umów kredytowych.
Czytaj artykuł na stronie Expressu Ilustrowanego
Konsekwencją wyroku będzie pozew z żądaniem zwrotu nienależnie pobranych opłat. Wysokość tego odszkodowania jest szacowana na prawie 3,5 mln zł.
Sąd orzekł również, że sprawa nadaje się do rozpoznania grupowego. Pozwem objęto 867 niezadowolonych klientów. To pierwszy w Polsce proces konsumencki z powództwa zbiorowego.
Przeciw BRE Bankowi wystąpiły osoby, które do września 2006 r. zaciągnęły, w oddziałach detalicznych mBanku i MultiBanku (wchodzących w skład BRE Banku), kredyty mieszkaniowe we frankach szwajcarskich. W ich przypadku zmiany oprocentowania kredytów były ustalane przez bank. Klienci twierdzą, że bank dokonywał zmian tylko wtedy, gdy było to dla niego korzystne. Oprocentowanie było, ich zdaniem, zawsze podwyższane, ale niechętnie obniżane, gdy malał poziom odpowiedniego wskaźnika. Wyliczyli, że od września 2008 r. do końca lutego 2010 r. powinno ono zostać obniżone o 2,49 punkta procentowego, a zostało o 0,4 punkta proc. Rozprawa została odroczona do czasu uprawomocnienia się postanowienia sądu o tym, że sprawa nadaje się do rozpatrzenia grupowego.
- Zażądamy pisemnego uzasadnienia postanowienia - mówi Mateusz Żelechowski, rzecznik prasowy MultiBanku.
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?