Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Biura podróży pod lupą UOKiK. Łodzianie skarżą się na zepsute wakacje: zakwaterowanie, wyżywienie, wycieczki

Redakcja
Do końca wakacji jeszcze kilka tygodni, tymczasem przybywa skarg na organizatorów wyjazdów. Część trafia do rzecznika konsumentów, inne prosto do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 

CZYTAJ DALEJ NA NASTĘPNYM SLAJDZIE
Do końca wakacji jeszcze kilka tygodni, tymczasem przybywa skarg na organizatorów wyjazdów. Część trafia do rzecznika konsumentów, inne prosto do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. CZYTAJ DALEJ NA NASTĘPNYM SLAJDZIE pixabay.com
Do końca wakacji jeszcze kilka tygodni, tymczasem przybywa skarg na organizatorów wyjazdów. Część trafia do rzecznika konsumentów, inne prosto do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W tym roku do UOKiK wpłynęło już ok. 140 skarg dotyczących branży turystycznej. Uczestnicy wyjazdów z całego kraju skarżą się najczęściej na zakwaterowanie w innym hotelu niż w umowie, brud i zniszczenia w pokojach, brak klimatyzacji, niezrealizowanie programu imprezy, zmiany godziny wylotu.

- Często okazuje się, że oferta prezentowana w kolorowych folderach czy na stronie internetowej, a nawet postanowienia umowy znacząco odbiegają od tego, co turysta zastaje na miejscu - zaznaczają przedstawiciele UOKiK. - Bywają także problemy z reklamacjami, np. biura podróży nie udzielają na nie odpowiedzi.
Problemem są także dokładne godziny wylotu i powrotu. Nie zawsze turyści są o nich informowani.

- Gdy ustalenie dokładnego czasu wyjazdu z dużym wyprzedzeniem jest niemożliwe, przepisy dopuszczają, aby na wstępnym etapie biuro podróży podawało przybliżone godziny – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK. - Nie może jednak tego nadużywać ani wprowadzać konsumentów w błąd. Musi jasno, zrozumiale i widocznie poinformować, że jest to czas przybliżony, a także ustalić go z należytą starannością. Nie może być sytuacji, w których firma podaje niesprawdzone godziny odlotów, żeby skusić klientów dłuższym pobytem. Gdy organizator ustali konkretne godziny, musi jak najszybciej poinformować o nich podróżnych, a przed wyjazdem przekazać im niezbędne bilety czy vouchery - dodaje.

Urzędnicy przyjrzeli się także ofercie biur prezentowanej w internecie. Okazało się, że 12 firm nieprawidłowo informowało np. o kategorii hotelu, całkowitej cenie czy dostępności wycieczki dla osób niepełnosprawnych. Biura stosowały własne systemy oceny hoteli np. słoneczka, kwadraty czy kolorowe gwiazdki, które nie zawsze odpowiadały faktycznej kategorii hotelu. Nie było przy nich widocznej informacji, co one naprawdę oznaczają i na jakiej podstawie powstała ocena. Mogło to sugerować wyższy standard. Po kontroli właściciele biur poprawili ofertę.

Urzędnicy chcą także, by biura rzetelnie informowały o atrakcjach, jakie oferują klientom, np. o dostępie do poszczególnych usług.

Skargi na wakacje trafiają także do biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Łodzi. Do tej pory urzędnicy z Łodzi udzielili ponad 120 porad telefonicznych i ustnych, przyjęli także blisko 60 pisemnych skarg.

- Jeden z klientów poskarżył się, że uległ wypadkowi na zagranicznych wakacjach i trafił do szpitala - mówi Anna Mlostoń-Olszewska, miejski rzecznik praw konsumentów w Łodzi. - Na wakacje wybrał się sam i miał pretensje do przedstawiciela biura, że nie dostarczył mu do szpitala piżamy i się nim nie zaopiekował. To akurat dość dyskusyjna sytuacja, trudno bowiem stwierdzić, czy opieka rezydenta obejmuje dostarczanie piżamy do szpitala.

Urzędnicy spodziewają się jeszcze wakacyjnych skarg we wrześniu i październiku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Biura podróży pod lupą UOKiK. Łodzianie skarżą się na zepsute wakacje: zakwaterowanie, wyżywienie, wycieczki - Dziennik Łódzki

Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto