MPK monopolistą w łódzkim transporcie publicznym. Dobrze czy źle?
Takie rozwiązanie od kilku lat z powodzeniem funkcjonuje między innymi we Włoszech czy Finlandii. Firma, która wprowadzała to rozwiązanie w Hiszpanii pokazała, jak projekt rozrósł się przez ostatnich siedem lat.
- Nasza firma wdrożyła największy projekt tego typu w Unii Europejskiej, w hiszpańskim rejonie Castillia y Leon. Jest to obszar porównywalny do jednej trzeciej powierzchni Polski. W tym systemie chodzi nam o optymalizacje kosztów transportu i wygodę dla pasażerów - mówi Weronika Małek z firmy GMV.
Czym w takim razie jest telebus? Zasada funkcjonowania jest całkiem prosta. Telebus kursuje bez stałego rozkładu jazdy i stałej, wyznaczonej trasy. Co prawda tak, jak każdy miejski autobus ma swoje przystanki, ale to akurat związane jest z bezpieczeństwem podróżnych. Kurs z odpowiednim wyprzedzeniem zamawia przez telefon sam pasażer, określając przystanek początkowy i końcowy. W zależności od modelu funkcjonowania, taki pojazd kursuje do głównego przystanku lub punktu przesiadkowego w danym rejonie.
- Taką usługę w naszym mieście, jako poszerzenie oferty przewozowej w transporcie miejskim, chce wprowadzić Zarząd Dróg i Transportu. - Każdy mieszkaniec naszego miasta tam, gdzie nie dociera regularna komunikacja, będzie mógł zadzwonić pod wyznaczony numer telefonu i zamówić sobie taki pojazd – tłumaczy Aleksandra Kaczorowska z ZDiT.
Przejazd obowiązywałby na podstawie biletu jednorazowego lub miesięcznego, a w przyszłości na podstawie Łódzkiej Karty Miejskiej. O tym, że telebus miałby swoich stałych pasażerów przekonuje także Tomasz Grzegorczyk, zastępca kierownika Wydział Lokalnego Transportu Zbiorowego ZDiT. Jako przykład podaje mieszkańców jednej z peryferyjnych ulic, gdzie takie rozwiązanie zdałoby egzamin.
- Mieszkańcy ulicy Kotoniarskiej występowali do nas o uruchomienie linii autobusowej, jednak z uwagi na ciasną zabudowę szeroko gabarytowy autobus nie jest w stanie tam przejechać - mówi Grzegorczyk.
W Krakowie podobne komunikacyjne rozwiązanie działa od 2007 roku. Tam zamawia się pojazd za pomocą bezpłatnej infolinii. Trzeba to zrobić na pół godziny przez planowaną podróżą, aby pojazd mógł dojechać z pobliskiej zajezdni. Z tego rozwiązania korzystają przede wszystkim uczniowie i studenci, w godzinach porannych.
Jeden z przystanków zlokalizowany jest w takim rejonie, w którym bez problemu krakowanie przesiadają się na autobusy, tramwaje i kolej regionalną. - Telebus został wprowadzony na obszarze słabo skomunikowanym, aby ułatwić dojazd mieszkańcom naszego miasta – opowiada Marek Gancarczyk, rzecznik krakowskiego MPK.
Jeśli nic nie stanie na przeszkodzie, łódzkimi telebusami pojedziemy po raz pierwszy już w przyszłym roku. Wcześniej ZDiT będzie chciał poznać opinię mieszkańców.
Artykuł bierze udział w konkursie "Tym żyje miasto"
Czytaj także:
- Kierowców i motorniczych MPK zatrudnia... związek zawodowy
- Mieszkańcy w obronie przewoźnika linii 58 i 58A
Zobacz też na MM Łódź
Przewodnik imprezowy | Lodowiska w Łodzi | Rozdajemy akredytacje | Widzew Łódź | ŁKS Łódź |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?