Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ogromna przemiana dworca PKP w Bytomiu trwa. Zniknął napis "BYTOM", zmienia się hala peronowa i to nie wszystko! Zobaczcie ZDJĘCIA

OPRAC.:
Danuta Pałęga
Danuta Pałęga
Firma PORR SA, której zostało powierzone to zadanie przez PKP PLK, intensywnie prowadzi modernizację historycznej hali peronowej na dworcu PKP. Ponadto, kontynuowane są prace nad wiaduktami kolejowymi, a także trwa budowa Lokalnego Centrum Sterowania o nazwie "Bytom". W obszarze Stroszka prowadzone są prace inżynieryjne i ziemne, które umożliwią rozpoczęcie budowy nowej stacji Bytom - Stroszek w pobliżu Centrum Handlowego M1 jeszcze w tym roku.

Wielkie zmiany w Bytomiu. Przemianę przechodzi historyczny dworzec PKP

W Bytomiu od maja trwają prace modernizacyjne hali peronowej z 1929 roku na dworcu PKP. Przetrwała ona czasy Republiki Weimarskiej. Dotychczas wykonawca inwestycji zdemontował większość poszycia dachu i rozpoczął proces piaskowania oraz wzmacniania konstrukcji stalowej.

Ze szczytowej ściany zdjęto napis "BYTOM", który został przekazany do Zakładu Linii Kolejowych w Tarnowskich Górach. Po zakończeniu modernizacji, na jego miejscu pojawi się nowy napis inspirowany dawnym wzorem, jednak wykonany w nowoczesnej technologii, prawdopodobnie z użyciem diod LED.

Prace związane z demontażem blachy pokrywającej powierzchnię 5600 m kw. dachu mają być zakończone do końca sierpnia. Następnie wykonawca przystąpi do wypiaskowania i wzmocnienia konstrukcji stalowej oraz fundamentów hali peronowej.

Kolejnym krokiem będzie montaż nowego dachu hali peronowej, wykonanego z blachy cynkowo-tytanowej, wraz z przeszkleniami na świetliku i ścianach szczytowych.

Prace na linii 131. Modernizacja wiaduktów i budowa Lokalnego Centrum Sterowania

Przebudowa linii kolejowej nr 131 w Bytomiu to ważny projekt, który zwiększy wydajność i bezpieczeństwo systemu kolejowego. Będzie to korzystne dla mieszkańców, podróżujących oraz dla gospodarki regionu, a także przyczyni się do dalszego rozwoju transportu kolejowego.

- Linia kolejowa nr 131 to główny szlak kolejowy w naszym mieście, który dzięki modernizacji będzie alternatywą dla komunikacji autobusowej łączącej Bytom z Tarnowskimi Górami, Chorzowem i Katowicami. Zwiększy się prędkość pociągów na tej trasie i mam nadzieję, że dzięki Kolei Metropolitalnej - także częstotliwość połączeń - mówi prezydent Bytomia Mariusz Wołosz.

Oprócz prac w hali peronowej dworca PKP, modernizacja obejmie również ważne elementy, takie jak wiadukty kolejowe nad ulicami Dojazd, Chorzowską i Sienną. Ponadto, na stacji planowane jest przebudowanie około 28 kilometrów torów, a także modernizacja sieci trakcyjnej oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym. To ważne kroki, które wpłyną na płynność i bezpieczeństwo podróży kolejowych.

- Wykonawca prowadzi również zaawansowane prace inżynieryjne na wiadukcie nad ul. Strzelców Bytomskich, gdzie planowana jest również budowa nowego przystanku kolejowego Bytom Stroszek. Wiadukt kolejowy nad DK11 jest modernizowany, a tuż obok niego prowadzone są prace ziemne, które umożliwią jeszcze w tym roku rozpoczęcie prac związanych z budową przystanku kolejowego - podaje Urząd Miasta Bytom.

Warto zaznaczyć, że w 2024 roku przewidziane są dalsze prace związane z przebudową kolejnego przęsła wiaduktu na Zamłyniu, który obecnie obsługuje ruch pociągów towarowych. Jednak rozpoczęcie tych prac będzie możliwe dopiero po zakończeniu przebudowywanego przejścia podziemnego pod dworcem PKP od strony pl. Wolskiego oraz uruchomieniu torów, które są modernizowane w tej fazie.

Należy pamiętać, że modernizacja hali peronowej to tylko jeden z etapów całego projektu. Linia kolejowa nr 131 w Bytomiu zostanie wzbogacona o nowe rozwiązania. W miejscu ulicy Składowej powstaje Lokalne Centrum Sterowania Bytom, które będzie odpowiedzialne za bezpieczne prowadzenie pociągów na odcinku od Chorzowa Batorego przez Bytom do Radzionkowa. Obecnie trwają prace budowlane. Wewnątrz obiektu rozpoczęły się już prace murarskie, przynosząc widoczne postępy.

Zabytkowa nastawnia w Bytomiu miała być wyburzona. Zyska jednak drugie życie!

Wpisana do Wojewódzkiego Rejestru Zabytków nastawnia bramowa "Bt" z lat 30. XX wieku, która pierwotnie miała zostać wyburzona w ramach modernizacji linii kolejowej nr 131, teraz ma szansę na wyremontowanie. PKP PLK SA ogłosiło zamówienie publiczne na wykonanie projektu remontu budynku.

Zgodnie z opisem zamówienia, zakres prac projektowych obejmuje różne działania. Pierwszym krokiem będzie wykonanie inwentaryzacji obiektu w celu opracowania dokumentacji projektowej. Następnie konieczne będzie opracowanie kosztorysu inwestorskiego dotyczącego prac budowlanych, takich jak oczyszczenie, piaskowanie i zabezpieczenie antykorozyjne elementów konstrukcji stalowej.

W ramach projektu remontu przewidziana jest również weryfikacja połączeń nitowanych oraz malowanie tych elementów.

Dodatkowo, planowane są prace związane z remontem pokrycia dachowego, wymianą obróbek blacharskich, rynien i rur spustowych, a także odświeżeniem elewacji budynku zgodnie z wytycznymi Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Konserwacja fundamentów podstawy części bramowej nastawni oraz ewentualna wymiana stolarki okiennej i drzwiowej zgodnie z zaleceniami WKZ również będą częścią prac remontowych. Odtworzenie tynków zewnętrznych elewacji nastawni również znajduje się w zakresie prac.

Realizacja zadania powinna zostać zakończona do 28 grudnia 2023 roku. Ten remont ma na celu przywrócenie dawnej świetności i zachowanie historycznej wartości nastawni "Bt".

Zobaczcie, jak idą prace:

Ogromna przemiana dworca PKP w Bytomiu trwa. Zniknął napis "...

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bytom.naszemiasto.pl Nasze Miasto