Zmarła profesor Jadwiga Pietraszkiewicz

W nocy z środy na czwartek zmarła w Łodzi w wieku 94 lat wybitna śpiewaczka operowa i pedagog prof. Jadwiga Pietraszkiewicz - jedna z najwybitniejszych polskich śpiewaczek operowych i pedagog śpiewu solowego. Jej długie i aktywne życie podzieliła historia. Urodzona na Litwie, w Nalibokach w woj. nowogródzkim (30 sierpnia 1919) i znana tam jako Jadvyga Petraškevičiūtė, do Polski przyjechała w 1959 roku.
 mat. prasowe Teatr Wielki

W Związku Radzieckim, po ukończeniu w 1947 roku Konserwatorium Wileńskiego była solistką Litewskiego Teatru Opery i Baletu, występowała gościnnie m.in. na scenie Teatru Bolszoj w Moskwie i Teatru Maryjskiego Petersburgu (wówczas Leningradzie). Po przyjeździe do Polski została solistką Opery Łódzkiej, od 1967 roku Teatru Wielkiego oraz teatrów operowych w Warszawie i Bytomiu.

Na początku lat 60. artystka rozpoczęła pracę pedagogiczną, którą kontynuowała ponad 40 lat. W tym czasie w łódzkiej PWSM, a później Akademii Muzycznej, wykształciła kilka pokoleń śpiewaków. Jej uczniami i uczennicami byli m.in. tak wybitni artyści jak Joanna Woś, Anna Walczak, Agnieszka Makówka.

Za wybitne osiągnięcia artystyczne w byłym ZSRR otrzymała Nagrodę Państwową, Order Lenina oraz miano Zasłużonej Artystki Litewskiej Socjalistycznej Republiki Radzieckiej.
W Polsce została dwukrotną laureatką nagrody Ministra Kultury i Sztuki, odznaczona była m.in. Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski i Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.

Mocny i piękny w barwie głos prof. Pietraszkiewicz a także ogromny temperament sceniczny publiczność podziwiała w wielu wcieleniach artystki. W pamięć najsilniej chyba zapadły: Tatiana w „Eugeniuszu Onieginie”, Liza w „Damie pikowej” Maria w „Mazepie” Piotra Czajkowskiego, Ksenia w „Borysie Godunowie Modesta Musorgskiego, Jarosławna w „Kniaziu Igorze” Aleksandra Borodina, tytułowa Aida, Amelia w „Balu maskowym", Leonora w „Mocy przeznaczenia” Giuseppe Verdiego, tytułowe: Tosca i Dziewczyna z Zachodu oraz Mimi w „Cyganerii” Giacoma Pucciniego, Santuzza w „Rycerskości wieśniaczej” Pietra Mascaganiego, Carmen w operze Georgesa Bizeta czy narodowe bohaterki oper Stanisława Moniuszki: Halka, Hrabina, Hanna w „Strasznym dworze”.

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować Nie działa? Spróbuj wyłączyć Adblock samodzielnie w ustawieniach.