Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W grupie zawsze raźniej

Wioletta Kakowska
Pomorskie firmy przejmują, powołują do życia nowe spółki i mozolnie budują grupy kapitałowe O tym, że na Pomorzu mamy bardzo wiele dużych firm o wielomilionowych przychodach, świadczy choćby nasz ranking TOP ...

Pomorskie firmy przejmują, powołują do życia nowe spółki i mozolnie budują grupy
kapitałowe

O tym, że na Pomorzu mamy bardzo wiele dużych firm o wielomilionowych przychodach, świadczy choćby nasz ranking TOP 100. Część z nich urosła w siłę na tyle, aby móc tworzyć grupy kapitałowe, czyli struktury łączące przedsiębiorstwa za pomocą związków kapitałowych, gdzie jest podmiot dominujący i jednostki zależne. Grup na Pomorzu jest przynajmniej dwadzieścia. Każda przeszła swoją drogę i budowała się z różnych powodów.
Dlaczego powstają grupy? Czasem po to, aby przedsiębiorstwo nadrzędne osiągało dodatkowe zyski, dzięki jego wzmocnieniu przez przedsiębiorstwo podrzędne. Jest to też sposób umożliwiający firmie nadrzędnej wchodzenie na nowe rynki zbytu, czy metoda na uzupełnienie gamy produktów oferowanych przez spółkę nadrzędną produktami, w których specjalizuje się spółka podrzędna, czy sposób uniezależnienia się od kooperantów czy podwykonawców. Czasem w celu zdobycia nowych technologii albo nowych umiejętności. Czy po to, aby obronić słabą firmę przed przejęciem przez inny (trzeci) podmiot gospodarczy. Grupa może też powstawać poprzez wydzielenie segmentów działalności z firmy matki, czy też przez powstawanie firm będących przedstawicielstwami za granicą. Bardzo często kilka powodów się nakłada.
- W ostatnich latach na świecie był trend do budowania grup, czy to przez przejęcia, czy tworzenie nowych firm. Powoli odchodzi się od tego, ale nie w Polsce - twierdzi prof. Piotr Dominiak z Politechniki Gdańskiej. - W niektórych branżach rynek skłania do takich działań, bo wynika to np. z charakteru danego rynku. Bardziej trwałe są jednak grupy działające w jednej branży. Konglomeraty operujące w różnych dziedzinach są narażone na większe ryzyko.
W Polsce w ostatnich latach wzrosła liczba grup i holdingów. Przejęcia i akwizycje, zakładanie kolejnych spółek są strategiami, które mają na celu zwiększenie skali i obszaru działania firmy. Powstają grupy kapitałowe działające w różnych branżach, posiadające różną strukturę i strategie działania. Dlatego budowa i zarządzanie portfelem spółek jest bardzo różnorodna.
Giełdowy ruch w interesie
Pęd do budowania grup widać szczególnie na przykładzie firm giełdowych. W ostatnim czasie rynek opanowała istna gorączka przejęć. Sto firm z warszawskiej giełdy, które ujawniły konkretne kwoty lub już dokonały tegorocznych akwizycji, na ten cel mogą wydać łącznie ponad 13,57 mld zł. Z tej kwoty w pierwszym półroczu 50 firm zawarło już transakcje o wartości 4,769 mld zł. Kwota przejęć poza granicami Polski przekroczyła 2,05 mld zł. Wśród tych firm są przedsiębiorstwa z Pomorza. Mercor, gdańska firma zajmująca się zabezpieczeniami przeciwpożarowymi, już przejęła hiszpańską Tecresę za 120 mln zł, ponad 100 mln zł wydał Lotos na udziały w złożach ropy na Bałtyku, przejęcia za niższe kwoty, ale też koło setki, szykuje Graal zajmujący się przetwórstwem rybnym i Multimedia Polska, dostawca usług multimedialnych (telewizji kablowej, szerokopasmowego dostępu do internetu oraz usługi telefonii stacjonarnej) z Gdyni. Połączenie giełdowego Bomi (sieć delikatesów) z Rastem i Rabatem Pomorze stworzy grupę handlową z przychodami rzędu 1,5 mld zł. Do przejęcia Artmana, czyli firmy odzieżowej, właściciela brandu House, szykuje się gdańska spółka LPP.
Zdobyć rynek
Nowe rynki zbytu przez przejęcia to strategia wspomnianej już firmy Multimedia Polska. Andrzej Rogowski, prezes spółki, już w ubiegłym roku deklarował, że firma chce w ciągu dwóch kolejnych lat zwiększyć tempo dokonywanych przejęć i budowy własnej sieci. Spółka chce do końca 2010 roku mieć ok. 35 proc. rynku telewizji kablowej i być jej największym dostawcą. Według danych Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej z czerwca 2007 roku, liczba abonentów telewizji kablowej w Polsce wynosiła ok. 4,5 mln, z czego Multimedia Polska miały 506 tys., co plasowało tę spółkę na trzecim miejscu w kraju. Czy kolejne przejęcia przesuną firmę na wyższą pozycję? Na to liczy prezes Rogowski. Konsolidacja rozdrobnionego polskiego rynku operatorów kablowych i dostawców internetu to jeden z elementów strategii.
Zdobycie nowych rynków, ale też technologii, determinuje powstawanie Grupy Mercor. Gdańska firma, największy w Polsce producent biernych zabezpieczeń przeciwpożarowych, przejął pod koniec 2006 roku całkowitą kontrolę nad czeską firmą Hasil. W zakładzie w Mariańskich Horach są produkowane drzwi drewniane i stalowe w standardzie charakterystycznym dla rynku czeskiego i słowackiego. Obie firmy wspólnie prowadzą dalszą ekspansję zagraniczną. Kluczowymi rynkami zbytu są Ukraina i Rumunia. Teraz Mercor ruszył na rynek hiszpański. W tym celu przejął hiszpańską firmę z branży - Tecresę.
- Kontynuujemy strategię akwizycji. Przejęcie hiszpańskiej firmy, która bardzo dobrze uzupełnia profil działalności grupy, przyczyni się do umocnienia naszego potencjału - twierdzi Marian Popinigis, prezes zarządu Mercor.
Przejąć brand
Budowanie grupy i dzięki temu uzupełnienie gamy produktów to droga wielu firm, m.in. słupskiego producenta obuwia Gino Rossi. Zaczęło się od butów. Dziś grupa produkuje też torebki i produkty skórzane (marki Gino Rossi i Simple) oraz odzież damską (marka Simple). To nie koniec. Działalność grupy zostanie rozszerzona o odzież męską i inny asortyment. W ten sposób Grupa Gino Rossi konsekwentnie realizuje strategię rozwoju, opartą na budowie silnych marek, bogactwie asortymentu oraz szerokiej sieci salonów firmowych.
Podobną linię rozwoju obrała wejherowska firma Graal. Dzięki przejęciu firm SuperFish, Kordex, Koral, Polinord, Ruskij Caviar, Agrofish czy zapowiadanemu przejęciu Seko, Grupa Graal może zaoferować pełną gamę produktów rybnych, od mrożonek i konserw po mączkę rybną. Ryby to jednak za mało dla prężnej grupy. Dzięki przejęciu firmy Kooperol Graal wszedł w rynek konserw mięsny

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto