Budowa tunelu kolejowego pod Łodzią ruszy za rok? |
Tunel średnicowy w Łodzi od początku zrodzenia się tego pomysłu wzbudzał dyskusję. Najpierw pojawiły się wątpliwości czy jest sens realizować taką inwestycję w naszym mieście. Kiedy z tym sobie poradzono, pojawiła się kwestia stacji pośrednich.
W pierwszych rozważaniach miały powstać dwa takie obiekty. Pierwszy przy skrzyżowaniu alei Kościuszki, Zachodniej i Zielonej miał integrować kolej aglomeracyjną z komunikacją miejską. Drugi zlokalizowano przy placu Hallera w pobliżu dużego ośrodka akademickiego.
Jednak te pomysły zastąpił plan wybudowania stacji na tyłach Manufaktury, który wywołał liczne społeczne protesty. Ostatecznie 26 stycznia podczas kolegium prezydenckiego zapadła decyzja, że w tunelu średnicowym nie będzie żadnej stacji pasażerskiej.
- Pomysł, aby na linii średnicowej nie było żadnych stacji pośrednich jest pomysłem diabelskim. Powoduje to, że mamy karykaturę tego co powinno być. Uważam, że powinno się robić co potrzeba. A potrzeba nam przede wszystkim stacji ożywiającej ulicę Piotrkowską. To jest to działanie, które ma służyć rewitalizacji Łodzi. Stacja przy ulicy Zachodniej to powinność tego miasta - uważa dr hab. Jacek Wesołowski z Politechniki Łódzkiej. Jest też inne rozwiązanie. - Można iść na kompromis. Stacja Manufaktura i stacja przy Zachodniej - dodaje.
Jednak to nie jedyny głos krytyki, dotyczący decyzji o niewybudowaniu stacji pośrednich w tunelu pod miastem. Chodzi o to, iż jeśli te stacje powstaną, będziemy mieli prawdziwą kolej aglomeracyjną. Jeśli nie to może być problem czy ta inwestycja będzie miała szansę się odpowiednio szybko zwrócić.
- Budowanie tunelu średnicowego, aby dziesięć pociągów w jedną i dziesięć pociągów w drugą stronę mogło przejechać przez ten obiekt w ciągu dnia, to jest jakieś nieporozumienie. **W tym projekcie brakuje stacji pośredniej w centrum, która będzie zintegrowana z
komunikacją miejską** - twierdzi Tomasz Bużałek z Łódzkiej Inicjatywy na Rzecz Przyjaznego Transportu.
Społecznik boi się jeszcze innego scenariusza, który może się zrealizować. - Być może skończy się na tym, że będą przejeżdżać tam pociągi towarowe, bo przez dziewięćdziesiąt procent czasu tunel będzie nie wykorzystany - dodaje Bużałek.
W przypadku podobnych inwestycji w miastach europejskich, stacje pośrednie w tunelach średnicowych lokowane są w zależności od metropolii w odległości od 500 do 1000 metrów od siebie. Wokół nich zlokalizowane są także przystanki komunikacji miejskiej, aby ułatwić przesiadki.
Tunel średnicowy pod Łodzią o długości 11 kilometrów ma zaczynać się 16,5 metrów pod ziemią za peronami nowego dworca Łódź Fabryczna. Skręcając w okolicy skrzyżowania alei Włókniarzy i Drewnowskiej zakończy się za Kozinami, aby wyprowadzić ruch w stronę dworca Łódź Kaliska i dworca Łódź Żabieniec. Koszt jego budowy to ok. 1,5 mld złotych.
Czytaj więcej
kolei w Łodzi:
Studniówki w Łodzi | Ferie 2012 - półkolonie | Student na rowerze | Kolory ulic Łodzi | Konkursy | Widzew Łódź | ŁKS Łódź|PKP - rozkład jazdy| Karaoke w Łodzi |
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?