Chodzi m.in. o budowę węzła Łask i na wysokości Dobronia węzła Róża oraz dwóch trzypasmowych jezdni na ponad 9-kilometrowym odcinku między nimi. Jeden z przetargów dotyczy także budowy węzła Walichnowy, który znajduje się na drugim końcu, liczącej ponad 104 km inwestycji, tuż przy granicy z Wielkopolską.
Można zatem przypuszczać, że w pierwszej kolejności powstaną odcinki od Łasku do skrzyżowania z autostradą A1 na południe od Łodzi, następnie od węzła Walichnowy do Sieradza i w ostatnim etapie odcinek między Sieradzem a Łaskiem. Choć w GDDKiA nie interpretują tego tak jednoznacznie.
- Nasza część drogi S8 podzielona jest na 9 odcinków. Każda może mieć innego wykonawcę, więc trudno tak jednoznacznie stwierdzić, który odcinek będzie wykonany wcześniej, a który później. W tej chwili rozpoznawane są poszczególne oferty. Chcemy, by umowy zostały podpisane do końca listopada. Choć nie można wykluczyć jakichś przeszkód, skarg, odwołań odrozstrzygnięć przetargowych - zastrzega Maciej Zalewski, rzecznik prasowy łódzkiego oddziału GDDKiA.
Zatem, jeśliby wszystko poszło po myśli drogowców, to samochody na pierwsze wybudowane odcinki ekspresówki powinny wjechać jeszcze w pierwszym półroczu 2013 roku. Dlaczego? W większości przetargów na budowę trasy S8 termin dla wykonawcy to 27 miesięcy, a więc dwa lata i kwartał.
Podzielenie trasy na mniejsze odcinki ma zminimalizować zablokowanie całości inwestycji przez poprzetargowe protesty przegranych. Zdaniem GDDKiA, jest jednak jeszcze i inny powód.
- Chodzi o to, by jak najwięcej firm wzięło udział w przetargu. To poprawi konkurencyjność. Do jednego, wartego kilka miliardów złotych przetargu, zgłosiłyby się tylko giganty, jak Strabag czy Skanska. A tak, na odcinki po kilka czy kilkanaście kilometrów mogą się zgłosić mniejsze firmy, ale z doświadczeniem w takich inwestycjach. I co ważne, mogą zaproponować mniejszą cenę - tłumaczy Maciej Zalewski.
Budowa S8 to nie tylko 104 km drogi klasy S, ale też obiekty inżynierskie: mosty, wiadukty, estakady, kładki dla pieszych oraz przejścia dla zwierząt.
Dla przykładu, budowa trasy na odcinku Łask - Róża obejmuje m.in. budowę dwóch jezdni drogi ekspresowej S8, budowę węzłów drogowych Łask i Róża, a także przebudowę drogi krajowej nr 12, przebudowę dróg powiatowych i gminnych, budowę nowych odcinków dróg gminnych i dojazdowych oraz budowę chodników, zjazdów, systemu odwodnienia i przepustów drogowych.
W projekcie jest też budowa wiaduktów, dużego przejścia dla zwierząt nad S8 i średnich pod, ale też budowa przejścia dla małych zwierząt i płazów. To niejedyne obiekty chroniące środowisko. Jak zapowiadają drogowcy, powstaną urządzenia oczyszczające ścieki drogowe przed wprowadzeniem do kanalizacji oraz ekrany akustyczne.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?