Systemy Łódzkiego Roweru Publicznego i Rowerowego Łódzkiego będą zintegrowane. Ale tylko częściowo

RedakcjaZaktualizowano 
1 marca rozpoczyna się ostatni już sezon systemu Łódzkiego Roweru Publicznego Krzysztof Szymczak
1 marca rozpoczyna się ostatni już sezon systemu Łódzkiego Roweru Publicznego. W tym roku użytkownicy mają zyskać dostęp do pojazdów Rowerowego Łódzkiego. Ale w pełni obu niekompatybilnych systemów połączyć się nie da. Bo byłoby to bardzo drogie...

Czwarty sezon Łódzkiego Roweru Publicznego rozpocznie się 1 marca, a dokładniej o północy w nocy z czwartku (28 lutego) na piątek (1 marca). Do dyspozycji łodzian będą 1574 rowery umieszczone w 156 stacjach na terenie Łodzi.

Rozwożenie rowerów po stacjach i wkładanie wyjętych na zimę paneli rozpocznie się już w weekend. Do końca lutego prace zostaną skończone.

- Zachęcamy żeby już 1 marca przesiąść się na rower i korzystać z niego nie tylko rekreacyjnie ale jako środka transportu - mówi Marek Pogorzelski, rzecznik prasowy firmy Nextbike, operatora systemu.

Rowery ŁRP będą dostępne do końca listopada, czyli przez 275 dni. Koszty jego użytkowania się nie zmieniły: pierwsze 20 minut jest gratis, kolejne 40 minut kosztuje 1 zł.

Przetarg na kolejne sezony

Tymczasem Łódź przygotowuje się do przetargu na kolejne sezony roweru publicznego. Władze miasta są przekonane, że rower publiczny powinien działać nadal. Mają też pierwsze założenia systemu.

- Oczekiwania mieszkańców to duża gęstość stacji, maksymalna rozbudowa systemu oraz jego jakość - wylicza radny Bartosz Domaszewicz (KO), członek komitetu sterującego ŁRP.

Zdaniem Domaszewicza pokrycie siecią całego miasta, gęstszą w centrum i luźniejszą na osiedlach, wymagałoby ustawienia w Łodzi około 300 stacji.

- Pozwoliłoby to na pokrycie siecią całego miasta - mówi Domaszewicz. Przyznaje jednak, że ostatecznie stacji może być mniej, np. 220 czy 250.

Rower prawdopodobnie będzie miał podobne funkcje jak do tej pory, tzn. będzie systemem trzeciej generacji, wpinanym w stacje. Mogą też pojawić się w nim rowery trójkołowe dla seniorów i tandemy.

Przetarg ma być ogłoszony jeszcze w tym półroczu i ruszyć wiosną przyszłego roku. Jednak Uruchomienie ŁRP w 2016 roku wymagało aż trzech lat przygotowań. Nie udało się bowiem rozstrzygnąć aż trzech przetargów, m.in. z powodu batalii prawnych między oferentami. Bartosz Domaszewicz jest jednak przekonany, że tym razem proces wyłonienia operatora przebiegnie szybciej.

- Rynek się ustabilizował, będziemy też korzystali z naszych wcześniejszych doświadczeń, nie musimy od początku konsruować warunków zamówienia - mówi radny.

Ale czy nowy system będzie kompatybilny z systemem Rowerowe Łódzkie?

Wiele zależy od tego, czy uda się je w tym sezonie połączyć. - Jeśli się nie uda, będziemy szukać rozwiązania - mówi Domaszewicz.

Jak połączyć różne systemy
Od maja oba systemy mają być częściowo zintegrowane. Po rejestracji w jednym systemie zyskamy dostęp do obu.

- W ramach jednego konta użytkownik będzie mógł wypożyczyć jeden albo drugi rower - wyjaśnia Magdalena Kamińska, rzeczniczka prasowa urzędu marszałkowskiego. - Trudniej będzie dopasować systemy tak, żeby można było rower z jednego systemu zostawić w stacji drugiego - przyznaje.

Trwają rozmowy, ale pełna integracja byłaby trudna i kosztowna. Oba systemy mają zupełnie różne blokady. Pojazdy RŁ mają na kołach obręcze, zaś rowery ŁRP - bolce, które trzeba wstawiać do stojaków. Ujednolicenie systemów wiązałoby się z całkowitą wymianą pojazdów, a to pociągnęłoby za sobą ogromne koszty. Na dodatek RŁ ma dofinansowanie unijne i jego funkcje można zmieniać w niewielkim tylko zakresie.

Rowery jeżdżą albo ... leżą

Integracja systemów ma zwiększyć zainteresowanie użytkowników. Podczas gdy system łódzki jest popularny - w ubiegłym sezonie przez 9 miesięcy miał 1,7 mln wypożyczeń - system wojewódzki nie bardzo.

1002 rowery systemu RŁ były od listopada wypożyczane około 12 tys. razy, w samej Łodzi zaledwie 500 razy. Jego wadami jest złe umiejscowienie stacji w Łodzi i brak połączenia z ŁRP.

Wideo

Materiał oryginalny: Systemy Łódzkiego Roweru Publicznego i Rowerowego Łódzkiego będą zintegrowane. Ale tylko częściowo - Łódź Nasze Miasto

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
G
Gość

wyj.......bać te rowery,większość tych ludzi nie zna podstawowych przepisów

zgłoś
c
checa

Wspólną rzeczą będzie nazwa "rower" Łodzianom wystarczy, mało wybredni

zgłoś
Y
Yemar

Czegoś tu nie rozumiem. Piszą, że rynek się ustabilizował - należy to rozumieć wprost tak, że został na rynku jeden oferent: Nextbike. Pojawia się jednak pytanie dlaczego do ciężkiej cholery systemy nie są kompatybilne, skoro dostawcą jest jedna i ta sama firma?

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3