W Łodzi jest miejsce na rowery! - rozmowa z Wojtkiem Makowskim z Fundacji Fenomen |
Dokument pod nazwą"Wytyczne do planowania, projektowania i utrzymania dróg rowerowych w Łodzi" został podpisany 5 maja 2009 roku
. W pracach nad jego stworzeniem brali udział urzędnicy Urzędu Miasta Łodzi, Zarządu Dróg i Transportu oraz przedstawiciele m.in. Rowerowej Łodzi, Inicjatywy na rzecz przyjaznego transportu IPT czy Fundacji Fenomen.
Wówczas była to swoista rewolucja w podejściu władz Łodzi do transportu rowerowego w mieście. Z biegiem czasu ponad czterdziestostronnicowy dokument nie jest w ogóle wykorzystywany przez urzędników ZDiT-u.
Co określa dokument? Znajdziemy w nim między innymi zasady usytuowania dróg rowerowych, ich oznakowanie czy oświetlenia. W opracowaniu znajdziemy także wytyczne dotyczące nawierzchni oraz przykłady różnego rodzaju przejazdów dla rowerzystów, które z powodzeniem stosują inne miasta w Polsce czy w Europie. Mając taki zbiór zasad drogowi urzędnicy nie powinni mieć problemów z planowaniem rozwoju infrastruktury dla cyklistów.
Jak więc wygląda sytuacja łódzkiej infrastruktury rowerowej? Po dwóch latach od wprowadzenia wytycznych - mało optymistycznie. Teoria niestety w bardzo mały sposób przedkłada się na praktykę. Jak zauważył serwis RowerowaŁódź.pl część stojaków "retro", czyli z drobnymi zdobieniami, zamontowano w Arturówku i na Rudzie Pabianickiej, gdzie nie do końca służą cyklistom.**Inne, które zamontowano przy ulicy Pomorskiej, uniemożliwiają przypięcie z drugiej strony roweru, bo stoją zbyt blisko ogrodzenia.
Wrocław. Przykład kontrapasów | |
KONTRAPAS Wydzielony fragment jezdni na ulicy jednokierunkowej, przeznaczony dla rowerzystów. Rowerzyści poruszają się nim w kierunku przeciwnym do kierunku jazdy pozostałych pojazdów. |
Poza tym większość dróg rowerowych, które mamy, są wyłożone kostką brukową, a nie wylane materiałem bitumicznym czyli np. asfaltem. Natomiast o miejskich parkingach dla rowerów, śluzach rowerowych, kontrapasach czy strefach z ograniczonym ruchem, łódzcy rowerzyści mogą na razie tylko pomarzyć. Rozwiązania z powodzeniem stosowane w Krakowie czy Wrocławiu, do Łodzi na razie nie dotarły.
Dlaczego "nie da się" ułatwić życia rowerzystom?
Hubert Barański z Fundacji Fenomen zna smutną odpowiedź, dlaczego nasze miasto zostaje w tyle. - Nie mamy problemu z przepisami, ale z urzędnikami Zarządu Dróg i Transportu i Inżynierią Ruchu. "Nie da się" i to jest taka ich standardowa odpowiedź. Mówiąc to odsyłają do ogólnych aktów prawnych - mówi.
Urzędnicy nie dają tym samym łódzkim rowerzystom nawet możliwości poznania praktycznych rozwiązań, które można byłoby wprowadzić już teraz i to bez dużych nakładów pieniężnych. - Przepisy są takie same dla całej Polski i to widać, że w innych miastach "da się" - dodaje Barański.
Łódzcy rowerzyści walczą na przykład o zbudowanie pierwszej w mieście śluzy rowerowej na skrzyżowaniu Piotrkowskiej i alei Piłsudskiego. Już teraz cykliści mogą pojechać prosto przez to skrzyżowanie. Śluza ułatwiłaby jeszcze bardziej jego bezpieczne opuszczenie. - Jest to idealne miejsce, aby pokazać mieszkańcom takie rozwiązanie. Urzędnicy jednak wolą poświęcić czas na napisanie odpowiedzi, dlaczego się nie da, niż poświęcić tyle samo czasu i po prostu coś zrobić - przyznaje Hubert Barański.
Wrocław. Przykład śluzy rowerowej | |
ŚLUZA ROWEROWA Wydzielony obszar jezdni przeznaczony dla rowerów. Umożliwia zatrzymanie się przed autami stojącymi na czerwonym świetle. Pozwala na bezpieczne opuszczenie skrzyżowania. |
Radni zapoznają się z rowerowymi problemami
Czy jest zatem jakakolwiek szansa na zmianę sytuacji i wdrożenie w życie rowerowych wytycznych, które podpisano dwa lata temu? Na odpowiedź na to pytanie przyjdzie łódzkim cyklistom pewnie poczekać. Póki co, zgodnie z zapisami dokumentu, przygotowywany jest raport z wnioskami dotyczącymi stanu infrastruktury rowerowej miasta. Ma on być prezentowany bowiem radnym przez prezydenta nie rzadziej, niż co dwa lata.
- Wkrótce będę przygotowywał strategię potrzebną do realizacji zapisów Karty Brukselskiej. Taki raport ze stanu łódzkiej infrastruktury rowerowej będzie w nim zawarty - przyznaje Witold Kopeć, pełnomocnik prezydenta Łodzi ds. polityki rowerowej. - Całościowy dokument, w zależności od harmonogramu prac Rady Miejskiej, będę chciał przedstawić w sierpniu - dodaje Kopeć.
Czytaj więcej o
rowerach:
Półkolonie w Łodzi | Wygraj 500 zł|Koncerty w Łodzi | Kolory ulic Łodzi | Konkursy | Widzew Łódź | ŁKS Łódź|PKP - rozkład jazdy| Baseny i kąpieliska| Regiopedia |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?