Reklama MPK denerwuje pasażerów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyjrzy się reklamie łódzkiego MPK. Przyczynił się do tego Jarosław A. Janowski, przewodnik miejski, według którego plakaty z hasłem "Korzystam codziennie.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyjrzy się reklamie łódzkiego MPK. Przyczynił się do tego Jarosław A. Janowski, przewodnik miejski, według którego plakaty z hasłem "Korzystam codziennie. Bez problemu" wprowadzają w błąd pasażerów. Reklama pojawiła się na przystankach tramwajowych i autobusowych kilka miesięcy temu. Przewodnik zwrócił się UOKiK o sprawdzenie, czy jej treść jest zgodna z zapisami ustawy o rzetelnej reklamie. Zdaniem Janowskiego, taki zapis jest kłamliwy, przez co godzi w dobrze pojmowany interes łodzian.

- Skoro wymaga się od biur podróży, aby zdjęcia w folderach promocyjnych nie odbiegały od stanu faktycznego z miejsc wyjazdu, to dlaczego takich przepisów nie stosuje się wobec miejskich spółek? - zastanawia się przewodnik miejski.

Jarosławowi Janowskiemu wtórują pasażerowie MPK.

- Na plakatach widać elegancką kobietę, która wsiada do autobusu. Zapomniano tylko zaznaczyć, że w środku czekają na nią brudne siedzenia i pomazane szyby - zauważa Jadwiga Kopeć z Łodzi.

- Codziennie dojeżdżam do pracy tramwajem i prawie codziennie przyjeżdża niezgodnie z rozkładem jazdy. Trzeba mieć dużo cierpliwości, aby podróżować po Łodzi komunikacją miejską - dodaje Mateusz Kamiński.

Marcin Małek z łódzkiego MPK nie rozumie zastrzeżeń Janowskiego co do funkcjonowania autobusów i tramwajów.

- Nie uważamy tej reklamy za nierzetelną. Z naszym taborem jest wszystko w porządku - uparcie twierdzi Małek.

Średni wiek autobusu to 6 - 8 lat, a tramwaju aż 23,5 lata. Jednak MPK podkreśla, że statystykę tramwaju zaniżają najstarsze składy, których jest niewiele.

- Niedługo ta średnia się poprawi, bo oddajemy do modernizacji tramwaje z roczników 1983-1990 - zaznacza Marcin Małek. - Modernizacja daje wagonom drugą młodość. Okres ich użytkowania wydłuża się nawet o piętnaście lat.

Taki lifting polega na kompletnym rozpruciu tramwaju i zostawieniu wyłącznie jego szkieletu. Reszta odbudowywana jest na nowo. Na jeden wagon zużywa się zwykle ponad trzy tony stali. Od 1994 r. drugą młodość odzyskało 350 wagonów, a cały tramwajowy tabor to obecnie 463 sztuki. Większość z nich to niskopodłogowce. - Warszawa dopiero niedawno zaczęła wymieniać swój tabor na niskopodłogowy. Średnia wieku ich tramwajów wynosi około czterdziestu lat - podkreśla Małek.

Kupno tramwaju to wydatek od siedmiu do nawet kilkunastu milionów złotych. Znacznie mniej odczuwalny jest koszt autobusu, bo na przegubowiec trzeba wydać 1-1,2 mln złotych . Jednak Marcin Małek podkreśla, że tramwaje są trwalsze niż autobusy. Nietrudno w to uwierzyć. Podczas lipcowego strajku ostrzegawczego w MPK kierowcy wyjątkowo narzekali na stan autobusów. Stwierdzili, że muszą wozić łodzian wrakami.

- Większość autobusów ma niesprawne hamulce. A światła są takie, że jak się jeździ w nocy na peryferie miasta, to prawie nic na drodze nie widać - narzeka Wojciech Kunikowski z zajezdni przy ul. Limanowskiego.

Według M. Małka najczęściej psują się autobusy niskopodłogowe, podobnie jak tramwaje, które instalacje elektryczne mają zawieszone niedaleko podłoża. A stan dróg pozostawia wiele do życzenia.

- Stare, niemieckie autobusy są w znacznie lepszym stanie niż w miarę nowe, jeżdżące po całej Polsce - mówi Marcin Małek.

Po Łodzi jeździ 198 nowych autobusów, a wszystkich jest 385. MPK zakupiło je w okresie od 2005 r. do jesieni 2008r.

- Cztery lata temu wyszliśmy z kryzysu. Wtedy też mogliśmy zacząć odmładzać tabor, bo zakończyło się zaciskanie pasa - tłumaczy Marcin Małek.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów potraktował wniosek Jarosława Janowskiego jako sygnał zauważonych nieprawidłowości i zamierza je szczegółowo przeanalizować.

- W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, podjęte będą stosowane kroki, zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów lub kodeksem postępowania cywilnego - informuje UOKiK.

Agnieszka Jasińska, Agnieszka Magnuszewska

  • Polska Dziennik Łódzki

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3