13 z 32 ogólniaków, podległych UMŁ, to szkoły wymagające pomocy w nauczaniu przedmiotów humanistycznych, jak i matematyczno-przyrodniczych. Dobra wiadomość: 11 miejskich ogólniaków to w obu kategoriach szkoły sukcesu.
Wartość dodana pozwala oceniać szkoły inaczej niż tylko przez wyniki końcowych testów jej absolwentów. Porównywany jest przyrost wiedzy, jaki nastąpił od egzaminu gimnazjalnego do matury. Metoda pozwala sprawiedliwiej ocenić starania nauczycieli. Przyrost wiedzy dla każdego ogólniaka określa się na tle rezultatów, uzyskanych w kraju w ostatnich trzech latach. Na ich podstawie można ocenić, czy mamy do czynienia ze szkołą: sukcesu, niewykorzystanych szans, wspierającą lub wymagającą pomocy.
Licea sukcesu przyciągają absolwentów gimnazjów z dobrymi wynikami. Nowi wychowawcy sprawiają, że po trzech latach licealista ma przyrost wiedzy i wynik matury lepszy niż zapewnia to przeciętna szkoła w Polsce. Absolwenci liceum niewykorzystanych możliwości też mają dobry wynik matury, ale przyrost ich wiedzy jest niższy od przeciętnego. Ogólniak wymagający pomocy zazwyczaj przyjmuje słabeuszy i nie potrafi z nim pracować. Wartościowe są szkoły wspierające - nadrabiają zaległości słabeuszy, choć nie czynią z nich orłów.
Na podstawie wykresów z raportu EWD każdy ogólniak został przyporządkowany do jednej z powyższych kategorii. Jeśli było to niemożliwe, liceum zostało określone jako neutralne.
Przed rokiem ogólniaków wymagających pomocy w obu kategoriach było w Łodzi 17. Cztery z nich zlikwidowano.
Szkoły "wymagają pomocy" w różnym stopniu. Dla przykładu wychowanek II LO albo XXXIII LO zdobył tylko minimalnie mniej wiedzy (przedmioty humanistyczne) niż przeciętny rówieśnik w Polsce. Dobre wyniki na maturze 2014 mogą sprawić, że obie szkoły powinny dołączyć do grona humanistycznych ogólniaków sukcesu. Jednak już absolwenci XLVI LO oraz LI LO zbliżają się w skali EWD do wartości minus 8 (skala kończy się na minus 15). Obu tych ogólniaków za rok w zestawieniu nie będzie.
Wartość dodana była ważnym argumentem przeciwników likwidacji XXIII LO. Szkoła wskazywała, że jest "wspierająca" z przedmiotów humanistycznych, więc nie powinna znikać z edukacyjnej mapy Łodzi.
Źródło: Sprawdź, jaki jest przyrost wiedzy uczniów w łódzkich liceach [LISTA]Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?