Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Radomsko: Które gimnazja uczą najskuteczniej?

mk
Absolwenci PG 3 w Radomsku (czerwiec 2017)
Absolwenci PG 3 w Radomsku (czerwiec 2017) fot. M. Kulka
W Publicznym Gimnazjum nr 3 w Radomsku (dziś PSP 7) przyrost wiedzy jest najwyższy w powiecie, tak wynika z raportu opracowanego przez MEN. To przedostatnie badanie jakości pracy gimnazjów, wskaźników „sukcesu” mamy niewiele...

PG 3 w Radomsku (wcześniej w ZSG 7), PG 6 w Radomsku (ZSG 5) oraz gimnazja z Wielgomłyn i Dobryszyc zapewniają swoim uczniom najwyższy przyrost wiedzy. Zmierzyli to eksperci podlegli resortowi oświaty, którzy właśnie wyliczyli Edukacyjną Wartość Dodaną dla gimnazjów za lata 2015-2017. EWD przez specjalistów uznawana jest za najbardziej obiektywną ocenę efektywności pracy szkoły, która mierzona jest na podstawie przyrostu wiedzy u ucznia.

W przypadku gimnazjów eksperci porównują wiedzę, z którą uczeń przychodzi do szkoły (czyli wynik sprawdzianu szóstoklasistów w podstawówce) z wynikiem „na wyjściu” (czyli egzaminu gimnazjalnego). EWD mierzona jest w punktach, ich liczbę przytoczyliśmy w tabeli. Są tam dwie kolumny: z danymi dotyczącymi przedmiotów humanistycznych i przedmiotów ścisłych. W ostatniej kolumnie podsumowaliśmy dane z dwóch poprzednich (i według tego posegregowaliśmy szkoły).

EWD jest obliczana na podstawie porównania wyników ze wszystkich polskich gimnazjów. Zdaniem autorów badania, zaleta wskaźnika to możliwość określenia, czy szkoła odnosi sukces, wspiera, nie wykorzystuje możliwości lub potrzebuje pomocy.

W pierwszych dwóch przypadkach wskaźnik EWD gimnazjum jest dodatni. Szkoła sukcesu zwykle przyjmuje dobrych kandydatów, a uczeń ma przyrost wiedzy i wynik końcowy lepszy, niż zapewnia to przeciętne gimnazjum w kraju. Takimi wskaźnikami mogą się pochwalić wspomniane już PG 3, PG 6, PG z Wielgomłyn, ale i np. PG 1 w przypadku przedmiotów humanistycznych czy PG 7 - przedmioty matematyczno-przyrodnicze.
- Nasza szkoła nigdy nie miała niskich wskaźników EDW, zawsze obserwowaliśmy tendencję wzrostową i bardzo cieszą nas najnowsze dane - mówi Radosław Bartnik, dyrektor PSP 7. - Na wysokie wskaźniki na pewno składają się indywidualne zdolności uczniów, praca nauczycieli, którzy reagują na indywidualne potrzeby edukacyjne dzieci, dyscyplina prac. Wskaźnik EWD jest cenny, ale w naszej pracy nie jest najważniejszy.

W szkole wspierającej wynik egzaminu gimnazjalnego wypada słabiej niż przeciętna, jednak uczniowie i tak poprawili się w stosunku do sprawdzianu z podstawówki. Takie wskaźniki osiągnęły m. in. PG w Dobryszycach, w Pławnie czy PG 2 w Radomsku.

Ujemne wskaźniki EWD mają szkoły niewykorzystanych możliwości (w tabelce oznaczone jako NM: z dobrymi wynikami, ale potencjał przyjmowanych wskazuje, że wyniki powinny być jeszcze lepsze) i wymagające pomocy (w tabelce WP: słabi kandydaci, którym gimnazjum nie potrafi pomóc).
To tych ostatnich wskaźników mamy wśród gimnazjów z powiatu radomszczańskiego najwięcej. Tylko PG 5 (ZSG 4) ma wartości EWD określane jako „niewykorzystane możliwości”

Po 2016 roku sprawdzian szóstoklasistów już się nie odbywa, dlatego właśnie ogłoszone wyniki EWD dla gimnazjów to przedostatnie takie badanie - potem nie będzie danych do porównywania.

Współpraca: Maciej Kałach

od 7 lat
Wideo

echodnia.eu W czerwcu wybory do Parlamentu Europejskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na radomsko.naszemiasto.pl Nasze Miasto